Direct marketeers over digital marketing
Het gerenommeerde onderzoeksbureau Forrester Research heeft recent de interessante studie “Direct Marketers: Put Your Money Where Your Mouth Is” laten verschijnen. Volgens Forrester maken direct marketeers een grote fout door de bestedingen aan nieuwe media niet te laten toenemen. Omdat de nieuwe media invloedrijker worden, zou de inzet juist moeten toenemen, immers:
– internet en e-mailcampagnes hebben een goede ROI
– succesvolle multichannel campagnes integreren media-inzet
– multichannel succes komt niet aanvliegen
De geinterviewde Europese direct marketeers verwachten dat de effectiviteit van traditionele media afneemt. Een op de vier verwacht dat TV en printmedia in de komende drie jaar in effectiviteit terug zullen lopen. Voor internet, e-mail en mobile marketing geldt het tegenovergestelde: drie van de vier marketeers verwachten dat deze media juist in effectiviteit gaan toenemen.
Meer over deze studie kun je lezen in het achtergrondartikel op Frankwatching.
Citaat : …’maken direct marketeers een grote fout door de bestedingen aan nieuwe media niet te laten toenemen. Omdat de nieuwe media invloedrijker worden, zou de inzet juist moeten toenemen’…
Ik beaam dat veel marketingbureau’s het potentieel van internet niet benutten. Ik ben alleen geen Forrester. Forrester zou haar standpunt wat mij betreft mogen onderbouwen met argumenten.
Als Forrester met zulke kale statements weg kan komen….dan mogen we allen een gooi doen.
Je ziet langzamerhand de zogenaamde cyber centers (gespecialiseerde webteams) binnen bedrijven verdwijnen. Techniek gaat naar de ICT-afdeling (waar het vaak ook al was geplaatst) en de overige mensen gaan naar de Marketing & Communicatie afdeling(en) (waar het m.i. ook thuishoort). Daarmee zijn overigens nog niet alle problemen mbt integratie van de kanalen opgelost maar het is een eerste goede stap.
Ben inderdaad ook wel benieuwd hoe anderen dit zien? Welke ervaringen zijn er bij (re)organisaties van “cyber centers”?