Dit gebeurde er in maart 2016 op social media
Brussel, Cruijff, raketjesgate en Instagram hielden de gemoederen bezig
Maart 2016 was natuurlijk de maand van Brussel en de maand van Cruijff, ook op sociale media. Verder bestond Twitter tien jaar en lijkt het niet langer rozengeur en maneschijn bij Instagram. En er was ophef, zoals #rokjesgate en #raketjesgate.
Merken
- Raketjesgate. Al snel hadden mensen door dat Ola’s persbericht (“Wij stoppen met de productie van raketjes”) een 1-aprilgrap is. Ola probeerde het te redden met deze Facebookpost. Op Twitter werd hashtag #raketjesgate geplugd.
- Bavaria won een kort geding van YourHosting en hoewel laatstgenoemde daarover teleurgesteld was, volgde een sportieve reactie op social:
- De Digital Dialogue Pulse Awards werden voor de derde keer uitgereikt, een onderzoek met ‘mystery shoppers’ waarin de webcareprestaties in dertien branches wordt gemeten. Dit waren de prijswinnaars.
- iCulture onderzocht hoe we over de nieuwe iPhone en iPad praten op sociale media. Ikzelf onderzocht hoe webwinkels sociale media inzetten. Zij gebruiken Twitter met name voor klantservicedoeleinden en Facebook met name voor marketingdoeleinden.
De sociale netwerken
- Interessant onderzoek van Social Embassy naar het gebruik van de nieuwe Facebook Reactions. Er lekten deze maand enkele snode plannen van Facebook uit: Facebook wil dat je met Messenger betaalt (in plaats van met je pinpas) en Facebook wil Messenger aantrekkelijker maken voor uitgevers. Ook aan Instagram wordt gesleuteld: de video’s worden langer en er komt een nieuw timeline-algoritme. Nodig ook: volgens deze bron neemt de groei en engagement via Instagram sterk af.
- Twitter bestond 10 jaar en dat leverde mooie analyses, terugblikken en vooruitblikken op. Twitter voegde deze maand alt-tags toe aan hun foto’s. Wil je weten welke emoji’s we delen via Twitter, check dan deze bizarre website. Verder test Twitter met fotobewerking met stickers, een Snapchat-achtige feature. Maar Snapchat gaat verder: zij kochten een app waarmee je een emoji-versie van jezelf kunt maken. Oh, en via Snapchat kun je nu trouwens ook bellen.
- Onderzoek van SWOCC: merkinteractie via sociale media vinden we leuk. Met name via Instagram. Op YouTube vinden we het irritant.
Wat er verder gebeurde op sociale media
- Natuurlijk: woede, verontwaardiging, liefde, ruzie… na ‘Brussel’ gebeurde er van alles op social. Laat ik een mooi voorbeeld eruit pikken: de hashtag #ikwilhelpen had als doel om Belgen die vastzaten een lift of onderdak te bieden. Dit zorgde voor 25.543 tweets op de dag van de aanslag.
- Er verscheen een wetenschappelijk artikel naar de Twitterbuzz tijdens de gijzeling van het NOS-journaal, vorig jaar. Wat bleek: er is een echo-effect en tweeps hebben een zelfcorrigerend vermogen.
- De dood van Cruijff schokte ons allemaal. En met ons bedoel ik dan: wereldburgers. Van de 1,7 miljoen Cruijff-tweets, werden er ‘slechts’ 100.000 in het Nederlands geschreven. Er werd, kortom, overal in de wereld gerouwd.
- Tot slot was maart ook de maand van het nieuwe House of Cards-seizoen en #rokjesgate in Amsterdam. The Passion werd weer goed bekeken en betwitterd, maar minder goed dan vorig jaar. Aan Ellen ten Damme lag het niet, over haar niets dan lof.