E-commerce 3.0, over een hypergepersonaliseerde toekomst

E-commerce 3.0 en hyper-personalisatie zijn krachtige tools die de toekomst van retail kunnen vormgeven. Maar, zoals bij alle ‘nieuwe dingen in het leven’, is het belangrijk om niet blind te zijn voor de potentiële risico's en ethische dilemma's die dit met zich meebrengt.

4 september 2024, 10:11 1373 x gelezen

Van eenvoudige online winkels zijn we de afgelopen jaren naar complexe ecosystemen gegaan die consumenten over de hele wereld bedienen. En met de (op)komst van E-commerce 3.0 staat hyper-personalisatie ook om de hoek te wachten. Een kleine ‘dive into’ deze wereld.

Tailor made

E-commerce 3.0 verwijst naar een nieuwe generatie van online retail, waarin technologieën zoals kunstmatige intelligentie (AI), machine learning, big data en het Internet of Things (IoT) worden ingezet om de winkelervaring volledig te personaliseren. Dus van A tot Z. In plaats van een universele aanpak, waarbij alle klanten hetzelfde aanbod zien, zien we bij E-commerce 3.0 dat er wordt gestreefd om elke consument een helemaal op maat gemaakte ervaring aan te bieden.

Deze technologieën verzamelen en analyseren enorme hoeveelheden gegevens over individuele consumenten. Van hun koopgeschiedenis tot hun online gedrag, van hun locatie tot zelfs hun social media-activiteiten. Het doel? Anticiperen op hun behoeften en hen producten en diensten aan te bieden die perfect aansluiten bij hun persoonlijke voorkeuren en levensstijl.

Hyperpersonalisatie, zeg maar de kern van E-commerce 3.0, belooft een wereld waarin consumenten alleen nog maar aanbiedingen en aanbevelingen krijgen die volledig zijn afgestemd op hun individuele smaak. Klinkt aantrekkelijk, maar er kleven ook zeker wat nadelen aan.

Privacy vraagstuk

Allereerst is er het privacyvraagstuk. Voor hyperpersonalisatie is het noodzakelijk dat bedrijven toegang hebben tot gedetailleerde en soms gevoelige informatie over consumenten. Hoewel veel mensen gewend zijn geraakt aan het delen van hun gegevens in ruil voor gemak, blijft de vraag: hoeveel van onze privacy zijn we bereid op te geven? De kans dat bedrijven misbruik maken van deze gegevens, bewust of onbewust, is reëel. Je hoeft het nieuws er maar op na te slaan.

Filterbubbels

Daarnaast kunnen zogenaamde filterbubbels ontstaan. In een hypergepersonaliseerde wereld zien consumenten alleen nog maar wat algoritmes denken dat ze willen zien. Alsof je in een fuik wordt geleidt. Met als resultaat een vernauwing van je perspectief, waarbij je totaal geen blootstelling meer krijgt aan nieuwe, onverwachte of uitdagende ideeën. Dit fenomeen is al zichtbaar in de wereld van sociale media, waar gebruikers vaak alleen content zien die hun bestaande opvattingen bevestigt. Wordt dit principe ook toegepast op de wereld van retail, zou dit het winkelgedrag juist ook behoorlijk kunnen beperken.

Verstoring van de markt

Een ander kritiek punt is de mogelijke verstoring van de markt. Kleine bedrijven en startups, die niet over dezelfde middelen beschikken als grote spelers om te investeren in personalisatietechnologieën, kunnen hierdoor op achterstand worden gezet. Grote bedrijven krijgen daardoor (as usual) dominantere positie in de markt. Een verdere concentratie van marktmacht en het uitsluiten van nieuwe toetreders kan het gevolg zijn.

Dark Marketing

Ook vanuit het perspectief van de consument is er een risico op manipulatie. Wanneer bedrijven gedetailleerde inzichten hebben in de psychologische en emotionele toestand van hun klanten, kunnen ze deze kennis gebruiken om aankopen te sturen of zelfs te manipuleren. Deze vorm noem je ook wel ‘dark marketing’ en kan het consumentengedrag op subtiele en onzichtbare manieren beïnvloeden. Een interessant vraagstuk aangaande de ethiek van dit alles komt dan omhoog borrelen….

Desalniettemin is E-commerce 3.0 en hyperpersonalisatie iets dat de toekomst van retail (opnieuw) kan vormgeven. Maar, zoals bij alle ‘nieuwe dingen in het leven’, is het belangrijk om niet blind te zijn voor de potentiële risico’s en ethische dilemma’s die deze technologieën met zich meebrengen. Privacykwesties, de dreiging van filterbubbels, marktverstoring… En daarbij, een toekomst die honderd procent efficiënt en op maat is, is immers ook maar saai, toch?

 

Redactie
Hoofdredactie bij Marketingfacts

De postings op de site worden door de redactie beoordeeld en ingepland en als we er tijd voor vinden, schrijven we zelf een artikel. Als redactie zijn we ook verantwoordelijk voor de samenstelling van het NIMA Marketingfacts Jaarboek en we treden ook geregeld op als moderator of presentator bij events met vakgenoten. In het colofon vind je onze contactgegevens.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!