E-books verkopen beter dan hardcovers

19 juni 2012, 10:16

Q2 zijn Ebooks de grootste catagorie

Volgens de Association of American Publishers is er in het eerste kwartaal van 2012 meer omzet in e-books gerealiseerd dan in hardcover-boeken, met een aandeel van 30% van de totale sales en een groei van 28%. Volgend kwartaal zullen e-books zelfs de grootste categorie zijn, want paperbacks hebben een 'voorsprong' van slechts 3% en daalden 10%. Over 2 à 3 jaar vormen e-books meer dan 50% van de omzet en nu al 40% van het volume.

Waarom staan we in Nederland slechts op 1.6% van de omzet? Amazon!

In 1998 (3 jaar voor de lancering van de eerste iPod) kreeg ik de Rocket Ebook e-reader in handen en was ik ervan overtuigd dat e-books het papieren boek gingen vervangen. Ik kocht 10 exemplaren, gaf ze aan het bestuur van Mediaplaza.nl en liet het apparaat aan iedereen zien die het maar wilde. Voor elke zaal vroeg ik wie geloofden dat zij gedurende hun leven het papieren boek zouden opgeven voor e-books. Slechts 1% geloofde erin. De Rocketbook had 6 dagen batterijleven, een prettig LCD-backlight scherm en een iTunes-achtig systeem om abonnementen en boeken te kopen. De Wall Street Journal, de New York Times en Barnes & Noble deden mee en ik was verslaafd. Helaas ging het product met de crisis van 2000 ten onder.

Tot 2007 gebeurde er niets. Maar toen introduceerde Amazon de Kindle voor $399 en die was in 6 uur uitverkocht. In Q4 2010 liet Amazon weten dat ze meer e-books verkochten dan papieren boeken en dat ze 10% van de Amerikaanse markt in handen hadden. Nu gaat het dus om meer dan 30% van de totale verkoop en 40% van het volume. In een gemiddeld vliegtuig wordt de grote meerderheid van de boeken gelezen op een e-reader.

In Nederland zijn de Sony e-readers marktleider -naast de Ipad-, mede door de samenwerking met Bol.com. Maar Bol.com is geen Amazon, die de uitgevers bijna gedwongen heeft de prijs van e-books te standariseren op $10 of minder en die nu ook zelf de rol van uitgevers aan het 'aanvullen' is. Dit heeft tot gevolg dat uitgevers en Amazon.com op voet van oorlog met elkaar staan.

In Nederland is alles peis en vree, werkt iedereen heel rustig met Apple en Bol.com, maar kan ik voor mij interessante boek als De Macht van Facebook van Peter Olsthoorn nog steeds niet als e-book kopen. En áls ik een e-book koop, is het dankzij de vreselijke Adobe DRM meestal niet te lezen op mijn e-readers, vanwege de vreselijke software. Wat een verschil met de Kindle-ervaring.

In Amerika is de adoptie van Android-tablets bijna net zo hoog als die van Android, vooral vanwege de Kindle Fire. Ik kan niet wachten tot Amazon.com in de tweede helft van 2012 hier in Nederland neerstrijkt.

Trendwatcher & Presentator. Momenteel CEO van http://innovader.nl wat video platform http://yubby.com creerde en http://leafplan.nl the connected car.. Voorheen partner Interimic, Venture Partner, directeur mediaplaza.nl en oprichter http://cyco.com, een software bedrijf wat technisch document management maakt met 100 mensen.

Categorie
Tags

4 Reacties

    boezeman

    E-books in Nederland vertegenwoordigen inmiddels 2,7% van de omzet. Dat is een landelijk gemiddelde. Er zijn uitgevers bij wie het al hoger ligt. Er zijn ook uitgevers die, hoe kan het, nog steeds niets in e-books zien.

    Als je het verhaal echt goed wilt vertellen, moet je alle cijfers in de juiste perspectieven zetten. En dan zie je dat Nederland de trend volgt die de VS ook heeft doorlopen, met een achterstand van ongeveer drie jaar.

    Tel daarbij op het complete verschil qua e-booklandschap: de VS heeft vooral gesloten ecosystemen (Amazon met de Kindle, Kobo, Barnes & Noble met de Nook), Nederland heeft ePub’s (vaak met Adobe DRM) die niet in gesloten ecosystemen zitten (al heb je wel iBooks en sinds kort Kobo) en daardoor een totaal versnipperd landschap aan retailers en e-readers (of tablets). Dat maakt een snellere ontwikkeling moeilijker, dan wanneer er enkele dominante partijen zouden zijn die eenvoudige services als de Kindle zouden bieden (aanbod, apparaat, supereenvoudig kopen). Daarbij zou dat ook bijdragen, denk ik, aan een snellere groei van titelaanbod. Het blijft hier nu een wat kip en het ei verhaal. Mogelijk dat de komst van Amazon in Nederland, wat iedereen verwacht, een volgende groeispurt veroorzaakt.


    19 juni 2012 om 11:19
    vincente

    De 1.6% van over 2011. Waar kan ik de cijfers vinden over Q1? Ik twitter je verder even!


    20 juni 2012 om 08:13
    what google did to me

    on that point are placenta pills calgary scant brought out studies unless you number one from a. We cognise that it would be to make another hale bottleful.


    20 mei 2014 om 01:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!