E-mailmarketing: een linkse bezigheid?

12 september 2012, 12:00

Onderzoek: Hoe staan de politiek partijen ervoor wat betreft e-mailmarketing?

De dag van de verkiezingen. Je zou verwachten dat de politieke partijen alles op alles zetten om de zwevende kiezer te overtuigen van hun allerbeste partijprogramma. Online marketingbureau Yourzine zoomde in op de e-mailmarketing-activiteiten van de tien grootste politiek partijen (2010). Hieruit kwam naar voren dat deze in ieder geval niet enorm de moeite nemen met e-mailmarketing de burger te bereiken. En ook opvallend: de beste e-mailmarketing komt van links.

Resultaten

Een korte samenvatting van de resultaten.

  • Politieke kleur: linkse partijen zijn het meest actief met e-mailmarketing.

  • Actief: zeven van de tien partijen zetten e-mailmarketing in. CDA heeft geen mogelijkheid tot inschrijven, VVD heeft geen nieuwsbrief, inschrijfveld van SGP werkt niet.

Klik voor een grote versie van deze figuur.

  • Aanmelding: je meldt je het snelst aan voor een nieuwsbrief van de PvdA en PvdD (die vragen enkel om een e-mailadres). De meeste tijd is een zwevende kiezer kwijt bij de PVV: maar liefst 8 velden moeten ingevuld worden.

  • Validatie: VVD en D66 maken gebruik van een single opt-in. Hierdoor kunnen andere mensen jou aanmelden en dat leidt vaak tot spam-klachten. De overige zes partijen hebben het goed geregeld: een double opt-in.

  • Juridisch: alle partijen voldoen aan de Code Reclame E-mail.

  • Herkenbaarheid: slecht twee van de zes partijen begrijpen het. Ze sturen een opgemaakte bevestigingsmail waarin minimaal een logo is opgenomen.

  • Effectiviteit: uiteindelijk versturen maar vijf partijen nieuwsbrieven. SP en GroenLinks spannen de kroon met respectievelijk vier en vijf nieuwsbrieven in de afgelopen tien dagen.

  • Afzender: twee partijleiders versturen uit hun naam de nieuwsbrief. Ook hier lopen de SP en GroenLinks voorop.

  • Content: geen enkele partijen komt tot de kern. Er wordt te veel informatie gecommuniceerd waardoor de lezer snel de rode draad kwijt is en de nieuwsbrief alsnog niet kan bijdragen om een zwevende kiezer over te halen. Geen enkele partij heeft een mobiel geoptimaliseerde nieuwsbrief.

Top drie

De top 3 van de beste e-mailmarketingcampagnes is opvallend links georiënteerd.

  1. PvdA. Er is duidelijk nagedacht over de inzet van e-mailmarketing. Een snelle aanmeldmogelijkheid (direct op de campagnesite), opgemaakte bevestigingsmails en een welkomstwoord (met verkapte verrijkingsslag) vanuit partijvoorzitter Hans Spekman laten de partij uitstijgen boven de andere partijen. De Partij van de Arbeid laat kansen liggen met hun nieuwsbriefuitingen: geen template en veel te veel (achtergrond)informatie.

  2. GroenLinks. Korte bondige nieuwsbrieven met duidelijke call to actions. Een maildruk van onder andere 4 nieuwsbrieven in 3 dagen is echter te veel van het goede. Dat jaagt geïnteresseerden juist weg: wees relevant maar niet te aanwezig. De beperkte aanmeldflow en het versturen van een tekstuele nieuwsbrief leveren de partij niet de eerste maar de tweede plaats op.

  3. Partij voor de Dieren. Er wordt gebruik gemaakt van verschillende heldere nieuwsbrieftemplates. Over het algemeen wordt er te veel tekst gebruikt. Daarmee komt de boodschap minder duidelijk over. De partij verstuurde een nieuwsbrief waarbij de standpunten van PvdD tegenover de SP worden afgezet. Gevraagd werd aan nieuwsbriefleden om deze mail door te sturen naar zwevende kiezers.

