Digitale burger wacht vergeefs op antwoord

6 februari 2003, 11:32

De burger die per e-mail een vraag stelt aan de overheid wacht vaak vergeefs op antwoord. Bijna de helft (46%) van de Nederlandse overheidsinstanties beantwoordt informatie-aanvragen per e-mail in het geheel niet. Dit cijfer staat in de onlangs gepubliceerde Overheid.nl Monitor 2002, die na twee maanden wachten de balans opmaakte.

Het platform burger@overheid vindt dit onacceptabel. Zij kondigt daarom richtlijnen aan voor de afhandeling van e-mail door overheidsinstanties. Aan internettende Nederlanders zal gevraagd worden wat hun verwachtingen zijn op dit punt. Ook zal gekeken worden naar de richtlijnen die gelden in het Nederlandse bedrijfsleven.

De Overheid.nl Monitor is een jaarlijks onderzoek naar de kwaliteit van overheidswebsites, uitgevoerd door de organisatie Advies Overheid.nl. Naar 1158 overheidsinstanties is een informatie-aanvraag per e-mail gestuurd. Veertig procent van de overheidsinstanties reageerde binnen drie werkdagen op het informatieverzoek. Tien procent reageerde tussen de vierde dag en twee weken. Nog eens vier procent van de overheidsinstanties reageerde tussen de twee weken en de twee maanden. De overige 46% had na twee maanden nog niet gereageerd.

Gemeenten scoren relatief het slechtst. Daarbij blijken grote gemeenten het niet beter te doen dan kleine: twee van de vier grootste Nederlandse gemeenten reageerden niet binnen twee maanden.

Bron:

http://www.perssupport.anp.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!