Dit zijn de nieuwe features van Snapchat

10 april 2019, 11:00

Het was een explosie van nieuwe features tijdens de Snap Partner Summit van Snapchat. Er werd zoveel nieuws geïntroduceerd dat het zeker de moeite waard is om er in te duiken: het doel van alle nieuwe toepassingen is om gebruikers langer vast te houden in de app, waardoor er meer ruimte komt voor advertenties, wat het aantrekkelijker maakt voor bedrijven om het advertentieplatform van Snapchat te gaan gebruiken. Maar het Snapchat-doel blijft natuurlijk, en bovenal, het aantrekken van nieuwe Snapchatters.

Onthullingen tijdens de Snap Partner Summit

Afgelopen donderdag was een unicum voor Snapchat: het platform gaf de allereerste developers-conference. Waar Facebook en Google jaarlijks een summit organiseren, pakt Snapchat het dit jaar meteen goed aan. Er werden vier uitgebreide nieuwe features binnen Snapchat aangekondigd.

“Snapchat pakt het meteen goed aan”

What is new?

  • Snapkit met onder andere App Stories, Login kit, Creative kit en Ad kit
  • Nextlevel Augmented Reality met nieuwe Lenses
  • Uitbreiding van series op Snapchat met Snapchat Originals
  • Gamen met je vrienden met Snapchat Games

Wat alles inhoudt en welke kansen het voor bedrijven biedt, lees je in deze blog.

Snapkit

De Snapkit bestaat uit meerdere integraties buiten Snapchat om. Zo kun je Stories delen in andere apps zoals Tinder (App Stories), kan je hetgeen wat je kijkt op Netflix delen op je Snapchat Stories (Creative Kit), kan je je Bitmoji ook op andere platformen gebruiken (Bitmoji Kit), kan je op andere apps inloggen met je Snapchat account (Inlog kit) en worden Snapchat advertenties op meer plekken getoond dan alleen in-app (Ad kit). De meest interessante features worden hieronder verder beschreven.

Snap Audience Network met Ad kit

De beste van het lijstje hierboven is toch wel de Ad kit. Met behulp van Snap Audience Network worden de mobiele ads van Snapchat nu ook buiten de app getoond. Het Audience Network kennen we al van onder andere Facebook; je ziet Facebookadvertenties bijvoorbeeld ook in gaming-apps en op andere websites. Dit is precies wat Snap Audience Network ook doet, maar dan alleen in mobiele apps, aangezien Snapchat alleen mobiel te gebruiken is.

Snap Audience Network biedt aanbieders de mogelijkheid de Snap Community te bereiken, maar ook verder te reiken dan dat. Als grote tegenhanger van Facebook, heeft Snapchat besloten geen persoonlijke data van gebruikers te delen met zijn adverteerders. Het enige wat zij ontvangen is de username. Hoe het precies in zijn werk gaat is nog niet bekend, maar Jacob Andreou (Snap VP of Product) benadrukt dat niet de hele vriendenlijst beschikbaar gemaakt zal worden voor adverteerders:

We definitely are not planning on ever making the full friends list available to developers. – Snap VP of Product Jacob Andreou

Snapchat is op dit moment developers aan het verzamelen om het Snap Audience Network compleet te maken. Het zal later dit jaar beschikbaar worden voor alle adverteerders.

Makkelijker inloggen in andere apps met Snapchat Login kit

Een andere interessante is de Login kit die Snapchat introduceert. Dit is een Snapchat login API waarmee mensen met hun Snapchat account kunnen inloggen in andere apps. We kennen dit van Facebook: de ‘login met Facebook’-knop is zeer bekend en berucht. Apps krijgen hiermee toegang tot gegevens van de gebruiker die ermee inlogt. Wat zo opmerkelijk is aan de Snapchat Login kit, is dat hier dezelfde regeling geldt als bij de Ad kit: apps krijgen alleen toegang tot de Snapchat-username van de gebruiker en krijgen geen inzicht in andere data.

“Apps krijgen alleen toegang tot de Snapchat-username van de gebruiker en krijgen geen inzicht in andere data”

Het doel van Snapchat is dus om het gebruikers makkelijker te maken om in apps in te loggen en niet om data te ‘verkopen’ aan andere apps. Het kan ook zijn dat Snapchat hiermee gebruikers wil vasthouden. Wanneer gebruikers namelijk hun Snapchat-account gebruiken om in meerdere apps in te loggen, zullen zij het account minder snel verwijderen.

