Dit wordt het tijdperk van discovery commerce
In bijna elk onderdeel van ons leven zagen we in 2020 een gedragsverandering die normaal gesproken een decennium kost, met name als we kijken naar ons online gedrag. Voor veel bedrijven lag de verandering de afgelopen tijd met name in de snelle verschuiving naar online interactie met klanten. In welke sector jij als bedrijf ook actief bent en wie je klanten ook zijn, het is belangrijk dat je anders gaat kijken naar de manier waarop je de omgaat met je doelgroep. Je vindt die mensen misschien wel op heel andere plekken dan voorheen.
Tijdens de coronapandemie voelden mensen zich over het algemeen relaxter bij het online shoppen vanuit huis. Velen wendden zich tot online platforms om inspiratie op te doen en om nieuwe producten en merken te ontdekken.
Platforms voor discovery
Net zoals e-commerce in z’n geheel is deze discovery-mindset niet helemaal nieuw. Maar door de lockdowns in diverse landen is dit wel in een stroomversnelling geraakt. Instagram bijvoorbeeld was al lange tijd een plek om nieuwe producten en diensten te vinden: 83 procent van de gebruikers wereldwijd deed dat al eens via het platform (Ipsos, ‘Project Instagram’, Facebook-commissioned survey of 21,000 people aged 13-64 in AR, AU, BR, CA, DE, FR, IN, IT, KR, TR, UK, US and aged 18-64 in Japan, november 2018). Meer dan 90 procent van de gebruikers op Instagram volgt minstens een van zijn interesses en twee op de drie zeggen dat het een plek is voor interactie met merken. Daarnaast ondernam 87 procent een actie na productinformatie te hebben gezien op Instagram, zoals het volgen van een merk, een website bezoeken of een online aankoop doen.
Met zoveel mensen die digitale platforms op deze manier gebruiken, is het belangrijk om digitale tools in te zetten om klanten te helpen nieuwe producten of merken te ontdekken. En dit moet ingebakken zijn in je marketingstrategie (Ipsos,’Project Instagram’).
Van bottom funnel tot full funnel
Mensen die al fan zijn kennis laten maken met je (nieuwe) product of dienst is belangrijk, maar nadenken over hoe je nieuwe mensen aantrekt die geïnteresseerd zijn, net zo zeer. We zien heel sterk dat merken verder moeten kijken als het gaat om hun mogelijkheden in online commerce. Ze moeten zich niet alleen richten op die kans om intenties om te zetten in conversies, maar juist nadenken over hoe ze nieuwe fans of mensen met een bepaalde mate van interesse kunnen vinden.
Wat hier zoal bij komt kijken? Bijvoorbeeld het bieden van een ervaring waarbij de klant helemaal wordt meegenomen in de merkbeleving. Want wat eerst alleen nog mogelijk was in een fysieke winkel (denk aan het testen van een nieuwe kleur lippenstift) wordt nu virtueel werkelijkheid.
Zorg ervoor dat mensen kunnen ontdekken waarvan ze niet wisten dat ze het nodig hadden
Tijdens de coronapandemie wordt het steeds belangrijker om ervoor te zorgen dat consumenten de retailervaring houden die ze voorheen in de winkel ook hadden. Zorg ervoor dat mensen niet alleen vinden waar ze naar zochten, maar ook dat ze kunnen ontdekken waarvan ze niet wisten dat ze het nodig hadden. Ik ben van mening dat de overstap van e-commerce naar discovery commerce de toekomst van online shoppen is.
Discovery commerce in de funnel
Merken moeten dus nieuwe manieren bieden om de consument de juiste producten te laten vinden, te ervaren en te kopen – waar in de marketingfunnel ze zich ook bevinden. Voor klanten bovenaan de funnel draait het allemaal om het creëren van vraag en het enthousiasmeren van nieuwe klanten. In het midden moeten bedrijven klanten helpen om erachter te komen of een product het juiste is voor hen. In de laatste fase van de funnel moeten merken ervoor zorgen dat mensen producten kunnen kopen waar en wanneer dat voor hen het beste uitkomt. Alle producten moeten meteen na het ontdekken te shoppen zijn. Om dit te bereiken, moeten consumenten in staat zijn rechtstreeks vanaf het platform te kopen. Of via samenwerkingen waardoor een naadloze koppeling ontstaat met het winkelmandje op de website van de betreffende retailer.
Een discovery mindset
Belangrijk om te onthouden: bij het creëren van vraag draait het er niet alleen om dat je het juiste framework en de juiste tools hebt, je moet ook de juiste mindset hebben voor het gebruik ervan. Bij Facebook weten we uit eerste hand hoe krachtig discovery kan zijn. Tien jaar geleden was niemand eraan gewend dat relevante content vanzelf naar je toe kwam. Nu is dat juist de verwachting.
Tien jaar geleden was niemand eraan gewend dat relevante content vanzelf naar je toe kwam. Nu is dat juist de verwachting
En in de veertien jaar waarin we bijvoorbeeld hebben gewerkt aan de Facebook-nieuwsfeed is het een van de meest geavanceerde discovery engines ter wereld geworden. 2,7 miljard mensen over de hele wereld komen minimaal één keer per maand op Facebook en 1,73 miljard elke dag. En elke feed is uniek voor elke gebruiker. Dit is discovery op een heel grote schaal (Facebook data Q2 2020).
De toekomst heeft nog veel meer in petto voor marketeers – wat topexperts in de branche verwachten, is te lezen in het gratis e-book ‘Build Brillant Brands‘. Bedrijven hebben zich gerealiseerd dat ze met de hedendaagse technologie niet hoeven te wachten totdat mensen hun producten vinden. Het is belangrijker dan ooit om je op je bedrijf te richten. Verspil dus geen tijd met wachten op klanten – laat je producten hen voor je vinden.