Digitale versnelling kleurt lijst met Beste Marketingboeken
Dit zijn de tien nominaties voor de PIM Marketing Literatuur Prijs 2022
Tien boeken zijn genomineerd voor de PIM Marketing Literatuurprijs 2022. Op het eerste gezicht is in het 18-jarig bestaan van de PIM Marketing Literatuur Prijs de selectie van de marketingboeken nog nooit zo divers geweest. Als we dieper inzoomen zien we in het overgrote deel van de boeken dat versnelde digitalisering anno 2022 het belangrijkste thema is binnen het marketingvak.
Op de shortlist van dit jaar staan marketingboeken over growth hacking, online innovatie, e-commerce en een boek over digital branding. De lijst met tien beste marketingboeken, verschenen tussen september 2021 en september 2022, is zojuist bekendgemaakt. Platform Innovatie in Marketing wil met die prijs de innovatieve ontwikkelingen in het marketingvak een podium bieden.
Vorig jaar wonnen Yousri Mandour, Dorien van der Heijden en Sven Turnhout met hun boek ‘De strategie van de kreeft’ deze prestigieuze marketingliteratuurprijs. Bij het bepalen van de lijst let de jury vooral op de mate van vernieuwing. Andere criteria zijn een impactvolle waarde voor het vak en praktische toepasbaarheid.
Dit zijn de tien nominaties voor de PIM Marketing Literatuur Prijs 2022 in alfabetische titelvolgorde
- Branding, Andy Mosmans en Patrick van Thiel (Noordhoff)
- Demand-Driven Business Strategy, Cor Molenaar (Vakmedianet)
- Duurzaam online shoppen, Heleen Buldeo Rai (LannooCampus)
- Duwtje in de juiste richting, Joyce Croonen en Liza Luesink (Duwtje.com)
- Luisteren is Goud, Eric de Haan (Boom)
- Marketing Automation Untangled, Diederik Martens (Amazon)
- Online innovation, Gijs van Wulfen (BIS Publishers)
- Sterk Digitaal Merk, Ingmar de Lange (Van Duuren)
- Structuring for extreme revenue growth, Chris Out (Vakmedianet)
- The future of shopping, Jorg Snoeck en Pauline Neerman (Van Duuren)
De selectie van de marketingboeken is niet eerder zo divers geweest, schrijft PIM. “We kunnen eigenlijk maar één conclusie trekken: dit is de oogst van de coronacrisis”, concludeert Hans Molenaar, juryvoorzitter van de PIM Marketing Literatuur Prijs en directeur van Beeckestijn Business School. “De luiken gingen dicht, digitalisering versnelde en iedereen die ooit al eens een boek wilde schrijven, had daar mooi de tijd voor. Ik heb de afgelopen jaren, net als andere juryleden, veel contacten gehad met aankomende marketingauteurs.”
“Wij zijn als jury blij met de pakkende visies en observaties van alle auteurs. De shortlist 2022 is een hele mooie combinatie van nieuw en ervaren binnen het marketingvak geworden. Corona heeft dus ook iets positiefs voortgebracht”, aldus Hans Molenaar.
Op donderdag 24 november presenteren de genomineerde auteurs hun boek tijdens het PIM Marketing Literatuur Prijs 2022 evenement. Aan het eind van de dag maakt de jury bekend wie de winnaar van de PIM Marketing Literatuur Prijs 2022 is.