Dove pakt door met Real Virtual Beauty
Vrouwelijke personages in games vertegenwoordigen de gamers van deze wereld niet en zijn vaak sterk geseksualiseerd.
Good old visie van Avis over advertising. Muziek tekenen. Positioneren en zelf spoorzoeken met behulp van openbare bronnen. Dát en veel meer in een verse Week van Koot.
Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.
#1 De advertentie filosofie van Avis
Dit moet uit een ver verleden zijn. Het lettertype doet dat ook vermoeden. De advertentiefilosofie van Avis. Ik heb nog getracht om de herkomst te vinden maar dat is (nog) niet gelukt. De eenvoud en de duiding van deze 6 punten zijn wel zeer helder en misschien zelfs vandaag de dag zeer toepasbaar. Het gaat uit van het idee dat ieder zijn specialistische kennis heeft en die ook moet gebruiken. Dus we gaan bij het beoordelen van het creatieve werk niet samen co-creëren maar het beoordelen op feitelijkheid. En daarbij gaan we uit van de kennis van het bureau als het gaat om de effectiviteit van de creativiteit. Klinkt heel nostalgisch en ook wel heel erg lief. En wie weet, misschien zelfs wel heel effectief.
#2 Dove Real Virtual Beauty
De magische “Real Beauty” campagne van Dove krijgt een vervolg waarbij ook de nieuwe “virtuele” wereld wordt meegenomen. De Real Beauty campagne is erop gericht om onrealistische schoonheidsnormen te doorbreken. Daarnaast loopt er sinds 2004 is het Dove Self-Esteem Project (DSEP). Een project waarbij meisjes de tools krijgen voor zelfrespect en lichaamsvertrouwen. Maar steeds meer meisjes brengen hun tijd ook door in de virtuele wereld van gamen. Vrouwelijke personages in games vertegenwoordigen niet nauwkeurig de diverse gamers van de wereld en zijn vaak sterk geseksualiseerd. Voldoen dus aan enge, onrealistische, schoonheidsnormen. Dus komt Dove met de volgende stap in de Real Beauty campagne met als thema Real Virtual Beauty.
#3 TikTok en Live Shopping
Het leek even van tafel wegens gebrek aan succes. Live Shopping. Maar het lijkt erop dat we gaan voor een tweede poging. Het is en blijft voorlopig nog steeds razend populair en succesvol in Azië maar wil op de een of andere manier niet echt lukken in het westen. Met de stijgende invloed van TikTok in het medialandschap en de toenemende impact van real-time communicatie gekoppeld aan de verschuiving naar steeds meer visuele en video vormen zou je toch kunnen bedenken dat er ooit een moment gaat komen dat het wel gaat werken. Alleen; wanneer dan? En wat is de “trigger”. Dus gaat TikTok voor een tweede poging. We blijven het volgen.
#4 Twitter wordt nog visueler
Dat het visuele aspect steeds belangrijker gaat worden wordt nog eens bevestigd door Twitter. Ze komen deze week met twee updates die beide geheel in lijn zijn met deze trend. De eerste zorgt ervoor dat de mediaviewer van Twitter kan worden vergroot naar een volledig scherm zodat je, net als op TikTok, toegang krijgt tot schermvullende video’s. Om het te activeren, tik/klik je gewoon op een video in de Twitter-app. Daarna scroll je naar boven om te bladeren in meer video-inhoud. We klonen wat af in de wereld van social media! De tweede introductie is de mogelijkheid om in een afbeelding niet één maar meerdere afbeeldingen, video’s of gif’s te plaatsen. Ze noemen dat “mixed media”. Als de aankoop van Twitter door Musk inderdaad doorgaat en hij inderdaad Twitter gaat veranderen van een “nieuwsplatform” naar een “X” all purpose app dan is dit weer een aardige stap in die richting.
#5 Kandinsky
Hoe lekker is het om achter je (laptop) scherm te zitten en op een blanco scherm wat strepen of tekeningen te maken die vervolgens door een AI-systeem worden omgezet in geluid. En dat is precies wat Kandinsky doet. Een leuk speeltje van Google. Dan kan je ook nog kiezen uit drie verschillende kleuren die elk een andere instrumentengroep gebruiken. Gewoon voor de broodnodige afleiding en zeker iets voor de kleintjes.
