Je bekijkt een artikel van

Doet marketing ertoe?

27 december 2018, 10:00

Boekrecensie: waar gaat het nou echt om in ons vak?

Welke boeken zijn interessant of relevant en wat vinden ervaren marketingprofessionals ervan? NIMA Register Marketeers recenseren de meest uiteenlopende marketing-gerelateerde boeken. Deze keer: ‘Doet marketing ertoe?’ van Ruud Frambach.

Deze recensie werd geschreven door Eric van Arendonk, Register Marketeer en adviseur voor marketing, strategie en managementvraagstukken bij Florpartners BV. Hij is tevens medeauteur van ‘Neuromarketing’ en docent Marketing bij SRM.

Ons vak staat regelmatig ter discussie. Het woord marketingtruc valt vaak en doet afbreuk aan ons vak. Ruud Frambach duidt met zijn boek ‘Doet marketing ertoe?’ exact aan waar het in ons vak werkelijk om gaat, namelijk om het creëren en realiseren van waarde en daarop de organisatie aan te sturen. Hij pleit er dan ook voor om marketing weer een leidende rol te geven in organisaties.

Marketing gaat niet alleen over klanten, maar moet relevant zijn voor alle stakeholders. In het boek komen dan ook alle stakeholders aan bod: de afnemer, de organisatie, de aandeelhouders en alle andere stakeholders. Het kennen van al deze stakeholders is essentieel om te weten of we voor allen voldoende waarde creëren en realiseren. Bovendien zal het totaal ook in balans moeten zijn. Marketing gaat verder dan hetgeen menig marketingfunctie momenteel inhoudt. Eindelijk weer eens een marketingboek die het geheel omvat en je blik verruimd.

“Marketing gaat verder dan wat menig marketingfunctie momenteel inhoudt”

Met voorbeelden geeft Frambach aan waar de schoen wringt. Door middel van modellen zet hij zijn ideeën uiteen. Deze modellen werken verhelderend en zorgen ervoor dat je de verbanden beter begrijpt. Het boek is een aanrader voor iedere moderne marketeer om even terug te lezen waar het werkelijk om gaat, namelijk waarde creëren en realiseren voor alle, maar dan ook alle stakeholders. Indien we daartoe in staat zouden zijn, stijgt de relevantie van ons vak enorm. Ja, dan doet marketing er zeker toe, om de vraag van de auteur maar te beantwoorden.

Doet marketing ertoe?

Auteur: Ruud Frambach

Uitgever: Boom

ISBN: 978-90-24418725 | NUR 802

Eerste druk: 2018

Kernwoorden: marketing, waardecreatie, waarderealisatie

In Nederland zijn ongeveer 130 mensen Register Marketeer. Een aantal van hen blogt (via Marketingfacts en NIMA.nl) over ontwikkelingen in marketing, events over strategische marketing en post ook recensies over marketingliteratuur. De titel NIMA Register Marketeer is een Europees kwaliteitskeurmerk voor topmarketeers. De titel is in 1992 in het leven geroepen en om gecertificeerd te kunnen worden als RM, met het bijbehorende recht de titel te mogen voeren, moet je als marketeer aan een aantal eisen voldoen. Ze zijn werkzaam op strategisch marketingniveau en moeten hun kennis en ervaring jaarlijks te actualiseren. Elke vijf jaar worden Register Marketeers opnieuw beoordeeld. Voor strategen in marketing zijn de officiële titel en de certificering van grote waarde. Zowel voor binnenlandse als buitenlandse bedrijven staat de titel Register Marketeer garant voor zeer brede en actuele kennis en ervaring op strategisch marketingniveau. Meer weten over NIMA Register Marketeers?

COMMUNITY
Categorie
Tags

2 Reacties

    Harald Rotgers

    Het vermelde ISBN nummer is (volgens bol.com) niet juist en moet zijn: 9789024418725.


    27 december 2018 om 20:58
    jeroenmirck

    Je hebt helemaal gelijk, Harald. We hebben het ISBN aangepast.


    30 december 2018 om 21:13

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!