Dit is waarom je CMS je bedrijfsgroei tegenhoudt

4 juni 2020, 13:00

Websites zijn een continue bron van frustratie voor veel marketeers. Ruim de helft van Nederlandse marketeers is niet overtuigd van de effectiviteit van hun eigen website, zo blijkt uit onderzoek van HubSpot. Veel van de problemen die marketeers met hun website hebben, zijn te herleiden tot het CMS dat ze gebruiken.

Voor kleine startups is het beheer van websites niet zo ontzettend ingewikkeld. Er zijn genoeg CMS’en die ontworpen zijn voor kleine organisaties. Hiermee kunnen marketeers de online ervaring van hun onderneming in de hand houden zonder hulp van een ontwikkelaar of IT-team.

Wanneer een organisatie groeit, veranderen de behoeften van marketeers

Maar wanneer een organisatie groeit, veranderen de behoeften van marketeers. Wanneer de organisatie nieuwe producten lanceert en nieuwe markten betreedt, wordt er meer van de website en het CMS gevraagd – met alle uitdagingen van dien. De website wordt steeds ingewikkelder. Er zijn meer en meer integraties en plug-ins nodig, gebruikersrollen en toegangsrechten moeten geregeld worden, site performance wordt belangrijker naarmate website en bezoekersaantallen groeien, geavanceerde tools zijn nodig om gepersonaliseerde website-ervaringen te leveren; en last but not least, de site security moet staan als een huis.

In een spagaat terechtkomen

Op een gegeven moment wordt websitemanagement zo ingewikkeld dat veel organisaties ervoor kiezen de verantwoordelijkheden op te splitsen. Het technisch beheer komt in handen van IT en developers worden ingeschakeld om nieuwe functionaliteiten te bouwen, terwijl het marketingteam verantwoordelijk blijft voor de content. Dat klinkt als een logische stap, maar juist deze keuze zorgt voor veel problemen. De marketingmanager, die uiteindelijk verantwoordelijk is voor de prestaties van de website, komt zo namelijk in een spagaat terecht tussen meerdere teams met uiteenlopende prioriteiten.

En dan zit je als marketingmanager ineens met je handen in het haar

Omdat er vervolgens zoveel verschillende prioriteiten, teams en werkprocessen bij een groeiende website komen kijken, wordt het moeilijker en moeilijker om proactief je website naar een hoger niveau te blijven tillen. En dan zit je als marketingmanager ineens met je handen in het haar.

Marketingmanagers staan voor onmogelijke keuzes

Een CMS moet je leven makkelijker maken, maar juist voor groeiende bedrijven zorgen veel CMS’en alleen maar voor frustraties. CMS’en die zijn ontworpen voor marketeers missen vaak de geavanceerde technologieën die scale-ups nodig hebben. CMS’en die deze technologieën wél bezitten, maken het voor marketeers vaak te moeilijk om eenvoudige aanpassingen te maken en zijn ook niet gemakkelijk voor developers om mee te werken. En laten we de IT-teams niet vergeten. Zij zijn verantwoordelijk voor onderhoud en worden vaak ingeschakeld om puin te ruimen wanneer andere teams iets kapot maken, waardoor ze van hun eigenlijke werk worden gehouden.

Naarmate je website groeit, kom je dus voor onmogelijke keuzes te staan:

  • Kies je als marketeer voor snelheid en flexibiliteit, of voor de meer rigide geavanceerde technologieën die juist nodig zijn om te schalen?
  • Zou het IT-team dan meer moeten inspringen om technisch onderhoud uit te voeren, of is het beter dat ze hun tijd wijden aan het bouwen van nieuwe apps en integraties?
  • Wil je snel nieuwe content testen – met het risico dat hierdoor problemen ontstaan die developers vervolgens moeten oplossen – of kies je ervoor om tickets in te schieten om veranderingen aan te vragen?
  • Vertraag je die go-to-marketstrategie omdat het weken of maanden duurt om de nodige updates in je CMS uit te voeren, of ga je tot actie over terwijl je weet dat je processen niet sluitend zijn?

Al deze overwegingen en compromissen gaan ten koste van bedrijfsgroei. Sterker nog: elke keuze die je maakt gaat ten koste van een deel van je klantervaring!

Het komt neer op de klantervaring

De problemen met veel CMS’en draaien om verlies van controle. Wanneer marketeers controle verliezen over hun CMS, verliezen ze de controle over hun klantervaring. En dat is tegenwoordig dodelijk voor bedrijfsgroei.

