Drie tips om app-downloads in de App Store te boosten

20 oktober 2016, 05:00

Een app maken en lanceren is een heel project. Na een langdurig goedkeuringsproces staat je app eindelijk live, maar vervolgens wordt de app niet gedownload. Nu het in de App Store drukker wordt, is het voor apps lastiger om op te vallen en downloads te realiseren. De oorlog voor downloads wordt al gewonnen in de eerste slag, de bouwfase van je app. Betaalde advertenties kunnen ook helpen. Wat je naast betaalde ads kunt doen om downloads te realiseren voor jouw app, leg ik graag uit in dit artikel.

De sleutel tot succes

Om de vindbaarheid van je app te verbeteren kun je verschillende vormen van promotie inzetten. Bijvoorbeeld mond-tot-mondreclame, smart app banners, advertorials, bloggers, influencers, app-indexatie of een pagina op je website die app-downloads stimuleert, om maar even een aantal mogelijkheden te noemen.

Het begrijpen van het App Store-algoritme zien wij als de sleutel tot succes. Door onze SEO-ervaring zijn we in staat de algoritmes voor app store-optimalisatie (ASO) te doorgronden. In dit artikel ga ik dieper in op App Store Optimalisatie voor Apples iOS App Store. Welke factoren beïnvloeden jouw positie en hoe speel je in op het algoritme? Drie tips!

Tip 1. Gebruik keywords die aansluiten bij je doelgroep

Net als bij SEO voor websites is ook bij app store-optimalisatie de juiste selectie van keywords het startpunt. Denk bij de keuze van keywords aan de volgende punten:

  • Relevantie: zoeken mensen daadwerkelijk naar dit zoekwoord om bij jouw app terecht te komen?
  • Ranking uitdaging: is jouw app in staat om met het gekozen keyword in de topresultaten terecht te komen?
  • Zoekvolume: hoeveel wordt er gezocht op het gekozen keyword?

Staar je niet blind op keywords met hoog zoekvolume. Relevantie en de keuze voor een keyword waar je daadwerkelijk mee kunt scoren, zijn belangrijker.

Er zijn verschillende tools die je kunnen helpen om deze informatie te achterhalen. Mijn voorkeur gaat uit naar Apptweak en App Annie. Naast keyword-informatie bieden deze tools nog veel meer mogelijkheden voor data-analyse en marktonderzoek rondom apps.

Wanneer je de juiste keywords heb geselecteerd, kun je die gebruiken voor de titel en de beschrijving van jouw app.

Keyword-optimalisatie van titels

Zorg dat een of twee geselecteerde keywords terugkomen in de naam van je app. Verder zijn er nog enkele richtlijnen die gelden voor de optimalisatie van je titel.

  • Gebruik niet meer dan 25 tekens.
  • Vermijd het gebruik van speciale tekens.
  • Vermijd het gebruik van keywords gelijk aan categorienamen (gratis, eten & drinken, foto & video).

In de App Store kun je de keywords ook nog apart definiëren, met een maximum van 100 tekens. Daarvoor gelden de volgende richtlijnen:

  • Gebruik een komma voor het scheiden van de keywords, maar laat de spatie na de komma weg om de 100 tekens zo efficiënt mogelijk te gebruiken.
  • Vermijd herhaling van keywords.
  • Gebruik cijfers in plaats van uitgeschreven getallen.
  • Elimineer stopwoorden.
  • Herhaal de app naam niet in deze sectie.

Optimalisatie van de beschrijving

Een uitbreiding van keywords en gerelateerde termen kun je kwijt in de beschrijving van je app. Hier kun je jouw app promoten door mensen te informeren over de meerwaarde en de mogelijkheden. Probeer daarmee de juiste verwachting bij de app te scheppen: what you see is what you get.

Het is belangrijk dat je in de beschrijving aantrekkelijk taalgebruik hanteert. Zet social proof in om de meerwaarde aan te tonen; awards of goede reviews bijvoorbeeld. Som de voordelen van jouw app op, maar pas op voor overmatig gebruik van je keywords (keyword stuffing), dat een negatieve invloed heeft op je positie. Vergeet niet de “Wat is er nieuw”-sectie in te vullen met informatie over de laatste update.

Gebruik de taal van je gebruikers

Verbeter de lokale vindbaarheid door je app aan te passen aan de lokale markten via taal en specifieke landeninstellingen. Door het gebruik van de juiste taal voor een specifiek land zal de app hoger scoren dan wanneer maar één taal (Engels) wordt gebruikt. Lokalisatie zorgt voor een exponentiële groei van downloads als je meerdere landen target.

Tip 2. Gebruik aantrekkelijke visuals

Visuals hebben geen directe impact op de positie van je app, het algoritme van de App Store neemt afbeeldingen niet mee als ranking factor. Toch hebben ze een enorme invloed op de manier waarop gebruikers jouw app waarnemen. Indirect kunnen visuals ervoor zorgen dat je app vaker wordt bekeken en uiteindelijk meer wordt gedownload.

App-icoon

Het icoon van je app is de eerste visuele kennismaking die gebruikers met je app hebben, daarom is het belangrijk dat de boodschap simpel en sterk tegelijk is. De app icon is ook uitermate geschikt om branding uit te dragen. Om de aandacht van potentiële gebruikers te trekken, adviseren we de volgende punten mee te nemen:

  • Vermijd het gebruik van tekst in het app-icoon.
  • Zorg dat het icoon niet te druk wordt, focus op één idee.

Figuur 1: App-icoon van Instagram

Screenshots

In de App Store heb je ruimte voor vijf screenshots. Maak daar slim gebruik van en besteed extra aandacht aan de eerste twee. Die worden als eerste door gebruikers waargenomen zodra ze jouw app-pagina openen en de eerste indruk is bepalend. Neem daarom de volgende richtlijnen mee voor screenshots.

