Doen Vinden.nl en 1steKeuze.nl aan zoekmachine-spam?

13 mei 2005, 04:35

Doen vinden.nl en 1stekeuze.nl aan Zoekmachinespam?Sinds begin dit jaar valt het me op dat meta-zoekmachine vinden.nl erg goed vindbaar is bij concurrent Google.

Zoek je bijvoorbeeld in Google naar een Renault Megane, management cursus of vakantie egypte dan tref je Vinden.nl in de top 10 aan. Voor zover ik weet is Vinden een zoekmachine en geen vakantieaanbieder, opleidingsinstituut of verkoper van auto’s. Waarom scoort Vinden dan zo goed op dit soort termen?

89.400 pagina’s en 10 keer zoveel bezoekers

Een kort onderzoekje wijst uit dat in de map www.vinden.nl/z/ pagina’s staan met het zoekresultaat in Vinden op alle populaire zoektermen. Google heeft inmiddels 89.400 van dit soort pagina’s geïndexeerd. Dit blijkt zo goed te werken dat onze klanten in totaal in april 10 keer zoveel bezoekers via Vinden kregen dan in december.

Doen vinden.nl en 1stekeuze.nl aan Zoekmachinespam

Zoek je in Google.nl naar een Renault Megane, dan tref je op plek 4 Vinden.nl aan. De gevonden pagina bevat 5 advertenties boven het zoekresultaat. Bij een schermresolutie van 1024 * 768 komt het erop neer dat je moet scrollen om het eerste ‘organische’ resultaat te zien. Je hoeft geen rekenwonder te zijn om te snappen dat deze spectaculaire stijging van het bezoekersaantal + een scherm vol advertenties een hoop geld oplevert.

1steKeuze

Ook zoekmachine 1stekeuze.nl blijkt deze methode toe te passen. Zoek je naar een taal cursus in Google dan kom je zowel Vinden als 1steKeuze tegen. Hierdoor zijn 3 van de resultaten in de top 10 van Google.nl dus sites die geen taal cursus aanbieden. Als alle zoekmachines deze techniek gaan toepassen wordt het dus lastig zoeken. Google heeft nu 547.000 pagina’s van 1stekeuze geïndexeerd.

Hoe werkt het?

De sites hebben niet letterlijk al die bestanden online staan. Ze maken gebruik van een rewrite die een dynamische URL herschrijft naar een schijnbaar statische url. (Zie Apache mod_rewrite en IIS isapi_rewrite voor uitleg) De url http://www.vinden.nl/z/renault_megane.html wordt dus op de server verwerkt alsof er zoiets staat: http://www.vinden.nl/zoek.php?keyword=renault_megane

Daar kunnen we natuurlijk een leuk testje mee uithalen. Link ik bijvoorbeeld vanaf hier naar www.vinden.nl/z/marketingfacts.html dan zou vinden.nl over enkele dagen ook vindbaar moeten worden in Google op de term ‘marketingfacts’. Ik schat in 2 a 3 dagen. Nu maar hopen dat ze niet té goed gaan scoren, anders heb ik straks ruzie met Marco. 😉

Maar is het nou legitiem wat deze sites doen?

Vinden.nl geeft inmiddels sinds februari de melding “Helaas, de gerubriceerde top 2004 lijsten zijn offline gehaald i.v.m. misbruik” op www.vinden.nl/z staan. Het lijkt er dus op of er een top xx meest gezochte termen online heeft gestaan. Veel zoekmachines doen dat, leuke voorbeelden zijn Google’s Zeitgeist, Jeeves IQ en Yahoo Buzz. Toch is er wel een verschil. De toplijstjes van deze zoekmachines bevatten enkele tientallen linkjes. Vinden laat blijkbaar een top 80.000 zien.

Rest de vraag of dit allemaal legitiem is, of dat het zoekmachine spam is. Misschien heeft er écht een top 80.000 meest gezochte termen online gestaan die ‘per ongeluk’ door Google is geïndexeerd. Je zou dus kunnen stellen dat dit allemaal legitiem is en dat het een probleem in het algoritme van Google is dat dit soort pagina’s goed scoren waardoor de resultaten worden vervuild.