#6 Positioneren
Eind september publiceerde Adformatie een verhaal van Marc Oosterhout over positioneren. Dit is een stukje van deze post: “Wat vaak me vaak opvalt hoe weinig fundamentele kennis over positioneren in de dagelijkse praktijk aanwezig is. Terwijl positioneren feitelijk niets anders is dan logisch nadenken. In 1969 schreef de Amerikaanse reclameman Jack Trout het artikel met de titel Positioning is a game people play in today’s me-too marketplace. Jack Trout kon toen nog niet bevroeden wat hij teweeg zou brengen met zijn inzichten over positioneren….Daarbij ging het volgens Trout niet om de volgende creatieve brainwave, maar een merk moest bepalen welke positie ze in het leven van consumenten wilde innemen. En zich richten op het systematisch ontwikkelen en bouwen van die positie. Natuurlijk is creativiteit daarin belangrijk, maar het proces van positioneren begint met de logica. En dat is vandaag de dag nog net zo relevant als 50 jaar geleden.” Het is dus niet heel vreemd dat mijn oog deze week viel op een stuk van Nathan Baschez met als titel: “Good Positioning makes Everything Easier”. Hij beschrijft in dit verhaal de introductie van Substack in 2018. Want als het gaat om positioneren wat is dan de productcategorie waarin je een positie wilt verwerven? Substack was een alles-in-één publicatieplatform voor onafhankelijke schrijvers die betaalde abonnementen wilden aanbieden. Een subtiel taalgebruik kan dan al een groot verschil maken. Positioneren is inderdaad een jaar of 50 oud. Maar wordt steeds belangrijker in markten waarin steeds meer spelers proberen een stukje terrein te winnen.
#7 Niet dwingende marketing
Nu we toch een beetje aan het spitten zijn in de fundamenten van marketing is dit ook nog wel een mooi verhaal. In een tijdperk waarin de behoefte aan vertrouwen, authenticiteit en respect steeds belangrijker worden kan het niet anders dan dat ook effect gaat hebben op ons vakgebied. Er zou een logische correlatie moeten zijn tussen jouw eigen principes en de principes van het merk of de organisatie waar je voor werkt. Is het niet zo dat we allemaal graag behandeld willen worden zoals we zelf ook andere mensen behandelen. Rob Hardy heeft daar een essay over geschreven met de titel Non-coercive Marketing. Het is nog een zoektocht en zeker nog geen route die je kant en klaar kunt implementeren maar los van het feit dat het misschien wat zweverig is zit het wel vol met mooie gedachten en denkrichtingen. Work in progress. Maar langzaam maar zeker denk ik dat we wel die kant op (moeten) gaan.
#8 Google Maps
Een nieuwe feature van Google Maps. Voordat je van plan bent om op reis te gaan naar een plaats, wijk of bezienswaardigheid kan je nu via Maps eerst even kijken wat je daar gaat aantreffen. Dat voorkomt misschien wel teleurstellingen en onnodige energie.
#9 Dutch Media Week
De hoogtepunten van de Dutch Media Week die de afgelopen week heeft plaatsgevonden. Met bijzondere aandacht voor de innovatieagenda van de Nederlandse mediasector. Een visiedocument over privacy (datakluis), nieuws en content.
#10 Een lading Osint tools
Osint staat voor Open Source Intelligence. Het gaat hier om het verzamelen en analyseren van gegevens uit beschikbare openbare bronnen. Er is een Github lijst met geen idee hoeveel (maar wel heel veel) tools die iedereen zou kunnen gebruiken. En daar zitten een paar zeer interessante tussen die ook voor ons vakgebied bruikbaar zijn. Voor diepere inzichten uit Twitter, YouTube, TikTok enz. Oneindig snuffelen in de databases van bovengenoemde social media. En daarnaast ook nog talloze andere bronnen.
# Kijkje in de keuken
Vrijdag verscheen er een heerlijk interview in Marketingfacts over de deze wekelijkse update. Dus voor iedereen die even in de keuken wil kijken is hier een link naar het verhaal.