Disney vertelt al 100 jaar verhalen

Reclame Review: The Walt Disney Company viert zijn 100ste verjaardag op 16 oktober 2023.

15 februari 2023, 15:45 4913 x gelezen

Het hele jaar door zullen fans en storytellers de vreugde en magie die Disney, de afgelopen honderd jaar heeft weten te veroveren, vieren. Disney eert haar fans en makers met een speciale commercial die tijdens de Super Bowl werd gelanceerd. In deze spot staat honderd jaar aan ongeëvenaarde storytelling en innovatie centraal.

Credits

Creatie: Disney

Doelstelling

De positieve associatie met de merknaam Disney verder verstevigen.

Uitwerking

Uit het persbericht: “Terwijl we onze historische 100ste verjaardag vieren, is het opmerkelijk om terug te kijken naar Walt Disney zijn nalatenschap en zijn meedogenloze streven naar uitmuntendheid, die het bedrijf tot op de dag van vandaag nog steeds voort brengt. Wij zijn ongelooflijk dankbaar aan alle generaties over de hele wereld, dat zij deel uitmaken van zo’n bijzonder gedeelte in onze geschiedenis en dat onze verhalen en personages de afgelopen eeuw in hun leven zijn uitgenodigd’’ aldus Disney CEO Bob Iger. “Disney100 vertegenwoordigt een viering van al onze fans en families, onze storytellers en creatieve visionairs. Hun talenten en verbeelding hebben deze magische momenten gecreëerd, die Disney zo’n blijvend deel van onze wereldwijde cultuur maken.”

De ‘Disney100: Special Look’ spot bevat scènes uit iconische Disney films, series, theaterproducties, themaparken en deelt met fans een verzameling van Walt Disney zijn meest inspirerende woorden die je als kijker een beroep laten doen naar herinneringen die je deelt met anderen en de nostalgie van Disney. Disney dat over de hele wereld een speciaal plekje in de harten van het publiek wist te veroveren.

Wereldwijd kan het publiek de rest van het jaar genieten van een verbazingwekkende reeks bioscoopreleases van onze gerenommeerde studio’s, waaronder: Disney, Pixar, Marvel Studios, Lucasfilm en meer. Van ‘The Little Mermaid’ en ‘Guardians of the Galaxy Vol. 3’ in mei, tot ‘Elemental’, ‘Indiana Jones and the Dial of Destiny’, ‘The Marvels’, en ‘The Haunted Mansion’ deze zomer. Geliefde personages en nieuwe verhalen zullen tot leven komen in de bioscoop. Op 22 november 2023, debuteert ‘Wish’ in de bioscopen, een originele animatiefilm vol muziek van the Walt Disney Animation Studios.

Oordeel

Als er één partij is die iets van storytelling weet, dan is het natuurlijk wel Disney. Dus wat krijg je dan als er in 1,5 minuut tijd een overzicht van 100 jaar Disney gemaakt wordt? Juist, het ultieme Disney-gevoel. Vol herkenning en nostalgie en menselijkheid. Emoties alom!

De makkelijke weg was geweest dat het uitsluitend beelden uit Disney-films waren geweest, die als montage het verhaal vertelden, met een voice-over ter aanvulling. Maar er is meer gedaan dan dat. Al vanaf de eerste seconden wordt de connectie gemaakt tussen de films van Disney en de kijkers ervan. Het menselijke aspect. Inclusief de makers van zowel de films als de pretparken. Iedereen die de magie van Disney ervaart en mogelijk maakt, zoals we Walt Disney op het einde horen zeggen in zijn dankwoord. De feelgood-emoties die je ervaart door de compilatie van films worden zo nog verder versterkt.

Heeft Disney dit nodig om nog meer onder de aandacht te komen als merk? Niet direct. Maar het is voor veel (toevallige) kijkers van deze commercial misschien net het zetje dat ze nodig hadden om naar een Disneypark te gaan, een film te gaan kijken in de bioscoop of een abonnement te nemen op Disney+. En als je doelgroep de hele wereld is, dan kan een dure commercial als deze er vast wel uit met de omzetstijging die je ermee realiseert.

David Brinks
Eigenaar bij Hardcopy

Freelance (SEO-)copywriter en mede-eigenaar van Radish Concepts. Blogt ook op Copytips.nl. Houdt van korte bio's.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!