Aan de andere kant kun je er vanuit gaan dat zo’n stijging in posities en bezoekersaantallen moet opvallen bij de mensen van Vinden en 1steKeuze. Juist van de mensen achter een ‘zoekmachine’ zou je verwachten dat ze weten dat vervuiling van de resultaten de grootste bedreiging voor zoekmachines is. Ze zouden dus verstandig moeten zijn en doormiddel van bijvoorbeeld een robots.txt zorgen dat dit soort pagina’s uit de resultaten van andere zoekmachines blijven.

Ik ben erg benieuwd wat de lezers van Marketingfacts hier van vinden. Is het nou spam, of is het net aan de ‘goede’ kant van het randje?

Marketeer voor betekenisvolle bedrijven.

Categorie
Tags

27 Reacties

    C. vd Berge

    of het spam is of niet wordt een lastige discussie..

    dat het niet wenselijk is lijkt me duidelijk!

    interessante analyse trouwens!


    13 mei 2005 om 04:49
    Wilbert Philippo

    Inderdaad een opvallende ontwikkeling. Ik houd het op spam! Het is toch een vorm van vervuiling. Lijkt me niet wenselijk voor het gebruik van zoekmachines in het algemeen.


    13 mei 2005 om 05:09
    Remi

    Vervuiling is niet per definitie het zelfde als spam. Je kunt ook ‘per ongeluk’ de resultaten vervuilen. ‘Spam’ heeft toch iets moedwilligs.


    13 mei 2005 om 05:13
    trafficb

    Ik denk dat we hier vrij helder in kunnen zijn: ja het is spam. En wel vanwege het feit dat deze pagina´s uitsluitend opgezet zijn om beter te scoren in de zoekmachines.

    Wat de discussie echter lastig maakt is het feit dat de zoekresultaten die getoond worden op Vinden.nl en 1steKeuze.nl wel legitiem zijn. De opvatting dat het wel spam betreft is dan ook puur gebaseerd op het feit dat Google dergelijke praktijken als spam betiteld, zodra (1) de pagina´s puur als “doorway” worden gebruikt en (2) deze geen gebruikersdoel dienen. Dat laatste valt dus wel in twijfel te trekken meen ik. Hetzelfde geldt voor enkele andere optimalisatiemethoden overigens.

    Nu probeer ik geenszins roomser dan de paus te zijn: de methode die gebruikt wordt is er een die ook wij in het verleden betrekkelijk veel toepasten. Maar na het debacle van enkele concurrenten begin vorig jaar, waardoor enkele tientallen websites van zowel de SEO bedrijven in kwestie als hun klanten uit Google lagen, zijn wij alles aan het omzetten naar wat we maar noemen “natuurlijke zoekmachine optimalisatie”. Van de betere concurrenten weten we inmiddels dat ze hetzelfde doen of al hebben gedaan.

    De afgelopen periode hebben we veel soortgelijke vragen als Remi stelt bij Google neergelegd, zowel in de Benelux waar we veelvuldig contact mee hebben als in de VS: nul op het rekest. Ik blijf het betreuren dat een zoekmachine als Google geen uitspraken over deze laten we zeggen “twijfelgevallen”.

    Het zou in onze optiek goed zijn om een discussieplatform op te zetten waaraan nu eens een keer niet alleen de SEO-bedrijven deelnemen, maar waar juist ook vertegenwoordigers van de zoekmachines deel aan nemen.


    13 mei 2005 om 05:22
    media

    Wolter, het voorstel om ook in Nederland een branchevereniging voor zoekmachine marketing bureaus op te zetten (waar ook de zoekmachines zelf in zijn vertegenwoordigd), staat nog steeds. Wellicht binnenkort weer eens oppakken; ik denk dat het goed zou zijn voor zowel adverteerders, exploitanten als bureaus!


