Deze kanalen domineerden YouTube in Nederland

20 oktober 2021, 09:00

ANWB, NOS Jeugdjournaal en BMW Nederland voeren de Nederlandse ranglijsten van Q3 aan

De strijd om views gaat door, ook in Q3 van 2021 blijven kanalen op YouTube massaal content uploaden om zo hun kijkers te blijven boeien. Hoe presteerden de merken, uitgevers en adverteerders in deze afgelopen maanden? Welke content behaalde de meeste views? Op basis van het aantal views van de video’s die zijn geüpload in de afgelopen maanden, zet Team5pm de populairste merken, uitgevers en adverteerders op YouTube op een rij.

De topmerken van het derde kwartaal: ANWB op eerste plaats met 2,4M views

Op de lijst met Nederlandse merken is de eerste plaats voor ANWB met 2,4 miljoen views. De tweede stek is toebedeeld aan Kinderrechten Filmfestival, dat 1,5 miljoen views behaalde. Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport claimt de derde plaats met 1,1 miljoen views.

ANWB uploadde 77 video’s, met gemiddeld 32.000 views per video. Deze cijfers bezorgden het kanaal de eerste plek in de categorie merken. Daarnaast heeft ANWB in totaal ruim 27.000 engagements weten te behalen. De meest bekeken video’s, die goed zijn voor in totaal voor 800.000 views, zijn van het format ANWB Autovraag.

UNICEF Kinderrechten Filmfestival de nummer één van het begin van het jaar, weet met 12 video’s met gemiddeld 130.000 views per video in de top te blijven. De best bekeken video heeft zelfs meer dan 400.000 views weten te behalen. In deze video hebben de kinderen een hedendaags thema – privacy – op een humoristische en begrijpelijke wijze vertaald voor de kijkers.

Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft met een totaal van 17 video’s ruim 1 miljoen views behaald. De meest bekeken video “Reizen binnen de EU met de CoronaCheck-app” heeft de kijker weten te bereiken en in totaal 564.000 views verkregen.

Bavaria 0.0 is de hero in het hilarische format 0.0 of de L*L

De video met de meeste engagements van alle merken is van het kanaal van Redux Gaming. Met bijna 5.500 likes en 220 comments. Redux Gaming geeft hierin namelijk een game-pc weg en stimuleert de community om te commenten om kans te maken op prijzen. Daarnaast stimuleert het de watch time van YouTube door ‘geheime codes’ in de video’s te verstoppen waarnaar de kijkers op zoek moeten. Zo blijft de kijker de gehele video geboeid. Buiten de give-aways zijn hun meest succesvolle video’s het bouwen van pc’s en video’s waarin ze kortingen weggeven.

Bavaria neemt met 3 video’s de vijfde plaats in met een totaal van ruim 550.000 views. Deze views zijn afkomstig van het format ‘0.0 of de L*L’, waarin de vrienden Daan Boom, Tobias Camman en Jasper Demollin een smaaktest mogen doen en de 0.0 moeten onderscheiden van pils. Dat levert hillarische video’s op, waarbij Bavaria 0.0 de hero is.

De grootste uitgevers: NOS Jeugdjournaal nog altijd op nummer één

Bij de top publishers is de eerste plaats voor NOS Jeugdjournaal met 57,3 miljoen views. De tweede positie wordt ingenomen door Veronica Inside met 50,4 miljoen views. Ziggo Sport claimt met 33 miljoen views de derde plaats.

NOS Jeugdjournaal heeft met 422 video’s en gemiddeld 136.000 views per video wederom de eerste plaats weten te bemachtigen. NOS Jeugdjournaal heeft niet alleen de meeste views behaald, maar weet ook met 1 miljoen engagements (bijna het dubbele van de nummer twee) de meeste engagements van alle uitgevers te behalen. De best bekeken video van NOS Jeugdjournaal ‘Maartje kreeg als eerste Nederlander handen van een donor’ was goed voor bijna 1 miljoen views en 10.000 likes. De meeste engagements, ruim 17.000 likes en 700 comments, zijn afkomstig van de video; Guus van 10 is ‘crimineel’.

Veronica Inside claimt de tweede plaats met ruim 300 video’s die goed zijn voor 50 miljoen views. De video’s waarin VI reageert en openhartig praat over de zaak en het overlijden van Peter R. de Vries zijn het meest bekeken. Daarnaast zijn vooral de video’s waarin de persconferentie met Louis van Gaal en de ‘woordenwisseling’ met Valentijn Driessen centraal staat het populairst.

Ook Ziggo Sport weet de top-3 van de uitgevers te bereiken met voetbal, enkel hier staan de Champions League en Premier League centraal. De eerste wedstrijd van de terugkeer van Ronaldo bij United is zelfs goed voor ruim 600.000 views en 13.000 likes. Daarnaast heeft de wedstrijdsamenvatting van Ajax vs Sporting ruim 500.000 views behaald.

Nieuwkomers in de lijst zijn onder andere NPO Zapp en ESPN NL. De meeste views van het kanaal van NPO Zapp zijn afkomstig van de serie ‘De zomer van Zoë’. De succes-serie heeft in totaal ruim 4 miljoen views op YouTube weten te behalen met 8 afleveringen van gemiddeld 12 minuten.

De grootste adverteerders: BMW Nederland claimt de eerste plaats

Bij de top adverteerders staat BMW Nederland op nummer één met 5,2 miljoen views. De tweede plek is voor Bol.com met in totaal 3,6 miljoen views. Exact complementeert de top drie met 3,3 miljoen views.

