Dit is wat er moet gebeuren vóórdat Web3 en de Metaverse echt van de grond komen

Ik heb de afgelopen maanden veel nagedacht en geschreven over Web3 en de metaverse, en dat ging meestal over de potentie ervan, die in mijn optiek heel groot kan zijn.

18 juli 2022, 11:00 5824 x gelezen

Maar deze week schrijf ik een kritischer verhaal. De reden daarvoor is dat we de laatste maand een aantal dingen hebben zien gebeuren die ook een meer uitdagende kant van deze technologie laten zien. En voor deze technologieën echt van de grond kunnen komen zullen we die moeten verhelpen.

Een zware devaluatie van NFT’s

Je herinnert je misschien nog wel dat de voormalige CEO van Twitter Jack Dorsey zijn eerste tweet ongeveer een jaar geleden als NFT verkocht, en dat de in Maleisië gevestigde ondernemer Sina Estavi hem kocht voor maar liefst 2,9 miljoen dollar. Zijn plan was om hem weer met enorme winst te verkopen: voor 48 miljoen dollar. Echter, het bleek dat de markt daar anders over dacht. Na een paar weken was het hoogste bod maar 280 dollar. Uiteindelijk ging de prijs nog wel omhoog, maar hij kwam nooit verder dan 14.000 dollar. Om een lang verhaal kort te maken: de tweet verloor ongeveer 99% van zijn waarde.

Helaas is dit niet het enige verhaal. Begin mei zijn 8 Cryptopunks met verlies verkocht. Cryptopunk #273 was het heftigste: deze werd ongeveer zes maanden geleden gekocht voor $1.026.499 en nu doorverkocht voor een schamele $139.530.

De hype van NFT’s gaat dan ook eigenlijk alleen maar over hun verzamelfunctie, waarbij een klein aantal mensen zwaar speculeert over een mogelijke explosieve waardestijging van een uniek stuk. Dat soort speculatie is niet alleen erg moeilijk, maar ook erg riskant. Ik denk dan ook dat in de komende weken 99% van die investeringen waarschijnlijk hun waarde zal verliezen, net als bij voorgaande voorbeelden.

TikTok versus het metaversum

Maar hoe zit het met de metaverse? De meeste mensen verwachten dat tieners er heel enthousiast over zijn, toch? Maar uit een recent onderzoek, waarin 7.000 tieners werden ondervraagd over de toekomst van social media en de metaverse, bleek dat slechts 26% van de tieners ook daadwerkelijk een VR apparaat bezit. Slechts 5% gaat elke dag de metaverse in en 82% doet dat minder dan een paar keer per maand. De realiteit is dus dat we nog steeds in een heel pril stadium zitten. En dat terwijl de nieuwe hulpmiddelen van Web2, zoals bijvoorbeeld TikTok, nog steeds hard groeien en exploderen in populariteit. Dit zijn de plekken waar tieners tegenwoordig eigenlijk de meeste tijd doorbrengen.

Mijn punt is dus dat we waarschijnlijk in een zeepbel zitten als het gaat om de metaverse en Web3. Dat is nu eenmaal hoe technologieën de neiging hebben te evolueren, legt de briljante Carlota Perez uit. Het goede nieuws is dat er na de zeepbel en de crash een gouden tijdperk volgt met structurele groei, productie en werkgelegenheid

Bron: Carlota Perez

Maar voordat we dit gouden tijdperk van Web3 en de metaverse bereiken, zullen we nog veel tijd, moeite en denkwerk moeten investeren om goed te begrijpen wat de markt nodig heeft, wat de use cases zijn en hoe je er waarde mee kunt creëren voor klanten.

In een vorige blogpost vertelde ik wat voor mij de belangrijkste klantvoordelen van Web3 zijn:

  • Controle over privacy en data,
  • gedeelde financiële voordelen,
  • en verbeterde ervaringen.

 

Waarde creëren

Ik geloof echt dat je belangrijke waarde creëert als je je in metaverse en Web3 projecten richt op de voordelen voor de klant, waarde die verder gaat dan gimmicks of verzamelobjecten. Zoek je winst op de korte termijn dan is het net als geld uitgeven in een casino: de kans dat je veel geld verliest is veel groter dan de kans dat je daar profijt van hebt. Ik vind het heel interessant om te zien welke organisaties echt begrijpen hoe ze deze nieuwe technologie kunnen toepassen om werkelijk waarde voor de klant te creëren. Een mooi voorbeeld van een bedrijf dat dat is gelukt is Zamna, een bedrijf dat veilige en naadloze identiteitscontroles voor de luchtvaart organiseert.

In dat perspectief is het ook interessant om te zien hoe Lego en Epic Games een samenwerkingsverband aankondigden om een metaverse te scheppen die veilig is voor kinderen. Net als ik zijn veel ouders bezorgd over het feit dat hun kinderen deze virtuele wereld binnengaan en niet weten wat daar gebeurt. Het is nog relatief makkelijk om het gedrag van jonge kinderen op hun telefoon of computer of tablet te controleren, maar er is geen manier om te volgen wie ze tegen het lijf lopen en wat er in VR gebeurt. Hetzelfde geldt voor hun gegevens: we hebben geen idee wat daarmee zal gebeuren.

Lego en Epic Games zijn dus op een missie om deze veilige haven te creëren. En dat is heel logisch: aan de ene kant is er dat enorme betrouwbare merk Lego, en aan de andere kant Epic Games, dat bewezen heeft dat het virtuele werelden kan bouwen voor miljoenen mensen, in populaire platforms als Fortnite. Voor mij is dit dat soort projecten dat echt waarde toevoegt voor de klant, en dit zullen waarschijnlijk ook de eerste echte succesverhalen van Web3 en de metaverse blijken te zijn.

Steven Van Belleghem
Global CX Thought Leader bij stevenvanbelleghem.com

Steven Van Belleghem is a global thought leader in the field of Customer Experience. His passion is spreading ideas about the future of customer experience. Steven believes in the combination of common sense, new technologies, an empathic human touch, playing the long-term game and taking your social responsibility to win the hearts and business of customers over and over again. Steven is the author of multiple international bestselling books including ‘The Conversation Manager’, ‘When Digital Becomes Human’, ‘Customers the Day after Tomorrow’, ‘The Offer You Can’t Refuse’ and a technology thriller called Eternal.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!