Dit gebeurde er in februari op sociale media
Op sociale media kon je niet om Suitsupply en HEMA heen
Februari was dan wel de kortste maand, maar niet de minst interessante. Twitter en Facebook ontwikkelden deze maand nieuwe features. HEMA had enkele sterke inhakers en SuitSupply belandde in een klassieke twittershitstorm. Ondertussen haalde Asscher uit naar socialemediagebruikers, had Rutte de lachers op zijn hand met het Correspondents Dinner en waren er veel interessante onderzoeken.
De merken
- SuitSupply werd, niet voor het eerst, bekritiseerd vanwege hun seksistische campagne. Wederom lijkt het erop dat dit alleen maar positief is voor SuitSupply: honderden mensen deelden de campagnefoto’s op sociale media. Gratis bereik!
- HEMA had deze maand twee mooie inhakers. Eén was gerelateerd aan een amateurvoetballer die na een verrassende overwinning aangaf dat hij morgen stage moest lopen bij de HEMA (klik). De andere als reactie op de Albert Heijn bestekactie. Beide gebeurtenissen waren niet te voorspellen en waren toch relevant voor het merk. Sterk staaltje contentmarketing!
Voor wie nu geen mes meer aan durft te raken… #AHmessen pic.twitter.com/r4wiEvkFkR
— HEMA (@HEMA) 8 februari 2016
- Bij NS werkte het andersom: zij werden gewaardeerd door een offline actie, die een spinoff had op social. Dat gebeurde in december ook al.
- Bij de zorgverzekeraars is het nu weer even rustig, maar het was in december natuurlijk een gekkenhuis. ITDS constateerde dat zorgverzekeraars alles op alles hebben gezet om via sociale media nieuwe verzekerden aan te trekken en klanten te behouden.
Sociale netwerken
- Je kunt het niet gemist hebben: de Facebook like-button is getransformeerd naar verschillende knoppen met verschillende emoties. Maar doen ze dat voor de gebruiker of voor data?
- Twitter verbeterde hun ads (First View), kondigde aan dat ze het timeline-algoritme gingen tweaken en lanceerde GIF-search. Maar belangrijker voor merken: webcare via Twitter wordt op deze manier nog beter!
- Instagram verlengde de duur van hun videoreclames. De advertenties zijn intussen een flinke aanvulling voor Facebook’s portemonnee. Dit is waarom het een meesterzet was van Facebook om Instagram te kopen.
- Welk platform gebruik je voor socialemediamarketing? Deze platformen worden het meest gebruikt:
Wat er verder gebeurde op sociale media
- Premier Mark Rutte had de lachers op zijn hand tijdens het Correspondents Dinner. Normaal wordt onze premier altijd negatief besproken op social, maar nu was het anders:
- We blijven in de politiek. Vice-premier Lodewijk Asscher beet van zich af via Facebook. Hij is het continue geklaag beu. Logisch, hij kreeg in één jaar ruim 75.000 berichten te verwerken.
- CBS onderzocht of het gebruik van professionele sociale netwerken stijgt. Social Embassy onderzocht het gedrag van tieners online en hoe merken daarmee om moeten gaan. Ferrara en Yang constateerden in hun onderzoek dat positieve content een groter bereik heeft dan negatieve content.
Komende maand is de jaarlijkse boekenweek, WNF Earth Hour, The Passion en start het festivalseizoen. Ik hou het weer in de gaten!
Lekker stukkie, Rens. Veel info in een beknopt formaat. Keep it coming!
Een deel van het probleem ligt in het feit dat de macht te veel is verschoven in het voordeel van merken, die in plaats van er te zijn om consumenten te dienen, de positie van ‘meester’ hebben aangenomen, die vrouwen vertelt wat en hoe ze zouden moeten zijn.