De commercial waarin de BMW 320 en 520 Plug-in Hybride worden aageprijsd heeft 1,6 miljoen views behaald. Daarnaast heeft BMW Nederland de i4 en iX onder de aandacht gebracht en hiermee in totaal ruim 2 miljoen views behaald. Het interessante van deze video’s is dat BMW Nederland de tekst heeft uitgelijnd aan de bovenkant van de video samen met het logo. Een plek waar je het niet vaak ziet en waardoor mij extra opvalt. Een eye tracking research zou erg interessant zijn om te zien of de boodschap zo daadwerkelijk binnenkomt bij de kijker.

Bol.com heeft het afgelopen kwartaal met de Bol.com campagne ‘de winkel van een soepele start’ en de nu al legendarische ‘Stijn’ een goede indruk achtergelaten en maar liefst 1,8 miljoen views behaald. De ‘Goedmaker’-video’s zijn ook nog eens goed voor in totaal 1 miljoen views. Daarnaast heeft Bol.com ook de langere versie van de Goedmaker-video op zijn kanaal gepubliceerd.

Nummer 3 van de lijst, Exact, heeft zijn software onder aandacht gebracht met de campagne ‘gegrepen door cijfers’. Hiermee hebben zij ruim 3 miljoen views weten te behalen.

De video met de meeste views daarentegen is afkomstig van OPPO Nederland, waarin OPPO de Reno6 series onder de aandacht brengt. Deze video is goed voor maar liefst 2 miljoen views.

De top 10 video’s: Dima en auto’s is een internationaal succes

1. Dima en auto’s (4,5 miljoen views)

2. Glowmovies (2,4 miljoen views)

3. Glowmovies (1,7 miljoen views)

4. StukTV (1,5 miljoen views)

5. EnzoKnol (1,4 miljoen views)

6. Glowmovies (1,4 miljoen views)

7. Galerijflats (1,4 miljoen views)

8. Bing Nederlands (1,3 miljoen views)

9. Glowmovies (1,2 miljoen views)

10. Boomerang Benelux (1,2 miljoen views)

De nieuwkomer in de lijst, Dima en auto’s, pakt direct de top met 4,5 miljoen views en staat hiermee op de eerste plaats. Ook nieuwkomer Glowmovies claimt direct een plaats in de top, met vier video’s die in totaal goed zijn voor ruim 6,5 miljoen views. StukTV is ook weer te vinden in de lijst met het succesvolle nieuwe format ‘ONmogelijk’. De video waarin Thomas in een paar maanden tijd een covermodel wil worden is goed voor 1,5 miljoen views.

Dima en auto’s is niet alleen populair in Nederland, maar heeft voor verschillende talen verschillende kanalen opgezet. Dima is te vinden én succesvol op YouTube in het Japans, Koreaans, Servisch, Engels, Spaans, Duits, Frans, Vietnamees, Oekraïens, Arabisch, Hindi, Portugees en Italiaans.

Nummer 7 op de lijst een opvallende binnenkomer. Galerijflats is een kanaal waarop je voornamelijk flatgebouwen voorbij ziet komen. De video waarmee het 1,4 miljoen views heeft behaald is alleen geen flatgebouw, maar betreft een succesvolle speelfilm uit 1971: Blue Movie. De film staat bekend als een van de eerste Nederlandse bioscoopfilms met zichtbare seksscenes. De film werd eerder door de rechthebbende studio offline gehaald op een andere kanaal.

Met een flinke uitschieter van 1,2 miljoen views sluit nieuwkomer The suitedTruckDriver, de top 10 af. In deze video neemt hij de kijkers mee achter de schermen en laat hij het unieke custom interieur van zijn Volkswagen truck zien.

Hoe zijn deze ranglijsten samengesteld?

De bovengenoemde ranglijsten zijn samengesteld op basis van het aantal views die de YouTube-kanalen met hun video’s genereerden. Vervolgens zijn er enkele aanpassingen toegepast:

– We hebben alleen gekeken naar Nederlandse video’s die zijn geplaatst in de periode van 1 juli 2021 tot en met 30 september 2021.

– Advertenties zijn eruit gefilterd door te kijken naar de engagement rate en het aantal engagements in verhouding met het aantal views. Daarnaast zijn video’s korter dan 1:00 buiten beschouwing gelaten (dit geldt niet voor de adverteerders ranglijst).

– Bij de ‘topmerken’-lijst is een minimum van 1.000 engagements op een kanaal aangehouden.

– De eerder genoemde advertenties en muziekvideo’s zijn in de samenstelling van de top tien video’s buiten beschouwing gelaten.

– ​Met budget gebooste video’s zijn er niet uitgefilterd, wanneer deze het minimum aantal engagements hebben behaald.

– Het totaal aantal views van een kanaal ligt vrijwel altijd hoger. Dit verschil wordt veroorzaakt door views van video’s die eerder zijn geüpload.

Luuk de Haardt
Digital Marketing Manager bij Team5pm | The YouTube Agency

Luuk de Haardt is Digital Marketing Manager bij Team5pm, waar hij verantwoordelijk is voor de online marketing van het Amsterdamse YouTube-bureau. Voorheen was hij Social Media Creative bij RTL, waar hij o.a. onderzoek deed naar de mogelijkheden van Snapchat, Instagram en YouTube op het gebied van jongerenmarketing.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!