Uitgelezen: EDM en de digitale wereld

26 oktober 2015, 14:00

Waarom dj’s, evenementen en festivals moeten veranderen

Ik ga nog steeds graag naar veel festivals en evenementen en ik ben groot fan van vele grote, maar ook kleine dj’s. Als er echter een ding is waar ik mij vreselijk aan stoor bij dj’s, evenementen en hun organisaties, dan is het wel het spammerige en schreeuwerige gedrag online. De eeuwige zendmodus waarin ze blijven hangen en de verkeerde manier van klanten aantrekken. Daarom ben ik zo blij met het boek EDM (Electronic dance music) en de digitale wereld van Denis Doeland. Ik weet uit eerdere lezingen van hem dat hij de vinger op de zere plek weet te leggen en ik was ontzettend benieuwd naar zijn tips en adviezen. Ik kan je zeggen: ik ben niet teleurgesteld!

De eerste indruk

Denis Doeland is een man uit de prakijk en is inmiddels twintig jaar actief in de dance scene waarbinnen hij jarenlang voor ID&T heeft gewerkt. Het eerder verschenen boek van Doeland, Van Analoog naar Digitaal, heb ik ook gelezen en het is wel handig om dat als voorkennis te hebben. De digitale wereld is volgens Doeland een ecosysteem van duizenden subecosystemen van gemeenschappen die verbonden zijn. Veel organisaties en evenementen bevinden zich nog steeds in zogenaamde ‘standalone silo’s’, het ontbreekt er volledig aan structuur en samenhang. Veel entertainmentbedrijven en artiesten missen kansen door hun kop in het zand te steken. Wanneer een digitale strategie en een digitaal netwerk ontbreekt blijft de waardegroei beperkt. Ze doen vaak maar wat en als ze niet op tijd veranderen worden ze links of rechts ingehaald.

Niet echt iets om vrolijk van te worden eigenlijk als je het zo leest. Ik herken het helemaal en zie het overal om mij heen gebeuren. Op de een of andere manier kan het maar niet aan het verstand gepeuterd worden bij dj’s en organisatoren van feesten en evenementen dat het internet geen zendmast is en dat je het gesprek aan moet gaan met je fanbase. Dat je moet beginnen met het opzetten van een strategie, een digitaal netwerk, interactie moet opzoeken, een relatie opbouwen, een database aanleggen en vooral ook gebruik moet maken van deze data. Vooral dat laatste is belangrijk en dat lees je ook continu terug in het boek.

Er wordt veel aandacht besteed aan de database en hoe inzicht in jouw fans, volgers en klanten je een enorme schat aan informatie kan opleveren, zodat je doelgericht je boodschap aan de juiste doelgroep over kunt brengen. Ik had graag iets meer willen lezen over hoe je deze data aan elkaar kunt knopen en welke tools daar bijvoorbeeld bij zouden kunnen helpen.

Ik had wat moeite met het eerste deel van het boek vanwege de vele terminologie en metaforen gebruikt (en bedacht?) door Denis zelf. Er wordt met voetnoten veel verwezen naar andere artikelen en zijn voorgaande boek. Dat maakt het soms lastig lezen: je wordt als het ware steeds onderbroken. Daarnaast vond ik de plaatjes en figuren die gebruikt zijn in het boek vaak onleesbaar (dat kan eventueel aan mijn iPad 3 liggen). Verder miste ik soms een antwoord op de hoe-vraag bij bepaalde uitingen. Een voorbeeld hiervan is het advies om validatie en verkeer van zowel interne als externe digitale snelwegen in kaart te brengen en het gebruik van een data warehouse. Misschien is dat iets voor een volgend boek?

Opbouw van het boek

De opbouw is in mijn ogen goed gestructureerd. Als je door de eerste veertig inleidende bladzijden vol cijfers en begrippen heen bent, begint het voor mijn gevoel pas echt. Doeland legt mooi uit hoe het in het verleden werkte voor dj’s, organisaties en evenementen. Hij schetst de situatie vervolgens zoals die nu is en je kunt het boek misschien zelfs zien als een stappenplan voor het opzetten van een digitale strategie die aansluit bij de huidige realiteit.

