Drie redenen om je producten niet op Amazon te verkopen
De marketplace-hype: moeite waard om mee te doen?
10 maart startte Amazon in Nederland, maar in de maanden daarvoor werd de komst van de retailgigant al flink gehypet. Elke dag verschijnt er wel een blog over de kansen die Amazon biedt en waarom jij zeker gebruik moet maken van het platform om je producten te verkopen. Maar denk daar goed over na.
Enkele cijfers op een rij over de kansen die de marktplaats op Amazon biedt:
- 58 procent van de Amerikaanse consumenten start zijn zoektocht op Amazon.
- Amazon verkoopt al voor meer dan 350 miljoen in Nederland en groeide in 2018 al met 40 procent.
- Grofweg 58 procent hiervan zijn marketplace sales, dus een totale omzetpool voor derde partijen van 203 miljoen euro.
Dit is natuurlijk nog exclusief alle kansen die er liggen met verkoop op andere marktplaatsen zoals Bol.com, Marktplaats en Zalando. Ik ben het ook zeker eens met alle ‘experts’ dat er voor veel bedrijven kansen liggen op de verschillende online marktplaatsen.
Wat is jouw kans van slagen op Amazon?
Maar in die hype rondom marketplaces wordt niet benoemd waarom een bedrijf zijn producten niet op Amazon zou moeten verkopen. Afgezien van de vraag of verkopen via online marktplaatsen in je algehele merkstrategie past, hangt de kans op succes ook zeer af van de producten die je verkoopt. Ik heb een aantal voorbeelden op een rij gezet:
Waarom niet op Amazon verkopen?
Drie redenen om je producten niet op Amazon te plaatsen:
1. Gemiddeld rekent Amazon 13 procent fee over de producten die je verkoopt. Met deze fee kun je nog niet gebruik maken van adverteermogelijkheden, je betaalt alleen maar om van het platform gebruik te maken. Dit kan een te groot deel van je winstmarge zijn. Hier moet je natuurlijk ook je tijdsinvestering en onderhoud in doorberekenen om je producten daadwerkelijk op Amazon te verkopen. Daarnaast veranderen de prijzen constant en moet je eigenlijk voortdurend per categorie en product blijven controleren of je nog winstgevend aan het verkopen bent.
2. Het gevaar van Amazon private labels ligt op de loer. Dit betekent eigenlijk dat jouw producten die goed verkopen op Amazon, bij Amazon zelf en concurrenten zullen opvallen en dat de kans groot is dat ze worden nagemaakt. Door Amazon zelf of door elk ander merk wat daar zijn ‘private label’ opplakt. Dit levert oneerlijke concurrentie binnen en buiten het platform op. Amazon heeft rondom Diapers.com en Duracell een zeer discutabele reputatie opgebouwd.
3. Als je een vendor partnership aangaat, behoudt Amazon controle over welke producten online staan, welke aan jou worden betaald en welke prijs jij wel of niet op de website mag hanteren. Eigenlijk heb je als verkoper vrij weinig te vertellen en zodra je verkopen goed beginnen te lopen op de site van de retailreus, is er een zeer grote kans dat ze aan jou gaan vertellen dat bijvoorbeeld de prijs naar beneden moet, waardoor je nog verder in de vicieuze cirkel van verkopen en margeverlies kan komen.
Mijn advies is: Doe niet blind mee met de marketplace-hype. Bedenk eerst goed wat jouw kans op succes is, om daarna een weloverwogen besluit te nemen, waarmee je alle eventuele consequenties in acht neemt.