    13 mei 2005 om 06:43
    Renate

    Opmerkelijk dat nu pas bekend wordt dat vinden en 1stekeuze dit doen. Voor 1stekeuze is het vrij logisch, want daarachter zit een zoekmachine optimalisatie bureau. Doordat zowel vinden als 1stekeuze samenwerken met Overture, verdienen ze goud aan het extra bezoek dat ze binnenhalen. Gesponsode links zijn vrijwel niet te herkennen, en er zou een klikthru op sponsor links zijn van boven de 40%.

    Opmerkelijk is nu dus, dat Google in feite andere zoekmachines helpt om te groeien ten koste van Google. Want, het gaat zowel ten koste van google’s eigen bezoek, en ten koste van google’s portemonnaie, want Overture (of tegenwoordig yahoo) is natuurlijk een directe concurrent van Adwords.

    Heeeeel vreemd dat Google dit toestaat. Maar zolang het zo is, kan ik me voorstellen dat vinden en 1stekeuze gewoon lekker doorgaan. Die lachen zich helemaal krom.


    13 mei 2005 om 07:00
    Jeroen

    Ik heb al maanden een zeer uitgebreid artikel over vinden.nl op de planken liggen. Daarin geef ik ook aan waar de “grijze lijn” ligt en toon ik aan waarom het om een bewuste actie gaat. Als het bewust gedaan is kun je namelijk spreken van spam en verdienen ze een penalty.

    Ik zal het zometeen even publiceren. 😉


    13 mei 2005 om 07:06
    traffic4u

    Achter de schermen zijn we (Traffic4u) samen met Checkit al een tijd druk bezig met het oprichten van een “orgaan” voor zoekmachine marketing proffesionals. Mocht je hierover op de hoogte willen worden gehouden of suggesties hebben, mail ze me!

    Daarnaast zijn wij als Traffic4u bezig met het opzetten van zogenaamde expert meetings, in een kleine besloten groep (met de mensen die er dagelijks mee bezig zijn) discussies voeren over bovenstaande onderwerpen. Hierover binnenkort meer. Zowel voor organic search als voor search advertising.


    13 mei 2005 om 07:10
    trafficb

    Ik sta volledig achter je voorstel Marco. Wie neemt het voortouw? Wil dit met Traffic Builders best doen, maar de meeste andere spelers moeten wel degelijk mee wil het enige toegevoegde waarde kennen.


    13 mei 2005 om 07:15
    Wilbert Philippo

    Qlik is inderdaad pure oplichterij / spam. Wij hebben bij Qlik vorig jaar 12000 kliks ingekocht voor 1000 euro. Natuurlijk volgt er het volgende jaar weer een factuur voor 1000 euro terwijl er nog lang niet gepresteerd is. Ze zijn ook pas later met spammen begonnen. Op faxen wordt niet gereageerd, maar een volgende aanmaning wel verzonden…. De pagina’s met zoekresultaten zijn uitsluitend t.b.v. de bovenste vermelding en de banner linksboven. Deze verkopen ze dan ook zeer actief.


    13 mei 2005 om 07:20
    Vincent

    Je mag geen AdSense plaatsen op serps.


    13 mei 2005 om 09:50
    Jeroen

    @andersfloor: ontheweb ben ik ook al tegen gekomen, vrijwel hetzelfde verhaal: 50.000 pagina’s alleen halen die hun inkomsten voor een gedeelte uit qualigo. Het zou een interessante zijn te achtehalen wie daar achter zit…


    13 mei 2005 om 11:35
    CasaMan

    Doet kelkoo dan ook aan zoekmachine spam. Daar kelkoo een zoekmachine (prijsvergelijker) is voor online shops.

    Het is excact dezelfde methode alleen een ander soort content die ook zijn eigen manier van geld opleveren heeft.


    13 mei 2005 om 12:46
    Renate

    Naar verluid is ontheweb.nu gewoon Bart van Engeland. Maar zekerheid erover heb ik niet. Hij heeft wel meer van dat soort dingen.


    13 mei 2005 om 12:52
    Renate

    @Jeroen: Inderdaad, even in google kijken.

    link:www.financiele-vergelijker punt nl

    komt bij ontheweb uit.

    en die domeinnaam staat op naam van Bart van Engeland, directeur van Qualigo.