Augmented Reality 2.0 met nieuwe Lenses zoals Landmarks en Calculator

Snapchat Lenses zijn één van de meest iconische features van het platform. Snapchat was hier het eerst mee en staat er bekend om: van lenzen waarmee je een regenboog kan spugen tot opblaasbare poppen in je achtertuin. De nieuwste lenzen zijn die waarmee je spelletjes kan spelen met je gezicht (Snappables). Next level, zou je denken, maar tijdens de summit werd aangekondigd dat Augmented Reality naar een nog hoger level getild gaat worden:

Nieuwe soorten Lenses beschikbaar op Snapchat

Niet alleen een gezicht wordt omgetoverd tot Lens, de nieuwe AR-functie maakt het ook mogelijk voor ‘Lens Creators’ om handen en lichaam scanbaar te maken. Ook iconische gebouwen en monumenten worden door een Lens versierd (Landmarkers). Het interessante is toch wel het scannen van een product dat je direct leidt naar een soortgelijk product op Amazon. Daar zou je het product direct kunnen kopen. Het enige wat Snapchatters hoeven te doen om de functies te gebruiken, is de app te openen en om zich heen te scannen.

Series kijken op Snapchat met Snapchat Originals

Snapchat was al begonnen met het aanbieden van exclusieve series die alleen op het platform te zien waren. Een aflevering duurt zo’n 3 tot 5 minuten en zijn volledig gericht op verticale video. Snapchat is het eerste platform dat zich volledig richt op dit soort content. Het platform geeft aan dat tijdens deze ’testfase’ het aantal kijkers van de Shows verdriedubbeld is. Daarom zullen de Snapchat Originals die al beschikbaar waren worden vervolgd en komt er een hele bups aan nieuwe series bij, waaronder docu- en comedyseries en ’teen dramas’. Deze series worden in samenwerking met partners gemaakt, wat ook maakt dat de advertentie-inkomsten worden gedeeld door het platform en de partner.

Snapchat Originals

Gamen met vrienden met Snap Games

Zoals al eerder werd vermeld, waren Games met behulp van een Lens al beschikbaar. Je speelde dit niet ‘letterlijk’ met elkaar omdat je om beurten een highscore probeerde te behalen. Met Snap Games kom je in een hele andere wereld; je kunt met meerdere vrienden tegelijk een spel spelen via de Chat bar. Het is een in-app functie dat verschillende games aanbiedt zonder iets te hoeven installeren. Er worden zes games aangeboden, waarvan eentje lijkt op het bekende Mario Party, maar dan met de Bitmoji’s van gebruikers.

Snapchat Games

Wat zijn de kansen voor bedrijven?

Snapchat is misschien wel het meest innoverende social media kanaal van allemaal. Daarom worden de features ook gestolen door de grote gigant Facebook. Maar daar lijkt het jonge platform zich niks van aan te trekken; het blijft innoveren en unieke functies op de markt brengen. Maar wat bieden de nieuwe functies nu voor bedrijven?

Meer tijd in-app = meer advertenties = groter bereik

Doel van deze nieuwe features is om Snapchatters meer tijd in de app te laten doorbrengen. En meer tijd betekent meer tijd voor advertenties, wat ervoor zorgt dat adverteerders een groter bereik kunnen creëren op het platform.

Tussen games door wordt aangeboden om verplicht een advertentie van 6 seconden te bekijken in ruil voor speciale bonussen zoals coins of power-ups wat je een voordeel geeft in het spel. Ook in afleveringen van Snap Originals worden advertenties geplaatst, wat meer views oplevert voor adverteerders. Omdat het aantal gebruikers nauwelijks stijgt, biedt Snap Audience Network de mogelijkheid aan adverteerders om nog meer mensen uit je doelgroep te bereiken, maar dan ook buiten Snapchat.

Daarnaast kan je nu eenvoudiger een Lens maken in de Lens Studio van Snapchat. In samenspraak met Snapchat zou je een branded Lens kunnen creëren. Door de nieuwe toevoegingen biedt dit nu meer kansen dan alleen een gekke gezichtsfilter of Geo Lens. Voor Lens Creators is er nu ook meer inzicht in statistieken met Creator Profiles, waardoor je onder andere kunt zien hoe vaak de Lens is gebruikt.

“De nieuwe ontwikkelingen bieden weinig ‘echte’ kansen voor bedrijven”

Persoonlijk ben ik erg onder de indruk van de mate van innovatie van Snapchat. Ondanks alles laten ze zich niet kleineren en laten ze zien dat het een platform is dat er nog steeds toe doet. Misschien bieden deze nieuwe ontwikkelingen weinig ‘echte’ kansen voor bedrijven, maar ik ben ervan overtuigd dat het meer gebruikers zal trekken en huidige gebruikers langer in de app zal houden, waardoor het voor ons als bedrijf weer interessant wordt om actief bezig te gaan met Snapchat.

Alice Kaal
Social media specialist bij Social Media Huis

Alice is verslingerd aan Social Media en alles wat ermee te maken heeft. Ze was werkzaam in verschillende branches zoals retail, muziek en transport en past die opgedane kennis toe als Digital Marketeer bij Endoor | ROC van Twente. Daarnaast biedt ze haar social media en content kennis ter beschikking aan met haar eigen bedrijf Social Media Huis.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!