Duco van Lanschot (Head of Benelux Stripe): “Voor techbedrijven is Nederland een topland”

30 januari 2018, 14:00

Hij werkt zestig uur per week en houdt van veel verschillende dingen. Zo doet hij aan ultrarunning, werkte bij Blendle, zat hij in een video voor de CDA-campagne en won hij ooit het Groninger Cabaretfestival. Duco van Lanschot is nu Head of Benelux van Stripe, en zegt over zichzelf: “Als ik een keer iets ga doen dat ik leuk vind dan word ik er vaak licht maniakaal in, dan doe ik het de hele dag.”

Stripe verwerkt jaarlijks miljarden dollars aan betalingen voor vooruitstrevende bedrijven over de hele wereld, van kleine startups tot Fortune 500-ondernemingen (waaronder Twitter, Pinterest, Slack, Kickstarter, WeTransfer en Catawiki). Stripe is in 2010 opgericht en heeft tot op heden ongeveer $450 miljoen aan investeringen ontvangen. Tot de investeerders behoren Sequoia Capital, Andreessen Horowitz, Peter Thiel en Elon Musk.

Het leek van Lanschot geweldig om een groeiend techbedrijf uit Silicon Valley te helpen voet aan de grond te krijgen in Europa. En dat is precies waar hij nu zijn tijd in steekt. Het Amerikaanse bedrijf Stripe, opgericht door de broers Patrick en John Collison, maakt de infrastructuur voor mensen die een online business willen runnen en doet voor miljarden aan betalingen voor honderdduizenden bedrijven. Het begon met online betalingen, maar Stripe doet tegenwoordig ook fraudesoftware en data-analyse.

Geen concurrentie

“Er wordt heel vaak tegen mij gezegd dat we banken kapotmaken, maar ik denk dat dat heel erg voorbijgaat aan het feit dat het heel lastig is om wereldwijd betaalstromen voor elkaar te krijgen. Dus om wereldwijd betalingen te kunnen accepteren en geld heen en weer te kunnen bewegen moeten wij per definitie met heel veel partners samenwerken. Dus wij zijn op dit moment eigenlijk helemaal niet aan het concurreren met banken, maar wij zijn eerder een partner van banken.”

Grootschaliger

Voor Van Lanschot was het jaar 2017 het jaar van lokaliseren, eerste gebruikers en product. Volgend jaar moet het verder gaan gebeuren: “We hebben het afgelopen jaar bijvoorbeeld WeTransfer, CataWiki (die bijna een veertien miljoen bezoekers op hun website hebben), Bynder maar ook Blendle aangesloten. Plus talloze andere startups. Eigenlijk wordt 2018 een jaar van nog veel meer schalen. Ik denk dat als we een goede executie doen, het dan een heel interessant jaar kan worden.”

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!