Er wordt gebruik gemaakt van onder andere het digital business maturity model, waaruit blijkt dat dj’s en organisaties nog steeds in fase twee zitten. Ik kan dat uit eigen ervaring beamen. Doeland hamert continu op het gebruik van data, iets waar ik mij ook in kan vinden. “Data zijn het nieuwe goud”, volgens Doeland en die data ontstaan uit je relatie met je klanten, fans en followers. Doeland waarschuwt echter ook voor het gebruik van data die in het bezit zijn van derden. We zagen het bij Hyves: het kan ineens weg zijn. Daarom is het van belang je eigen database te bouwen in de vorm van een data warehouse.

“Als bedrijf moet je transformeren naar een digitale onderneming en een digitale strategie hebben”, volgens Doeland. Digitaal betekent volgens Doeland:

  • De virtuele wereld, oftewel het web, applicaties, sociale netwerken en software
  • De apparaten die we gebruiken, zoals computers, laptops, tablets, smarpthones, televisie en wearables
  • Fysieke en draadloze netwerken die apparaten met elkaar verbinden zoals wifi, breedband, kabel en glasvezel
  • Ons gedrag en behoeften

Je merkt uit de praktijk dat jongere dj’s makkelijker en authentieker omgaan met sociale media dan oudere dj’s. De jongere generatie snapt hoe je met fans om moet gaan. Bij de meeste dj’s zijn online en offline marketingactiviteiten helaas nog steeds niet genoeg op elkaar aangesloten:

“Als dj, evenement of festival ben je een netwerk. Content is daarbij de drijvende kracht om verbinding te maken met fans en klanten. Data zijn de toegevoegde sturende factoren en economische waarden voor het bedrijf.”

Positieve punten van het boek

  • Denis verwoordt goed en duidelijk de situatie van de huidige EDM-branche, zowel van de dj, de evemenenten als de organisaties
  • Er worden goede voorbeelden (onder andere uit eigen ervaring) gebruikt uit de dance scene en helder vertaald naar theoretische maar ook praktische gevolgen
  • Het boek heeft een logisch opbouw: het start met een algemene uitleg, schetst vervolgens de situatie in EDM, het laat zien waar de pijnpunten zitten bij de organisaties en dj’s, geeft veel voorbeelden, schetst duidelijke verbeterpunten, voorziet in veel tips en een stappenplan. Aan het einde zou je als organisatie zo aan de slag kunnen
  • Het is heerlijk om iets te lezen waarin je je volledig in kunt vinden en waarin je veel kan herkennen. Ik ben het helemaal eens met de goed omschreven en uitgewerkte conclusies en adviezen van Doeland. Zijn jarenlange ervaring maakt de theorie daarnaast ook geloofwaardig en behapbaar.

Conclusie

Het boek is uiteraard duidelijk geschreven voor de wereld van EDM, maar ook leerzaam voor mensen die zich buiten die wereld begeven. De problemen waar de EDM mee kampt zijn van toepassing op veel bedrijven en dat maakt de oplossingen ook relevant voor andere branches. Het is niet voor beginners geschreven: je moet op zijn minst een (online) marketingachtergrond hebben, anders snap je (denk ik) niets van de terminologie. Ik vond het, vooral na de eerste veertig bladzijden, prettig lezen en ook zeer interessant. Op gebied van strategiebepaling is het voor ieder bedrijf misschien anders, maar de kern blijft hetzelfde: kijken, luisteren, actief en slim participeren en anticiperen op mogelijkheden en kansen. Voor iedereen die zich met digital business bezighoudt, in welke branche dan ook, zeg ik: lezen!

Het boek van Denis Doeland is gratis te downloaden en kan eventueel ook op papier besteld worden.

Corinne Keijzer
Social media trainer, -spreker en -consultant, gespecialiseerd in LinkedIn bij Digital Moves

Corinne is vanaf 2009 gespecialiseerd in social media marketing en -strategie, met nu vooral de focus op LinkedIn. Met haar bedrijf Digital Moves werkt ze samen met andere ondernemers die ieder hun eigen expertise hebben op gebied van online media. Regelmatig wordt ze gevraagd als spreker, met name over het onderwerp 'social selling met LinkedIn', en daarnaast is ze bedreven in het geven van op maat gemaakte LinkedIn trainingen. Ze is auteur van honderden blogs, artikelen en meerdere boeken over social media.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!