Deze saaie headline is geschreven voor Google

28 april 2006, 05:17

Molblog verwijst naar een al wat ouder maar interessant artikel in de New York Times over het schrijven van headlines van berichten voor een optimaal zoekmachineresultaat. Oftewel, welke titels en samenvattingen zijn het meest attractief voor zoekmachinegebruikers en leveren de meeste doorkliks op? Dit geldt overigens niet alleen voor zoekmachines maar in toenemende mate ook voor RSS-readers

Een paar tips:

  • kies een titel die het onderwerp meteen duidelijk maakt;l
  • gebruik keywords in de titel die ook in het artikel zelf terugkomen
  • gebruik h1-tags voor titels op de pagina
  • een headline van 7 tot 10 woorden lijkt optimaal

Cruciale vraag is natuurlijk, hoe ver kun je gaan in het schrijven van attractieve titels?

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

10 Reacties

    Remi

    Mooi lijstje. Lijkt me erg nuttig voor bloggers en online journalisten. (of is dat het zelfde?) Door hier rekening mee te houden bij elk bericht kun je daadwerkelijk meer bezoekers naar je bericht/ site krijgen, zowel via RSS als via de zoekmachines.

    Maar ik vind het wel essentieel om de bezoeker niet uit het oog te verliezen. Vindbaarheid in zoekmachines is erg belangrijk, maar je bezoekers zijn belangrijker. Het is dus een lijstje wat je in je achterhoofd moet houden en waar mogelijk moet toepassen, maar niet ten koste van alles.

    Ik denk dat we hier op Marketingfacts ook meer bezoekers kunnen krijgen als alle bloggers deze regels in hun achterhoofd houden.


    28 april 2006 om 06:38
    Jacobien

    Bogaerts heeft er op het volkskrantblog twee weken terug ook een stuk over geschreven met als titel : ” Hoe saaier de kop, hoe gelukkiger Google”.

    Hij schrijf (terecht) dat een van de problemen is dat mensen aan de hand van de kop besluiten of ze doorlezen of niet, maar dat zoekmachines zich niet om de tuin laten leiden door woordspelletjes en pakkende verleiders. Hoe feitelijker de kop, hoe hoger in Google.

    “Het is maar één voorbeeld van de verleidingen waaraan de online journalist zich blootgesteld weet”.


    28 april 2006 om 06:48
    Joost

    Jullie hebben gelijk. Ik ging ‘m meteen bekijken, deze post. 😀


    28 april 2006 om 07:00
    Jacobien

    @ Marco

    Ja, de vermenging redactie en commercie is ook iets waar ik me grote zorgen over maak, maar aangezien dit een marketingblog is, heb ik het dat aspect maar weggelaten;-)

    Overigens denk ik dat de hele maatschappij gewoon te gecommercialiseerd is en het tijd is voor een algemeen debat over democratie en samenleving.


    28 april 2006 om 07:04
    media

    Persoonlijk denk (en hoop) ik dat de consument zelf evolueert en steeds kritischer wordt op redactionele stukken en daarbij onderscheid kan maken tussen sponsored en echte content.


    28 april 2006 om 07:09
    Feeder

    Voor een grote klant hebben we recent uit een aantal paginatitles de bedrijfsnaam weggehaald. Dus niet meer “Adwin Online Media – Voor peperduur online advies” maar juist omgedraaid. Veel bedrijven beginnen elke paginatitle met de bedrijfsnaam, maar dit scheelt al snel een aantal posities in Google. Nu is de klant om en komt in álle paginatitles de bedrijfsnaam achteraan. Ook iets voor anderen? Trouwens, we hebben op één A4 nog wat van die praktische tips klaarliggen, dus mail me maar als je dat wilt ontvangen (mf@adwin.nl). Enneh, niet op http://www.adwin.nl kijken hoor, daar staat alleen een telefoonnummer, ha ha ha. De schoenmaker loopt zelf op doorgesleten hakken, zoiets. 🙂


    28 april 2006 om 07:18
    Erwin

    Maar ik vind het wel essentieel om de bezoeker niet uit het oog te verliezen. Vindbaarheid in zoekmachines is erg belangrijk, maar je bezoekers zijn belangrijker.

    Helemaal mee eens Remi!

    Soms kom je op pagina’s die zo geoptimaliseerd zijn dat het de leesbaarheid of overzichtelijkheid ten nadele komt. Eerst doe je je best om bezoekers te krijgen en vervolgens moet je ze natuurlijk wel datgene geven waarvoor ze op je site komen en niet door onprettig leesbare of onoverzichtelijke content afschrikken.

    Weet zo even geen goed voorbeeld, maar dit komt vast wel bekend voor:

    – zinnen overvol met keywords, dat je moet nadenken over wat er nu eigenlijk staat.

    – onduidelijke titels, maar wel met veel keywords.


    28 april 2006 om 08:22
    Kasper Katje

    Ik denk dat het hier in de eerste plaats niet gaat om vermenging van redactie en commercie maar om de verwarring voor wie je het stuk en bijbehorende headline opstelt:

    voor de lezer of de zoekmachine?

    Wil je dus meteen de aandacht van de directe bezoeker en dus lezer of stel je het zo saai mogelijk op zodat je goed scoort in de zoekmachine waardoor je er daar sneller uitgepikt wordt door de zoeker en dus lezer (en haakt deze al snel af omdat het zo saai is)?

    Doelstelling lijkt me toch dat je voor de lezer schrijft en zo weinig mogelijk concessies doet om een hogere score in de zoekmachines te verkrijgen.


    28 april 2006 om 08:22
    Kasper Katje

    Oh ik val blijkbaar in herhaling als ik zo eens naar boven teruglees 😉


    28 april 2006 om 08:24
    Remi

    Bezoekers zijn belangrijker dan zoekmachines, volgens mij zijn we het daar wel aardig over eens. Maar de kunst is natuurlijk de zoekmachines wel in het achterhoofd te houden en waar mogelijk zowel voor bezoekers als zoekmachines te schrijven. Hier op Marketingfacts kunnen we daar wel de nodige winst pakken vind ik.


    28 april 2006 om 08:50

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!