Wanneer marketeers controle verliezen over hun CMS, verliezen ze de controle over hun klantervaring

Tien jaar geleden kon je nog aan de top blijven door simpelweg producten te verkopen die tien keer zo goed waren als die van de concurrent. Dat is nu niet genoeg meer. Wil je de top bereiken, dan moet je óók een klantervaring bieden die tien keer zo goed is als die van de concurrent.

De klantervaring is verankerd in je website. Marketingcampagnes, sales outreach, klantenserviceverzoeken, je website is essentieel in iedere fase van je customer journey. Precies daarom is de keuze tussen flexibiliteit en technisch veeleisende functionaliteit onmogelijk. Marketeers moeten snel en doorlopend contentupdates uit kunnen voeren willen ze niet hopeloos achterlopen (websites hebben een gemiddelde levensduur van slechts tweeëneenhalf jaar).

Daarnaast moeten ze de klantervaring optimaliseren. HubSpot-onderzoek wijst uit dat 90 procent van consumenten een onmiddellijke respons verwacht op contactverzoeken. Daarnaast willen ze hoogst gepersonaliseerde en relevante content zien. Om aan die verwachtingen te voldoen, implementeren marketeers chatbots of dynamische contentsystemen. Maar juist dat soort technologieën maken het technische beheer veeleisender.

Drie aandachtsgebieden

De keuze is dus onmogelijk. Maar organisaties hebben hun klantervaring te veel laten leiden door rigide technische eisen in plaats van te kijken hoe ze technologie het beste kan voldoen aan veranderende consumentenverwachtingen. Nu is het moment om kritisch te kijken naar je CMS. Ondersteunt het zowel jouw ambities als de verwachtingen van consumenten? Kun je snel itereren om prestaties te verbeteren, kun je zonder problemen rap nieuwe tools integreren, zonder te tornen aan de veiligheid van je website? Zo niet, dan is het tijd voor iets anders. Je CMS moet tegenwoordig goed scoren op drie aandachtsgebieden:

  • Flexibiliteit: Tools zoals drag & drop editors, dynamische content tools en A/B testing helpen teams snel te testen en te optimaliseren
  • Schaalbaarheid: Naarmate je behoeften groeien, moet je snel functionaliteiten kunnen toevoegen en prestaties te verbeteren. Denk aan ondersteuning voor meertalige content, API-koppelingen, data analytics en CDN-ondersteuning
  • Veiligheid: Websites hebben hoe dan ook stevige beveiliging nodig. Hieronder vallen zaken zoals security monitoring, SSL-certificaten en geavanceerde domeinbeveiliging

Ondernemingen die willen groeien, moeten kansen wagen en veel experimenteren. Vaak gaat het goed, soms gaat het fout – zo werkt het nu eenmaal. Maar een gebrekkig CMS verandert websitebeheer an sich in een kansspel. En dát is een enorm probleem dat marketingteams zo snel mogelijk moeten oplossen.

Inken Kuhlmann-Rhinow
Marketing Director EMEA bij Hubspot

Inken Kuhlmann-Rhinow is Marketing Director EMEA bij HubSpot, waar zij sinds 2013 werkt. Ze stuurt het EMEA team aan en is verantwoordelijk voor een divers team van marketingprofessionals die go-to-market-strategieën uitvoeren, de merkbekendheid van Hubspot verbeteren en lokale verkoopteams ondersteunen. Daarnaast houdt Inken toezicht op het opzetten van lokale campagnes en samenwerkingen met regionale verkoopteams en waarborgt zij deze, om kwaliteitsleads aan te dragen. In 2018 won Inken de Great Manager Award namens Hubspot – een award voor managers die een betekenisvolle impact hebben op hun team. Inken was genomineerd dankzij de topprestaties van haar team en haar toewijding aan hun persoonlijke ontwikkeling.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Mark de Heus SMP

    Heel herkenbaar. Misschien herken jij het ook wel. De website wordt zo complex dat je het beheer aan een webspecialist hebt uitbesteed. Daar gaat vervolgens je flexibiliteit, time to market en grip. En bovendien… wat levert het op voor de business? Goede leads? Of weet ik dat eigenlijk helemaal niet?

    Goed artikel om even stil te staan. Het kan dus anders!


    9 juni 2020 om 18:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!