Don Ginsel: “Holland FinTech wordt een marktplaats voor technologische financiële vernieuwing”

16 februari 2015, 10:30

In de wereld van startups is fintech al weer een tijdje een ‘buzzword’. Bedrijven die zich bezighouden met financiën en technologie. In 2013 werd in Amerika 3 miljard dollar aan venture capital in die markt gestoken. Vorig jaar liep dat bedrag al op tot 5 miljard dollar. “Het stijgt echt explosief”, aldus Don Ginsel. Hij hoopt met zijn Holland FinTech een bijdrage te leveren aan de kennis over fintech in Nederland door middel van een wekelijkse nieuwsbrief en evenementen waar kennis gedeeld kan worden, zodat zowel startups als gevestigde partijen kunnen groeien op dit terrein.

Holland FinTech richt zich dus uitdrukkelijk op het hele spectrum: zowel partijen die de bestaande financiële markt willen veranderen, als grote spelers zoals banken, verzekeringsmaatschappijen en pensioenfondsen. Vernieuwing staat daarbij wel centraal. “Wij proberen een marktplaats te creëren waarbij we partijen die met financiële technologie of innovatie aan de slag willen, zowel aan de aanbod als de vraagkant, proberen bij elkaar te brengen en tot zaken te laten komen.”

Op dit moment hebben zo’n dertig startups zich bij Holland Fin Tech ingeschreven. Bedrijven met een omzet tot 1 miljoen euro per jaar hoeven daarvoor niks te betalen. “Vanaf die omzetgrens van een miljoen gaan we een bijdrage vragen die start met bijvoorbeeld duizend euro per jaar, een bedrag dat oploopt op het moment dat je een groter bedrijf hebt.” Voor de financiering van Holland FinTech is het dus van belang dat ook grotere partijen instappen, iets wat tot op heden nog niet is gebeurd. “We zijn met ze in gesprek.”

“Met de fintech-beweging is de gereedschapskist aanwezig om het echt anders te gaan doen”

“Innovaties hebben tijd nodig. Mensen zijn er niet altijd direct klaar voor. Je begint altijd met kleine stapjes en langzamerhand groei je ergens in. Neem de mobiele telefoon: eerst riep iedereen ‘waarom zou ik zo’n ding nodig hebben?’, twee jaar later had iedereen er opeens één. Dat zijn van die bewustwordingsprocessen waarbij we nu op het gebied van fintech nog in de beginfase zitten. We zien nu veel simpele duct-tape oplossingen, die het financiele systeem wat beter, transparanter en beter toegankelijk voor consumenten en bedrijven maken. De grote stappen moeten nog volgen.”

Ginsel weet waar hij het over heeft. Hij was zelf werkzaam in de financiële sector, werkte op diverse functies bij een traditionele bank. “Dus ik weet hoe de binnenkant van een bank eruit ziet. Ik weet ook dat ik me er op dat moment al sterk over verbaasde dat dat zo in elkaar zat. Ik ben altijd op zoek geweest naar oplossingen om dat te veranderen, die waren op dat moment niet voorhanden. Terwijl nu met de hele fintech-beweging de gereedschapskist aanwezig is om het echt anders te gaan doen.”

Waarmee niet gezegd is dat die veranderingen ook snel vorm gaan krijgen. In ieder geval is het zo dat banken er nog mee lijken te worstelen. “Ik zie dat banken in een transitie zitten. Ze zijn gewend om intern met innovatie bezig te zijn en nu is het de tijd waar ze de deuren moeten opengooien en in samenwerking met de rest van de maatschappij innovatie moeten gaan bedrijven. Dat is ook weer bewustwording die langzaam gaat, maar daar zie ik in ieder geval beweging.” Eén van de terreinen waar verbetering noodzakelijk is, is de financiering van jonge bedrijven: die krijgen op dit moment moeilijk geld van banken of investeerders.

“Het grootste probleem voor banken is daar de operationele kosten. Het uitgeven van een krediet onder een miljoen euro kost zoveel handelingskosten, dat ze er nooit winst op kunnen maken, dus hebben ze besloten er maar mee op te houden. Op het moment dat je het grootste deel kunt automatiseren is één van de belangrijke kernpunten het risk management, het beoordelen en managen van het risico van een kreditietproduct, weggenomen. Daarmee zou het in principe weer mogelijk moeten worden voor zowel banken als andere types investeerders om met MKB krediet en andere jonge bedrijven aan de slag te gaan.” Waarmee Ginsel het ontstaan van wederzijds begrip en kennis nog maar eens wil benadrukken.

“Als je er niet in gelooft dan gebeurt het sowieso niet”

Op dit moment zijn er in Nederland zo’n tien fondsen actief met redelijk wat kapitaal die investeren in fintech. Punt is alleen dat die fondsen hun blik niet tot Nederland beperken. Ze kijken ook naar andere interessante Europese bedrijven. Om die reden is het belangrijk om de Nederlandse sector zoveel mogelijk te versterken. “Je ziet dat de ecosystemen wereldwijd waar veel startups bij elkaar zitten, zowel gevorderd als starters, heel erg profiteren van kennisdeel momenten.”

Reden dat Holland FinTech één van de Nederlandse successen, het fintech bedrijf Ayden dat inmiddels al 200 miljoen euro heeft weten op te halen, heeft benaderd met de vraag of zij bereid zijn hun kennis en ervaringen af en toe te delen. “Wij proberen bedrijven die aan ons verbonden zijn te versnellen, dus wij bieden hulp.” Kennisdelen en ervaringen uitwisselen is een belangrijke vorm van hulp. Waar ook een succes als Ayden wat aan zou kunnen hebben. “Zo kunnen ze in de gaten houden wat er nog aankomt.”

Ginsel is blij met het Nederlandse StartupDelta. “Het Nederlandse startuplandschap is redelijk verdeeld over het land en praat soms niet met elkaar. Door een duidelijke plek aan te wijzen waar het allemaal gebeurt kan alle interesse die er vanuit het buitenland komt worden gekanaliseerd en op een goeie manier worden opgevangen. Verder is het afwachten wat daar verder uitkomt. Wij zijn er zelf op een goeie manier bij aangehaakt om de financieringsproblemen van startups en MKB bedrijven te tackelen.”

Ginsel is optimistisch over de toekomst: “Er begint een beeld te ontstaan dat er in Nederland potentieel een tweede Google opstaat. Twee jaar geleden had iedereen je voor gek verklaard, dus er begint een andere mentaliteit te ontstaan. En als je er niet in gelooft dan gebeurt het sowieso niet.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!