Dit is waarom Facebook het aantal actieve advertenties limiteert
Facebook heeft aangekondigd vanaf februari 2021 een limiet toe te passen op het aantal advertenties dat een pagina tegelijkertijd weergeeft. Dit betekent dat adverteerders niet meer ongelimiteerd verschillende advertenties naast elkaar kunnen inzetten. Een opvallende beslissing vanuit Facebook, want waarom zouden zij een beperking leggen op hun grootste inkomstenbron door een advertentielimiet toe te passen?
Wanneer adverteerders in het verleden hun advertenties wilden personaliseren en optimaliseren, deden ze dit meestal door veel advertenties te maken. Op deze manier hoopten ze dat die advertenties door de juiste mensen zouden worden gezien. Tegenwoordig maken veel adverteerders al gebruik van de machine-learning gedreven functies van Facebook om advertenties te personaliseren en te optimaliseren. Hierdoor verbeteren niet alleen de prestaties, maar vermindert ook het aantal advertenties dat adverteerders beheren.
Over het algemeen geldt voor het Facebook-algoritme dat de prestaties van campagnes verbeteren naarmate er meer advertenties vaker worden weergegeven. Hoe meer data het systeem kan verwerken, hoe slimmer het algoritme wordt en hoe beter jouw advertenties worden geoptimaliseerd.
Leerfase advertentie
Het aantal actieve advertenties van een pagina speelt daarom een belangrijke rol bij het behalen van meer voorspelbare, stabiele en geoptimaliseerde resultaten. Elke keer dat een advertentie wordt weergegeven, leert het advertentiesysteem van Facebook namelijk meer over waar en aan wie de advertentie weer te geven. Advertenties zullen nadat deze zijn geactiveerd de leerfase starten. Wanneer een advertentie zich in de leerfase bevindt zul je in de kolom ‘weergave’ het woord ‘leren’ zien staan. Zodra de prestaties van de advertentie stabiliseren, meestal na zo’n 50 resultaten op basis van het campagnedoel, is de leerfase voorbij. Kortom, hoe vaker een advertentie wordt weergegeven, hoe beter het systeem de prestaties van de advertentie kan optimaliseren.
Wanneer een adverteerder té veel actieve advertenties tegelijkertijd heeft, wordt elke unieke advertentie minder vaak getoond
Maar wanneer een adverteerder té veel actieve advertenties tegelijkertijd heeft, wordt elke unieke advertentie minder vaak weergegeven. Dit betekent dat elke advertentie minder snel 50 resultaten op basis van het campagnedoel zal behalen en minder advertenties de leerfase verlaten. Zo wordt er dus meer budget uitgegeven voordat het weergavesysteem de prestaties kan optimaliseren. Facebook heeft ontdekt dat zo’n vier op de tien advertenties de leerfase niet verlaten en dat juist die advertenties afkomstig zijn van adverteerders die (te)veel advertenties tegelijk weergeven. Daarnaast heeft Facebook op deze manier ook weinig controle over wat het algoritme doet met adverteerders die heel veel advertenties tegelijkertijd weergeven.
Vier limietniveaus
Door het invoeren van een advertentielimiet krijgt Facebook daar meer grip op. Maar hoe gaan ze dit in de praktijk uitvoeren zodat het voor adverteerders van alle grootten werkbaar is? Aangezien de prestaties van een advertentie verbeteren naarmate die meer wordt weergegeven, moeten adverteerders van verschillende grootten verschillende advertentievolumes gebruiken om hun advertenties te kunnen verbeteren. Daarom gaat Facebook vier limietniveaus hanteren voor adverteerders van verschillende grootten:
De bedrijfsgrootte is gebaseerd op de maandelijkse advertentie-uitgaven.
Vanaf februari 2021 tot en met zomer 2021 zal de handhaving van de advertentielimiet doorgevoerd worden. Adverteerders krijgen voor elke pagina een melding in hun advertentiebeheer wanneer hun advertentie limiet van kracht gaat.
Nou, die limiet hebben ze er nu al op gezet.
Kom niet verder dan 1 advertentie.. Bummer