Dutch Design Week 2023 – Vormgeven aan een positieve toekomst

Dutch Design Foundation is er als organisator van overtuigd dat ontwerpers essentieel bijdragen aan het mooier, duurzamer en socialer maken van onze wereld.

24 oktober 2023, 14:30 2292 x gelezen

De DDW alias de Dutch Design Week gaat van start. Sinds zaterdag tot en met zondag 29 oktober 2023 staat Eindhoven in het teken van design, ‘positief vormgeven’ en innovatie. Ook voor het duurzaamheidsthema is daarom breed aandacht tijdens DDW.

Deze bijdrage van Jos van den Bergh, strategy director bij Bureau CRC was eerder te lezen op MarketingTribune.

Bij de Dutch Design Foundation, de organisatie achter DDW, is men ervan overtuigd dat ontwerpers bijdragen aan het mooier, duurzamer en socialer maken van onze wereld. Als organisatie is DDF optimistisch, maar erkent de foundation de huidige vraagstukken en de ernst daarvan. Wat is er te verwachten?

In het kader van de belangrijke maatschappelijke vraagstukken staat de voorwaartse denk- en doe-kracht van ontwerpers centraal en creëert de organisatie daar tijdens Dutch Design Week ruimte voor. Daarmee is DDW niet alleen vanwege de schaalgrootte maar ook qua gedachtengoed één van de belangrijkste design-events van Europa. De organisaties waar Dutch Design Foundation mee samenwerkt zijn daarom meer dan enkel sponsoren, maar ook partners in ontwerpkracht. Belangrijke partijen waar Dutch Design Week 2023 mee samenwerkt zijn Rabobank, Brainport Eindhoven, Vattenfal en voor de mobiliteit met Renault. Ook dit jaar voorziet Dutch Design Week in een inspirerend programma op talrijke locaties in de stad. In dit artikel zoomen we in op een drietal hoogtepunten.

Secrid Talent Podium tijdens DDW23

In de wereld van productontwerpen is het maken van duurzame keuzes belangrijker dan ooit. In plaats van focussen op massaproductie en groei, is er aandacht nodig voor producten die structureel beter, duurzamer en waardevoller zijn. Maar hoe ontwerp je die? En hoe bouw je daar een bedrijf mee op? Steeds meer ontwerpers zijn zich bewust van hun verantwoordelijkheid en willen het verschil maken. Toch is de juiste hulp en kennis over duurzaam productontwerp niet gemakkelijk te vinden. Het Nederlands label Secrid, bekend van de Card Wallets, is een ervaringsdeskundige op dit gebied. Om hun kennis en kunde door te geven aan de nieuwe lichting ontwerptalenten, richtten ze samen met Dutch Design Foundation het Secrid Talent Podium op en zijn ze wereldwijd partner van de ‘Make It Circular Challenge’, een ontwerpwedstrijd van What Design Can Do. Op het Secrid Talent Podium staan ontwerpers in de schijnwerpers. Creatieve professionals die met innovatieve producten een impuls geven aan de evolutie in hun industrie.

Renault treedt op als mobility partner op DDW23

Net als in 2018 en 2019 is Renault in 2023 weer de trotse mobiliteitspartner van Dutch Design Week (DDW). Tijdens het grootschalige designevenement, dat dit jaar van 21 t/m 29 oktober in Eindhoven wordt gehouden, is Renault met een eigen expositieruimte aanwezig waar de gloednieuwe Renault Scenic E-Tech electric en 3 conceptauto’s getoond worden (foto boven). De 100% elektrische en duurzaam ontworpen Renault Scénic E-tech electric is voor het eerst te zien in Nederland en zet niet alleen qua elektrisch rijbereik maar ook gezien duurzaamheid een nieuwe norm in het segment van familieautos. Ook stelt Renault 35 exemplaren van de 100% elektrische Megane E-Tech electric ter beschikking als gratis shuttledienst voor de bezoekers van het event: de Design Rides. Deze auto’s doen dienst als emissievrije shuttledienst om bezoekers te vervoeren tussen de ruim honderd verschillende locaties van DDW in Eindhoven. De Design Rides zijn direct herkenbaar aan de DDW-bestickering en hebben allemaal een opvallend, uniek designobject van een deelnemende ontwerper op het dak.

Vattenfall werkt samen met Whatif lab

Vattenfall en Dutch Design Foundation maken in 2023 kennis als partners. Vattenfall verbindt zich als Business Partner aan Dutch Design Foundation en samen starten zij een What if Lab. Als partners hebben Vattenfall en Dutch Design Foundation de ambitie innovatieve en technische ontwerpkracht in te zetten voor concrete vraagstukken binnen de energiewereld. Met dit partnership kan Dutch Design Foundation ontwerpers verbinden aan de energietransitie en die bijbehorende vraagstukken. Naarmate de overgang naar een energieneutraal systeem vordert, zal de vraag naar fossielvrije elektriciteit aanzienlijk toenemen. Tegelijkertijd is er een toenemende vraag naar energie. Om op een duurzame manier aan deze groeiende behoefte te voldoen, is de inzet van windturbines cruciaal. Windturbines in een windpark hebben een operationele levensduur van 30 jaar. Maar wat doen we daarna met de ontmantelde onderdelen van de windturbines? In samenwerking met Vattenfall is What If Lab op zoek naar ontwerpers om aan deze ontwerpvraag te werken.

Over Dutch Design Week

Dutch Design Foundation is er als organisator van Dutch Design Week van overtuigd dat ontwerpers essentieel bijdragen aan het mooier, duurzamer en socialer maken van onze wereld. De organisatie is optimistisch, maar ziet ook de ernst van veel problemen in en is van mening dat designers een cruciale rol vervullen in het beter, mooie én duurzamer maken van onze maatschappij. Komende zaterdag opent Dutch Design Week haar deuren en kunnen talrijke designers de bezoekers inspireren met hun laatste inzichten. Het hart van Dutch Design Week bevindt zich rond het Klokgebouw op Strijp S, maar vindt daarbij op tientallen andere locaties in de stad Eindhoven plaats. Het programma voor Dutch Design Week 2023 versterkt opnieuw de positie en betekenis van Nederlandse ontwerpers en laat zien hoe ontwerpers wereldwijd vormgeven aan een positieve toekomst. DDW23 startte afgelopen zaterdag 21 oktober en duurt tot en met zondag 29 oktober 2023. Warm aanbevolen om zelf te gaan kijken hoe ontwerpers vormgeven aan een positieve toekomst!

MarketingTribune is een vakblad voor de marketingprofessional. De primaire doelgroep bestaat uit beslissers in marketing zoals marketingdirecteuren en - managers, productmanagers en directieleden met marketing in hun portefeuille. Daarnaast is MarketingTribune interessant voor beïnvloeders in marketing zoals consultants en adviseurs. Met nieuws, achtergronden, praktijkcases, research en persoonlijke blogs presenteert en duidt MarketingTribune in een tweewekelijks magazine het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!