Dit verandert er op YouTube

12 maart 2018, 07:00

Begin dit jaar kwam de mededeling van YouTube dat de richtlijnen voor het partnerprogramma worden aangescherpt. De nieuwe vereisten zijn niet mals. Medio februari is de nieuwe handhaving van start gegaan. Dit zijn de implicaties.

Met het YouTube-partnerprogramma (YPP) kunnen videomakers op YouTube met hun content inkomsten genereren. Videomakers kunnen namelijk geld verdienen via advertenties die bij hun video’s worden weergegeven en via YouTube Red-abonnees die de content van videomakers bekijken. Duidelijk, maar naast het veranderende advertentiebeleid moet je voor het gebruik van bepaalde andere functies ook bij het YouTube-partnerprogramma zijn aangesloten.

Alle YouTube-kanalen geraakt

Eindschermen bieden de kijker de gelegenheid om actie te ondernemen tijdens het kijken van een video en dat zorgt onder andere voor meer interactiviteit, kijktijd, klikken en vertoningen. Het is vergelijkbaar met de YouTube Info Cards, maar eindschermen zijn beter zichtbaar in de video. Ze staan niet zoals de info-cards verstopt onder het informatie-icoon (rechtsboven), maar worden in de video zelf volledig getoond. Vanuit hier kan men er direct op klikken.

Door de aanpassingen in het YouTube-partnerprogramma is het straks voor ‘normale’ YouTube-kanalen niet meer mogelijk om door middel van eindschermen naar gekoppelde websites te linken. Op deze manier wordt het moeilijker (met name vanaf mobiel) om verkeer naar je eigen website te sturen.

Toch linken?

Wil je wel vanuit een video linken naar een gekoppelde website? Dan ben je verplicht om aan de nieuwe YPP-criteria te voldoen. YouTube zal overigens niks veranderen aan de bestaande links in je video’s, dus deze blijven gewoon bestaan. Daarnaast ben je ook binnen het YouTube-partnerprogramma uiteraard niet verplicht om daadwerkelijk advertenties te laten draaien naast eigen video’s.

Een andere YouTube-tip: zorg dat je binnen de eerste twee regels van je video-omschrijving een link vermeldt die verwijst naar de gewenste landingspagina. Op die manier zien je kijkers direct de link onder je video staan, zonder op ‘meer weergeven’ te hoeven drukken.

Externe players

Mocht je nu nog met de handen in het haar zitten, dan is het gebruik van een externe player het overwegen waard. Externe players (bijvoorbeeld Wistia) zijn ontworpen om bedrijven te helpen met het serveren van video’s op hun websites voor marketing-, support- en salesdoeleinden. Externe players zijn zelfs een betere optie als je direct traffic wil genereren naar je website, conversie wil verhogen of je engagement wil verbeteren binnen de websites die je zelf beheert. Op maat gemaakte video-players (in je eigen huisstijl) krijgen gemiddeld meer kliks, video-SEO zorgt voor meer traffic en e-mailverzamelaars in de video helpen bij het genereren van leads, die je vaak direct vanuit de video kunt koppelen aan je CRM-systeem.

Externe players hebben vaak ook gedetailleerdere videostatistieken. Je kunt bijvoorbeeld op individueel niveau (IP-adres) nauwkeurig zien hoe een kijker jouw video’s consumeert. Dat gaat soms zelfs zo ver dat je op basis van een e-mailadres een totaaloverzicht van de kijkgeschiedenis van die gebruiker naar voren kunt halen. Dit geeft interessante inzichten in de interesses van die specifieke persoon voor jouw bedrijf, product of dienst.

Een goed voorbeeld van een video in een externe player is deze van Carhartt Europe: de externe player is zelfs qua kleur ingericht op de huisstijl van het merk en het is ook mogelijk gemaakt om vanuit de video naar de website door te klikken.

Wat zijn jouw ervaringen met het nieuwe partnerprogramma van YouTube? Deel het in de comments, zodat we van elkaar kunnen leren hoe we slim kunnen inspelen op de veranderingen.

Jasper Fraikin
Video Marketing Strategist & Co-founder bij FJ

Jasper Fraikin is videomarketing strateeg en mede-oprichter van FJ. Hij startte in 2010 op 16 jarige leeftijd samen met zijn tweelingbroer Fabian Fraikin het smart & kick ass videoproductie bureau FJ. Wij geloven dat mensen bereiken draait om engagement en relevantie. Niemand gaat jouw video’s bekijken puur omdat jij dat wil. Dus wat doe je? Je denkt mobile first en gebruikt data om de optimale customer journey te creëren. Daarna gebruik je de kracht van video. Niet om mensen iets te vertellen, maar om ze het te laten ervaren. Dit noemen wij de magische combinatie tussen SMART ASS en KICK ASS. Aka data driven strategy gecombineerd met top notch creative. Awards: 2013: Best Google Trusted Photographer of The Netherlands 2014: Top 25 most promising entrepreneurs under the age of 25 - Sprout 2015: Best Google Trusted Photographer of The Netherlands 2017: The T500 is the definitive list of the Netherlands' most inspiring under 25s across all fields of digital.

Categorie
Tags

3 Reacties

    JanRoel

    Dat YouTube iets moest doen om adverteerders op hun gemak te stellen is duidelijk geworden de afgelopen periode.

    Vervelend is dat kanalen met <10k views niet meer de mogelijkheid hebben om klikbare linkjes in hun video's op te nemen. Ik heb dit nu ook met klant welke glastuinbouwmachines levert. Niet iets waar je gelijk 10k views mee haalt maar men haalt wel nieuwe(buitenlandse) klanten binnen via YouTube.


    13 maart 2018 om 11:31
    Ralf Römgens

    Jammer dat youtube en internet in het algemeen, steeds minder de vrije platforms worden, zoals vroeger. Ik hoop dat er een goed alternatief komt voor youtube, misschien Dailymotion.


    20 maart 2018 om 18:40
    Jasper Fraikin

    Hey Jan, Bedankt voor je reactie. Het is inderdaad een logische zet van YouTube om door de invoer van deze nieuwe richtlijnen de creators op YouTube beter te beschermen. De 10k “lifetime views” zijn door de invoer van deze nieuwe richtlijnen nog meer verscherpt. Zo heb je nu minimaal 1.000 abonnees en 4.000 uur aan kijktijd binnen de afgelopen 12 maanden nodig om in aanmerking te komen voor het YPP (YouTube Partner Programma). Dit maakt het voor de klant die “glastuinbouwmachines” levert inderdaad lastiger om binnen YouTube de klikbare linkjes naar eigen website te gebruiken. Staat natuurlijk voorop om relevante content te produceren voor de doelgroep, waardoor er wel het maximale uit de video content op het platform gehaald kan worden. Ik ben benieuwd wat voor soort video’s jij hiervoor inzet. Zou je die kunnen delen? Groet, Jasper.


    21 maart 2018 om 07:41

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!