Kansen

Bovenstaande top 3 geeft een aardig beeld van hoe de partijen het verhoudingsgewijs doen, maar geen enkele partij heeft zijn e-mailmarketingcampagnes goed op orde. Er is voor de partijen nog heel veel te doen in de strijd om kiezers voor zich te winnen.

Het e-mailkanaal is een uitgelezen mogelijkheid om relevant en op maat je achterban te informeren, te inspireren en voor je te winnen en/of te behouden, bijv. door middel van segmentatie op regio en interesses / voorkeuren. E-mail geeft daarin meer mogelijkheden dan bijvoorbeeld Twitter. E-mailmarketing is relatief goedkoop, snel inzetbaar en meetbaar. Wie weet dat e-mail volgende verkiezingen een doorslaggevende rol kan spelen in het keuzeproces van zwevende kiezers.

Gerrit van Leeuwen
Digital Director bij Springbok

Gerrit van Leeuwen is als Digital Director van Springbok verantwoordelijk voor kwaliteit en innovatie binnen het domein van CRM, klantloyaliteit en marketing automation.

Categorie
Tags

3 Reacties

    Elibert Beukens

    Goedemiddag Gerrit,

    Leuk artikel en tegelijk ook schrikbarend! De traditionele marketingtools weten bijna alle partijen goed (lees: “spammerig”) te vinden. Je zou verwachten dat ze, de meest ingeburgerde online marketing tool, e-mailmarketing ook inmiddels wel weten in te zetten.

    Maar hoe zie je die doorslaggevende rol in verkiezing met behulp van e-mailmarketing? Waarom zou die zwevende kiezer inschrijven voor een nieuwsbrief van partij X tijdens de verkiezingsperiode?

    Naar mijn inzien gaat het bij e-mailmarketing om het opbouwen van een relatie. Ik ben daarom ook van mening dat partijen juist e-mailmarketing moeten inzetten buiten de verkiezingsperiode om, waarna ze tijdens de verkiezingen de vruchten kunnen gaan plukken.

    Ik ben benieuwd naar je reactie!

    Gr. Elibert


    12 september 2012 om 12:22
    gerritvanleeuwen

    Beste Elibert, dank voor je reactie. Uiteraard heb je hartstikke gelijk. E-mail is ook niet een kanaal om op korte termijn te scoren maar rendeert bij de gratie van een relatie met je ontvangers. Als je dat goed doet kan je op gezette tijd je publiek activeren bijvoorbeeld ten tijde van een campagne. De constatering moet je ook zien in het perspectief van dit kleine onderzoekje. Het hap-snap gehalte van de uitingen van de verschillende partijen tonen aan dat er nog weinig strategie en structuur zit in het gebruik van het kanaal e-mail. Tot slot. Een gemiste kans. Wie weet over 4 jaar (of eerder 😉 ) beter. Groet, Gerrit van Leeuwen.


    12 september 2012 om 13:57
    Remy Bergsma

    Anglicisme: meest actief > actiefst 🙂

    Wat ik wel mis in het onderzoek is de combinatie met social media: gezien e-mail marketing en social media elkaar prima versterken zou het leuk zijn om te zien of en zoja, welke partijen zich daarmee bezig hebben gehouden.

    Een reden dat linkse partijen meer met e-mail marketing bezig zijn kan zijn dat de content/marketing-afdelingen + campagneleiders van die partijen vaker met dat bijltje hebben gehakt, en daardoor dus het nut van het kanaal inzien.

    Andere reden kan zijn dat de gemiddelde leeftijd bij de linkse, dus progressieve, partijen vaak wat lager ligt, en men sneller instapt (danwel overstapt) naar non-klassieke promotievormen zoals e-mail.

    Wat wel interessant is, is het vervolgverhaal: wat wordt er door de verschillende partijen nu gedaan om de kiezers te behouden, ze te bedanken voor hun steun en/of stem? Misschien iets om over 3 maanden of een half jaar naar te kijken.


    12 september 2012 om 15:06

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!