Dit is de Booking.com in spe voor meetings

Interview met Anouk Roohé, medeoprichter van meeting-managementplatform Meetingselect

Dit is de Booking.com in spe voor meetings

Een bedrijf op zoek naar een locatie voor een teambuildingdag moest vroeger veel tijd steken in rondbellen om verschillende offertes op te vragen. Sinds 2007 bestaat Meetingselect. Een platform dat het plannen van een meeting digitaliseert. “Wij zijn al een tijd bezig om die traditionele wereld te transformeren naar een online omgeving”, aldus medeoprichter Anouk Roohé. Met steeds meer succes. Wat zich vorig jaar vertaalde naar het ophalen van een investering van twee miljoen euro.

Meetingselect heeft zich in eerste instantie vooral gericht op grote corporate bedrijven. Anouk Roohé: “Zo zijn we met directe sales heel erg groot geworden. Veel ging ook via word of mouth. Het is echt een business-to-business product, je moet een zakelijke bijeenkomst hebben.” Het platform is in de loop van de tijd meermalen opnieuw ontwikkeld. “We hebben altijd goed naar onze klanten geluisterd en ontwikkelen door op basis van hun wensen. Wij bieden techniek, maar ook service. Dat wordt vaak als erg plezierig ervaren. Wij bieden een goede on-boarding aan, met service.”

Roohé en haar medeoprichter Judith Huisman hebben beiden de hotelschool doorlopen, waardoor zij de wereld van hotels en events goed kennen én in hun vezels gewend zijn om te denken in het belang van de klant.

"Wij hebben echt een vloedgolf van annuleringen binnen gekregen afgelopen jaar"

Natuurlijk werd ook Meetingselect hard getroffen door corona. “Wij hebben echt een vloedgolf van annuleringen binnen gekregen afgelopen jaar. We hebben ons herpakt en proberen dingen te verplaatsen. Veel proactief contact gehad naar klanten toe. En we zijn snel zijn gaan nadenken: als er nog wel vergaderd wordt wat is er dan belangrijk? Dat was de anderhalve meter. Binnen ons platform hebben we een algoritme geschreven dat kan uitrekenen hoeveel mensen je in een bepaalde opstelling kwijt kunt. Stel de zaal is zoveel vierkante meter en je kiest voor een schoolopstelling: hoeveel mensen kun je dan kwijt? Het systeem herkent ook afwijkende regelgeving uit andere landen, zoals bijvoorbeeld 2-meterafstand.”

Aanvankelijk werkte Meetingselect met externe programmeurs. Inmiddels heeft het bedrijf ook deels een eigen technische afdeling. “We hebben mensen in dienst en een deel werkt buiten de deur, waardoor we heel makkelijk kunnen op-, en afschalen.”

Doel is opschalen

Het doel is met name opschalen. Ook in het buitenland. “We hebben in augustus een bedrijf overgenomen in Duitsland. We zagen direct grote cultuurverschillen, waar we echt wel onze weg in hebben moeten vinden. We werken samen met mensen in Duitsland die daar werken en wonen. Het werkt niet om het vanuit Nederland te doen. Hetzelfde geldt voor België. Daar zitten nu ook een aantal collega’s. Het platform is hetzelfde, maar onze service bieden we lokaal aan. Je kunt veel doen vanaf Amsterdam, maar het is zeker belangrijk met het oog op cultuurverschillen dat lokaal contact mogelijk is.”

Dat Meetingselect zelfs in tijden van corona twee miljoen euro wist binnen te slepen is een blijk van veel vertrouwen. De tekenen zijn dan ook goed. Ondanks het feit dat veel meetings niet door gaan, wist Meetingselect veel nieuwe contacten af te sluiten. “We hebben echt hele zware tijden gehad. Toen investeerder Nimbus instapte kregen we weer wat meer ruimte en konden we door. Tussen de eerste en de tweede golf kregen wij zoveel aanvragen binnen: meer dan voor corona. Dat heeft ons het gevoel gegeven dat het wel goed komt straks. Nu ligt het weer helemaal stil. Het is hollen of stilstaan, maar ik ga ervan uit dat we straks weer door kunnen gaan waar we gebleven zijn.”

Niet naïef

Roohé is niet naïef. Ze snapt ook wel dat dingen zullen veranderen. “Tuurlijk er gaan veel dingen veranderen. Er zijn een aantal dingen die natuurlijk heel makkelijk online kunnen, zeker één-op-één gesprekken of in kleine groepjes. Maar zodra er connectie gemaakt moet worden of er teambuilding plaats moet vinden dan werkt online vaak niet echt goed. Lange sessies zijn zwaar. Ik denk dat er een gezonde mix komt.”

Aan het team zal het niet liggen. De ambities zijn hoog. “We zijn echt superambitieus, dat zijn we altijd geweest. We hebben een visie en een stip op de horizon. Wij moeten gewoon supersnel gaan schalen en al die corporate klanten die we nu in Nederland, Duitsland en België ook in de rest van de wereld gaan bedienen. Daar hebben we geld en het einde van corona voor nodig. Maar we zijn hier nog lang niet klaar mee.”

Zie hier het hele interview:

 


Delen



Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.