Digital Out of Home naar 21 miljoen euro in eerste kwartaal 2022

6 mei 2022, 08:31

De bestedingen aan Out Of Home (OOH) reclame zijn in het eerste kwartaal van 2022 ruimschoots verdubbeld ten opzichte van dezelfde periode in 2021 en kwamen uit op € 49,3 miljoen (€22,6 miljoen in Q1 2021). De grootste groei kwam in dit kwartaal voor rekening van Digital Out of Home.

Die stijging bedroeg 123 procent en kwam uit op 21 miljoen euro. In het eerste kwartaal van 2021 was dit nog 9,4 miljoen euro. Aan traditionele out of home werd € 28,3 miljoen uitgegeven ( dat is een plus van 115%). Het blijkt allemaal uit cijfers van Outreach, het persbericht is van gistermiddag.

De groei van de markt in Q1 is een ruime verdubbeling ten opzichte van de groei in het vorige kwartaal, waarin het herstel na alle lockdowns en andere maateregelen rond corona met +55% al stevig werd ingezet. DOOH was daarin een belangrijke trekker, maar nu laten de traditionele vormen van OOH ook hun herstelvermogen zien.

Ten opzichte van het eerste kwartaal 2021 heeft DOOH weer een extra aandeel gewonnen in de totale OOH-bestedingen en kwam in Q1 2022 uit op 43%. De verwachting is dat dit in de loop van het jaar verder zal toenemen. In 2021 was dit ook het geval.

Bron grafiek: Outreach.

Nieuw in de cijfers van Outreach zijn de omzetten van programmatic. Over heel 2021 werd een kwart van de digitale omzet programmatic ingekocht. Voor Q1 2022 geldt een aandeel van 27% voor programmatic. Dat is een verdubbeling van het aandeel in Q1 2021 (13%).

Bron grafiek: Outreach.

De cijfers passen in het eerder door Outreach geschetste beeld van herstel, waarbij de omzet 18% boven het niveau van de vergelijkbare periode (Q1) in 2019 ligt. Traditionele OOH loopt hier nog 3% op achter, DOOH zit er met een plus van 66% ver boven.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!