Doet marketing ertoe?
Boekrecensie: waar gaat het nou echt om in ons vak?
Welke boeken zijn interessant of relevant en wat vinden ervaren marketingprofessionals ervan? NIMA Register Marketeers recenseren de meest uiteenlopende marketing-gerelateerde boeken. Deze keer: ‘Doet marketing ertoe?’ van Ruud Frambach.
Deze recensie werd geschreven door Eric van Arendonk, Register Marketeer en adviseur voor marketing, strategie en managementvraagstukken bij Florpartners BV. Hij is tevens medeauteur van ‘Neuromarketing’ en docent Marketing bij SRM.
Ons vak staat regelmatig ter discussie. Het woord marketingtruc valt vaak en doet afbreuk aan ons vak. Ruud Frambach duidt met zijn boek ‘Doet marketing ertoe?’ exact aan waar het in ons vak werkelijk om gaat, namelijk om het creëren en realiseren van waarde en daarop de organisatie aan te sturen. Hij pleit er dan ook voor om marketing weer een leidende rol te geven in organisaties.
Marketing gaat niet alleen over klanten, maar moet relevant zijn voor alle stakeholders. In het boek komen dan ook alle stakeholders aan bod: de afnemer, de organisatie, de aandeelhouders en alle andere stakeholders. Het kennen van al deze stakeholders is essentieel om te weten of we voor allen voldoende waarde creëren en realiseren. Bovendien zal het totaal ook in balans moeten zijn. Marketing gaat verder dan hetgeen menig marketingfunctie momenteel inhoudt. Eindelijk weer eens een marketingboek die het geheel omvat en je blik verruimd.
“Marketing gaat verder dan wat menig marketingfunctie momenteel inhoudt”
Met voorbeelden geeft Frambach aan waar de schoen wringt. Door middel van modellen zet hij zijn ideeën uiteen. Deze modellen werken verhelderend en zorgen ervoor dat je de verbanden beter begrijpt. Het boek is een aanrader voor iedere moderne marketeer om even terug te lezen waar het werkelijk om gaat, namelijk waarde creëren en realiseren voor alle, maar dan ook alle stakeholders. Indien we daartoe in staat zouden zijn, stijgt de relevantie van ons vak enorm. Ja, dan doet marketing er zeker toe, om de vraag van de auteur maar te beantwoorden.
Doet marketing ertoe?
Auteur: Ruud Frambach
Uitgever: Boom
ISBN: 978-90-24418725 | NUR 802
Eerste druk: 2018
Kernwoorden: marketing, waardecreatie, waarderealisatie
Het vermelde ISBN nummer is (volgens bol.com) niet juist en moet zijn: 9789024418725.
Je hebt helemaal gelijk, Harald. We hebben het ISBN aangepast.