Duurzaam ondernemen volgens ING: weerbaarheid en innovatie
Léon Wijnands over de strategische connectie tussen ING en Unicef
Hoe kun je als bedrijf duurzaam blijven ondernemen? Léon Wijnands, Global Head of Sustainability bij ING, brengt je ‘up to speed’. ING gaat verder dan ‘groen’ en energie-neutraal. “Ik ben de hele dag bezig met duurzaamheid of de optelsom van de duurzaamheid van onze klanten. Wij stellen onszelf de vraag: hoe kunnen we onze klanten toekomstproof maken?”
Sustainability mag niet ontbreken in de mission-statement van een bedrijf. Maar hoe pas je het goed toe? Wijnands: “Bij ING denken we ook aan andere facetten. Bijvoorbeeld een diversiteitsbeleid, waarbij we kijken hoe we mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt toegang kunnen geven tot het bankwezen. Niet alleen om te werken bij ING, maar ook om gebruik te maken van onze bankdiensten.”
Focusgebieden
Je kunt slechts in een paar dingen uitblinken, dus focust ING op het gebied van duurzaamheid op twee grote thema’s: “Allereerst onderzoeken we hoe we de maatschappij weerbaarder kunnen maken als het gaat om klimaatverandering. Voor onze organisatie draait dit vooral om de keuzes die we maken in beleggen, investeren en de financiering die we verstrekken aan bedrijven. We willen meer financieren op het gebied van groene energie en afscheid nemen van de financiering van kolencentrales.”
“We onderzoeken hoe we de maatschappij weerbaarder kunnen maken”
“Ten tweede willen we de maatschappij weerbaarder maken voor de opkomst van de vierde industriële revolutie. Door de optelsom van onder andere robotisering en Artificial Intelligence, zal de toekomst van werk er anders uit zien, wat gevolgen zal hebben voor onze klanten. We zorgen ervoor dat zij toekomstproof zijn, door eenvoudigere producten aan te bieden en ze toegankelijker te maken. Ook bieden we tools aan, zodat mensen in staat zijn hun financiële beslissingen beter te nemen. Maar dat doen we ook door samen met partners als Unicef, in de landen waar we niet actief zijn, programma’s voor jongeren te ontwikkelen, om hen in staat te stellen zelf in hun levensonderhoud te voorzien. Hierdoor worden niet alleen de jongeren weerbaarder, maar ook de hele samenleving waarin zij opereren.”
Unicef en ING
Hoe past Unicef in dit verhaal? “Wat we vooral zoeken in dit partnership, is waar we elkaar kunnen versterken op het duurzaamheidsbeleid. Het partnership met Unicef is inhoudelijk anders geworden. De doelgroep die we gezamenlijk ondersteunen in ontwikkelingslanden, is veranderd van kleuters en basisscholieren, naar jongeren en pubers. We bieden ze een toekomst door ze naast een reguliere opleiding ook ‘life-skills’ aan te bieden, zoals een eigen bedrijf opstarten of solliciteren. Daarnaast is de geografische foodprint veranderd: we werkten aan het begin van de samenwerking vooral in landen waar we zelf niet actief waren, nu richten we ons meer op landen zoals Montenegro en Kosovo, die dichter tegen ons Europese activiteiten zitten.”
Hoe beleg je deze activiteiten in de ING-organisatie? Wijnands: “Het is bij een partnership, zoals met Unicef, vooral belangrijk om een strategische klik te hebben, die zo dicht mogelijk tegen de purpose van ons bedrijf ligt.”
Kunnen dit soort vormen van partnerships een instrument zijn om een nieuwe generatie jonge medewerkers geïnspireerd te krijgen? “Jazeker, we zetten hier bijvoorbeeld interne social media voor in”, zegt Wijnands. “Mensen die projecten bezoeken, maken bijvoorbeeld vlogs of er wordt een virtual reality-ervaring gemaakt. Het inzetten van innovatieve technieken en media is een goede manier om de buitenlandse projecten bij onze medewerkers te krijgen. We kunnen natuurlijk niet met al onze 50.000 collega’s naar de projecten toe.”
Léon Wijnands bekleedde verschillende seniorposities bij ING, al laatste als directeur van Sales & Service Call bij ING Nederland. Hij heeft een lange staat van dienst in duurzaamheid-gerelateerde activiteiten bij ING. Tussen 2005 en 2009 was hij voorzitter van ING Microfinance Support. Vanaf 2009 nam Wijnands de rol op zich van de ING Sustainability-ambassadeur en in 2011 werd hij lid van het bestuur en penningmeester van ING’s Employee Charity Fund in Nederland.
Hi Ronnie,
Mooie initatieven van ING. Is het B2C-domein in het interview ook nog ter sprake gekomen? Wat interessante vragen zijn in de context van de verdere ontwikkeling van de ING-dienstverlening naar consumenten (daar komt toch best een substantieel deel van het investeringsvermogen vandaan):
– Wat heeft ING er in het verleden van weerhouden om eenvoudigere producten te ontwikkelen (had een Unique Buying Reason kunnen zijn)?
– Als tooling en AI een steeds belangrijkere rol gaan spelen om consumentenklanten betere beslissingen te laten nemen, komt het zwaartepunt in de dienstverlening dan te liggen op ‘Execution Only’? En hoe controleer je dan de kwaliteit van de algoritmes? Of gaan ze het verschil maken vanuit menselijke expertise en ga je hier dan extra voor betalen?
Hoi Gerben,
Volledig logische vragen. En heel graag zou ik met een c level ing-er hier eens een boom over opzetten.
Was alleen niet de insteek van dit gesprek.
Hier zoomden we in op de redenen en achtergronden van ING om een partnership met UNICEF aan te gaan.
Is een serie waarin we ook nog gaan praten met Philips en CM.