    13 mei 2005 om 13:32
    Merijn Janssen

    De reden dat de oprichting van zo’n zoekmachine marketing orgaan zolang duurt is omdat alle betrokken bedrijven eerst hun sporen moeten wissen.

    Ook Traffic4u en Checkit (en ook de andere bij mij bekende bedrijven) hebben in (een recent) verleden nog steeds gebruik gemaakt van pure zoekmachine spam.


    13 mei 2005 om 16:41
    CasaMan

    @remi

    Ik bedoel nog niet eens zozeer de pagina om de boel te spideren. Maar eigenlijk ook zelf de pagina’s die geindexeerd zijn. Zowel Vinden.nl en Kelkoo.nl zijn zoekmachine’s. Iedereen vind het normaal dat kelkoo zijn database zo compleet mogelijk de zoekmachine in krijgt. Terwijl dit bij vinden.nl eerder als spam wordt gezien. Het verschil is natuurlijk dat de database van kelkoo wordt beperkt door het aantal producten/shops die ze hier in hebben staan terwijl bij vinden.nl de “database” oneindig groot is.

    Natuurlijk vind ik het van vinden.nl ook eerder spam omdat wat er in google terecht komt van vinden.nl absoluut zero-content is.


    14 mei 2005 om 06:27
    Jan-Willem

    Kunnen we niet stellen dat als het gaat om het beschikbaar maken van de content, die normaal via een search plaatsvindt (bv. kelkoo, kieskeurig, el cheapo) dat het geen spam is maar een techniek om de content voor google crawlable te maken?

    Zodra de pagina’s geen resultaten geven die daadwerkelijk in de database zitten of de klant niet helpen en alleen voor traffic zorgen dan lijkt het mij zeker spam.

    er zal vast nog wel iets grijs tussen zitten 😉


    14 mei 2005 om 10:24
    Ivan Spijkers

    @speurder

    Misschien moet je jezelf toch nog even verdiepen in het begrip “spam”. De pagina’s die op Speurders staan zijn geplaatste advertenties o.a over aangeboden artikelen (en dit zijn er idd erg veel). Deze zijn via de index door elke bezoeker te vinden en dit is dan ook echte content.

    Een grote site met veel content die goed geindexeerd wordt valt niet onder “spam”.


    19 mei 2005 om 10:47
    wilph

    Speurders claimt meer dan 1.2 miljoen advertenties te hebben staan. Daarvan zou dus maar de helft geindexeerd zijn. Eens met Ivan, het gaat hier gewoon om content. Daadwerkelijke pagina’s die over het algemeen goed zullen aansluiten bij de zoekopdrachten.


    19 mei 2005 om 11:45
    M.Roelofs

    @speurder (leuke nic trouwens!)

    Onzin. We zijn hier roomser dan de paus wbt zoekmachine marketing. Een van onze grote collegas had zelfs een tijd lang een verborgen redirect (CSS uitzetten) met daarin niet zichtbare verborgen linkpaginas. Het heeft simelweg te maken met veel content. Vergelijk maar eens het aantal geindexeerde paginas van collegas in verhouding tot het aantal advertenties en vorm dan je oordeel.

    Om deze reden slepen we dan ook prijs na prijs binnen 😉

    PS: weet iemand hoeveel nederlandse advertenties er eigenlijk op ebeye.nl staan?


    23 mei 2005 om 12:02
    Remi

    @Henri

    Het lijkt er wel op inderdaad. Jammer..


    26 mei 2005 om 12:38
    Henri

    Ik zal er maar niet meer noemen, maar ik heb een aantal soortgelijke technieken gevonden. Het lijkt een ware rage te worden.


    26 mei 2005 om 12:45
    Thijs van Beekum

    He Broer!

    Leuk verhaal, maar ik snap er nog niet echt zo veel van hor!

    HAHAHAHAHAHa

    Succes met jullie discussie!

    Gr. Thijs


    30 september 2005 om 16:29

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!