  • Test verschillende screenshots aan de hand van a/b-tests.
  • Voeg beschrijvingen toe aan de screenshots, zodat men weet welke features op de afbeelding worden getoond.
  • Gebruik levendige screenshots – vermijd algemene interfaces zoals een instellingenpagina.
  • Overweeg ook om meerdere screenshots te combineren in één slot, mocht dit nodig zijn.

Promotievideo

Als kers op de taart kun je ook nog gebruikmaken van een promotievideo om jouw app en brand te promoten. Hierbij een aantal tips voor de preview.

  • Schrijf een script en wijk daar niet van af.
  • Je hebt slechts 30 seconden, dus verwerk de belangrijkste boodschap zo vroeg mogelijk in de video.
  • Deze preview kun je niet lokaliseren in de App Store, gebruik dus een video die een breed publiek aanspreekt.

Apple biedt ook een volledige guide voor promovideo’s voor de App Store.

Tip 3. Stuur aan op positieve gebruikerssignalen

De App Store leunt sterk op persoonlijke interactie met de app en wat er gebeurt als jouw app wordt weergegeven bij de zoekresultaten. Klikt de gebruiker op het resultaat? Wordt de app vervolgens geïnstalleerd? En wordt de app wel gebruikt? Naast deze engagementsignalen wordt in het algoritme met de volgende statistieken rekening gehouden:

  • App-downloads en -deïnstallaties.
  • Updatefrequentie van de app.
  • Gemiddelde beoordeling en het aantal beoordelingen van de app.

App-downloads en -deïnstallaties

Het blijft een uitdaging om app-downloads direct te beïnvloeden, maar alle marketing die je voor jouw app inzet moet zich richten op het stimuleren ervan. Naast de hoeveelheid downloads wordt ook rekening gehouden met de groei van het aantal: meer ap-downloads binnen een korte tijd hebben een grotere impact op jouw App Store-ranking dan een groei verspreid over een langere periode.

Wanneer een app vrijwel direct na het downloaden door de gebruiker wordt verwijderd, heeft dit juist een negatieve impact.

Zorg voor een up-to-date app

Mobiele consumenten willen apps die continu worden verbeterd, op basis van feedback uit reviews. Daarom worden apps die regelmatig worden geüpdatet hoger gewaardeerd door gebruikers én de App Store. De gemiddelde updatefrequentie van de 500 best presterende apps ligt tussen de 30 en de 40 dagen. Houd er wel rekening mee dat na elke nieuwe versie van je app de rating wordt gereset.

Juist door updates van jouw app te pushen, zorg je voor meer actief gebruik van je app, wat op zijn beurt de engagement verhoogt en leidt tot betere prestaties in de App Store.

Beoordeling van je app

Voor de positie in de App Store telt ook in hoge mate de gemiddelde score van de ratings en reviews die jouw app heeft ontvangen. Lastig om op te sturen. Zorg er in ieder geval voor dat de kinderziektes eruit zijn vóórdat je gebruikers van je app vraagt om een rating. Stel de vraag voor een review vooral aan terugkerende gebruikers. Grote kans dat zij positievere feedback geven.

Kijk uit voor het wegjagen van je gebruikers, maar blijf ratings en reviews verzamelen. Een goed getimede pop-up met de vraag voor het reviewen van jouw app is aan te raden. Kies wel het juiste moment en voorkom dat je té vaak om reviews vraagt bij dezelfde gebruiker.

Een gebruiker om een review vragen vlak na het downloaden van de app zorgt voor een slechte ervaring. Zodra iemand jouw app al enige weken gebruikt en zojuist verschillende functionaliteiten heeft uitgeprobeerd, is dat een mooi moment om feedback te vragen.

Hieronder nog een samenvatting van de positieve en negatieve factoren om in de iOS App Store te scoren.

Positieve factoren

Negatieve factoren

Keyword-optimalisatie: kies relevante keywords die jouw doelgroep aanspreken en schrijf een aantrekkelijke beschrijving.

Keyword stuffing: overmatig gebruik van je keywords in de beschrijving zorgen voor lagere score.

Goede rating: positieve reviews en hoge beoordelingen zorgen voor een sterkere positie in de App Store. Zorg voor een goede timing wanneer je een review pop-up gebruikt.

Slechte rating: negatieve reviews en lage beoordelingen zorgen voor een afnemende positie binnen de App Store.

Visuals: jouw app icon en de screenshots die je aan de app toevoegt hebben indirect een positieve invloed op je positie door de extra downloads die je daarmee genereert.

App-deïnstallaties: wanneer een gebruiker je app vrijwel direct verwijdert is dat indirect een negatieve factor die invloed heeft op je positie.

Downloads: het aantal downloads en de groei ervan zijn gunstig, meer app-downloads binnen een korte tijd boosten je App Store-positie.

Up-to-date: regelmatige updates en verbeteringen zijn positieve signalen om je app te laten scoren.

Hopelijk gaan deze tips jou verder helpen om je app-downloads te boosten. En houd deze site in de gaten, in een volgend artikel komen we terug op optimalisatie voor de Google Play Store.

SEO nerd met een specialisatie in mobile, app en local. Die ervaring heb ik opgedaan met twee jaar bij een agency en twee jaar in-house bij een datingsite, nog tips nodig? Verder houd ik van reizen, lezen, koken en ik een echte Thai-food addict.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Ajay Kumar

    De basis hiervan is hier zoveel mogelijk om nieuwe gebruikers te verwerven, dat wil zeggen het logo de applicatie-gebruikersinterface en de positieve vibraties door de feedbacks. Geweldig artikel, bedankt veel voor het delen.


    27 september 2017 om 08:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!