Je bekijkt een artikel van Qualifio
partner

Dit zijn de trends in gegevensverzameling

In de digitale marketing draait alles om veilige gegevensopslag. Ontdek de trends, valkuilen en strategieën voor succesvolle gegevensverzameling.

20 maart 2024, 06:00 2222 x gelezen

In de wereld van digitale marketing draait alles om het (veilig) verzamelen van gegevens. Maar in een tijd waarin de privacy van consumenten hoog in het vaandel staat, en de technologieën voor gegevensverzameling zich in een razendsnel tempo ontwikkelen, staan marketeers voor unieke uitdagingen. Het recente Qualifio Insights Report werpt licht op hoe topmerken in Europa de kracht van interactieve marketing en gamification benutten om cruciale first- en zero-party data te verzamelen. Dit artikel, geïnspireerd door de inzichten uit dit rapport en zijn infografieken, verkent de trends, valkuilen, en strategieën voor succesvolle gegevensverzameling in de hedendaagse digitale marketingwereld.

Trends in gegevensverzameling: Een nieuw tijdperk

We leven in een tijd waarin de afhankelijkheid van third-party cookies afneemt, en marketeers innovatieve manieren moeten vinden om relevante gegevens over hun doelgroepen te verzamelen. Het Qualifio Insights Report onthult dat topmerken in Europa zich richten op interactieve content en gamification om first- en zero-party data te vergaren. Deze aanpak geeft hen – van en over de consumenten zelf – waardevolle inzichten. Denk aan voorkeuren, interesses en gedrag en: zonder de privacy te schenden. Hoe ziet dat eruit in de praktijk:

  1. De verschuiving naar first- en zero-party data. Hier ligt de nadruk op dataprivacy en het verminderen van afhankelijkheid van third-party cookies. Zo zetten merken in op rechtstreeks verzamelde gegevens.
  2. Interactieve content: Quizzes, polls en instant wins staan centraal bij het verzamelen van first- en zero-party data. Vooral in sectoren als media, sport & entertainment en FMCG.

Belangrijke inzichten per branche

Volgens het onderzoek:

  • Media: polls, votes,en tests zijn populair voor het verzamelen van opinies en interesses.
  • Sport & entertainment: hier domineren quizzen gericht op fan engagement en community building.
  • FMCG: Instant wins worden veel gebruikt om directe beloningen te bieden en aankopen te stimuleren.

Dat is leuk, maar hoe gaan we dat doen, wat helpt ons hierbij? Via integraties en opt-ins bijvoorbeeld. Dat ziet er zo uit:

  • SSO en CRM: Cruciaal voor het efficiënt managen van verzamelde gegevens en het personaliseren van marketingstrategieën.
  • Opt-ins: Een sleutelaspect voor effectieve marketing. Het benadrukt de noodzaak van toestemming geven en het opbouwen van vertrouwen.

Valkuilen en hoe herken je die?

Een veelvoorkomende fout is het verzamelen van gegevens zonder een duidelijk plan voor het gebruik ervan. Dit kan leiden tot dataverzadiging zonder toegevoegde waarde. Ook het negeren van de privacywetgeving en -normen kan bedrijven in juridische problemen brengen en het vertrouwen van consumenten schaden. Een andere valkuil is het niet beveiligen van verzamelde gegevens, wat kan leiden tot datalekken en reputatieschade.

De valkuilen en gelijk de oplossing

  • Data overload: Je kent het misschien wel, te veel data willen, maar er niets mee kunnen. Te veel verzamelen zonder duidelijk doel kan leiden tot inefficiëntie. Oplossing: Focus op echt relevante data door heldere doelen. Kwaliteit boven kwantiteit dus.
  • Privacy-zorgen: Niet naleven van GDPR kan reputatieschade opleveren. Oplossing: Zorg voor duidelijke toestemming en volledige transparantie in datagebruik.
  • Integratieproblemen: Onvoldoende integratie met CRM/SSO kan leiden tot datasilo’s. Oplossing: Investeer in compatibele technologieën en zorg voor naadloze integratie. Dat helpt ook bij het realiseren van een datagestuurde marketingstrategie.
  • Speel je gegevens door naar buitenlandse bedrijven of filialen, hanteer de Europese privacywet- en regelgeving.

Marketingimplicaties en imagobehoud

De manier waarop een bedrijf gegevens verzamelt en gebruikt, kan een grote impact hebben op zijn merkimago. Het respecteren van consumentenprivacy en het transparant gebruiken van data kan het vertrouwen versterken en de merkreputatie verbeteren. Mocht er toch iets fout gaan, zoals een datalek, dan is snelle communicatie, transparantie over de omvang van het lek en de genomen maatregelen cruciaal voor imagobehoud. Wat kun je actief doen?

  1. Transparantie voorop: Communiceer helder over het gebruik van verzamelde data.
  2. Beloon engagement: Bied waarde en incentives voor deelname en opt-ins.
  3. Reageer proactief op feedback: Luister naar je publiek, ga de interactie aan en pas strategieën dienovereenkomstig aan.
  4. Wees proactief in je eigen communicatie: Bij bijvoorbeeld een datalek, informeer je betrokkenen snel en duidelijk.
  5. Leer van je fouten: Analyseer wat er misging en verbeter je processen.
  6. Benadruk verbeteringen en toewijding: Laat zien hoe je toewijd bent aan verbeteringen en de bescherming van consumentengegevens.

Strategieën voor risicominimalisatie

Data verzamelen kan risico’s met zich meebrengen. Om de risico’s te minimaliseren, kun je:

  • Dataminimalisatie toepassen: Verzamel alleen de gegevens die je echt nodig hebt.
  • Sterke dataprivacy en -beveiligingspraktijken hanteren: Zorg voor compliance met de GDPR en andere relevante wetgeving.
  • Bouwen aan consumentenvertrouwen: Naast transparantie over opslag; geef consumenten controle over hun gegevens.

In een notendop, de sleutel tot succes in de digitale marketing van vandaag is niet alleen het verzamelen van gegevens, maar ook hoe je deze verzamelt en gebruikt met respect voor de privacy en voorkeuren van de consument. Het Qualifio Insights Report biedt een scala aan inzichten die bedrijven kunnen helpen te navigeren door de complexiteiten van gegevensverzameling. Met een focus op interactieve marketing en gamification als krachtige tools voor het bouwen van duurzame consumentenrelaties.

Qualifio is het toonaangevende Europese first- en zero-party dataverzamelingsplatform voor consumer brands. Wij helpen marketing teams hun klanten te leren kennen door interactieve en gegamificeerde ervaringen, die goede redenen geven om loyaal te blijven aan hun merk. VERZAMELEN Verzamel data en genereer betrokkenheid via quizzen, games, enquêtes, winacties en meer dan 50 andere interactieve formats. VERRIJKEN Verrijk uw database en beloon herhaalde klanten interacties met aantrekkelijke loyaliteitsprogramma’s.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!