66% van de marketeers is gelukkig met de ROI van e-mailmarketing

11 april 2013, 07:29

Een paar van de belangrijkste resultaten van het Email Marketing Industry Census-rapport

Tweederde van de marketeers zegt dat e-mailmarketing een goede of uitstekende ROI kent. Dat blijkt uit het Email Marketing Industry Census-rapport (n=1.300) dat Econsultancy voor de 7e keer heeft uitgevoerd. 8 procent van de respondenten geeft aan dat de helft van de sales via e-mailmarketing wordt gegenereerd. Ondanks de goed beoordeelde ROI steken bedrijven nog weinig tijd in het optimaliseren van campagnes. Leuk weetje is dat onze eigen Jordie van Rijn aan het rapport heeft meegewerkt.

Beoordeling van de ROI van online marketingkanalen

Zoals te zien is in bovenstaande grafiek wordt alleen de ROI van zoekmachineoptimalisatie beter beoordeeld dan die van e-mailmarketing.

Deze positieve attitude vertaalt zich in het feit dat veel bedrijven aangeven een aanzienlijk deel van hun sales te genereren via e-mailmarketing. Meer dan de helft (55 procent) van de bedrijven zegt dat meer dan 10 procent van hun sales via e-mail komt.

62 procent van de bedrijven zegt meer dan £5,000 per jaar aan e-mailmarketing te besteden. Dat is hetzelfde als vorig jaar, en een significante daling ten opzichte van de jaren daarvoor. 3 op de 10 bedrijven geeft jaarlijks minstens £25,000 uit aan e-mailmarketing, maar dit aandeel neemt sinds 2011 af.

Meeste tijd besteed aan design en content

Qua tijdsinvestering gaat de meeste tijd zitten in het design en de content. 18 procent van de respondenten zegt er meer dan 8 uur aan te besteden, de meerderheid van de respondenten spendeert minder dan twee uur aan elke activiteit. Er wordt weinig tijd besteed aan het optimaliseren van e-mailcampagnes, 27 procent doet überhaupt niet aan optimaliseren.

Opvallend is dat gedurende de afgelopen jaren het aantal bedrijven dat zegt geen tijd te besteden aan strategie en planning is gegroeid van 3 procent in 2008 tot 12 procent in 2013. Hetzelfde geldt voor optimalisatie (21% in 2008 to 27% in 2013).

Aantal verstuurde mailings

Het overgrote deel van de participerende bedrijven (45%) verstuurt minder dan 50.000 mails per maand. Het aandeel van deze categorie is tussen 2007 (40%) en 2011 (60%) geleidelijk gegroeid. De afgelopen twee jaar was het aandeel echter weer kleiner. “This could be explained by an increase in the number of respondents coming from a company with 100 employees or fewer since 2011 (37% to 49%). It may also be because email targeting and personalisation has increasingly become a priority since 2011, so fewer, higher quality emails are being sent.“, aldus Econsultancy.

Bijna driekwart van de bedrijven doet aan basic segmentatie van mailings. Het stimuleren van het delen van content (52%) en het opschonen van de mailingslist (49%) wordt ook door veel bedrijven toegepast. Geavanceerde segmentatie staat bij veel bedrijven hoog op de agenda, 46 procent is van plan dit in te gaan zetten. Vorig jaar gaf een vergelijkbaar aantal respondenten dit ook al aan. Ondanks dat voornemen is het aandeel bedrijven dat het toepast 'slechts' met 3 procent gegroeid naar 22 procent.

Testen en verbeteren

Meer dan de helft van de bedrijven test regelmatig haar e-mailmarketing. 15 procent van de bedrijven geeft aan nooit te testen. Van de bedrijven die testen zegt 73 procent de onderwerpsregel te testen. Ook wordt er vaak getest met de dag en/of tijdstip van verzending (49 procent).

Afbeelding: Danny Oosterveer (cc)

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

11 Reacties

    Merel

    Leuke weetjes. Wij merken echter dat e-mailmarketing niet altijd oplevert wat we graag zouden willen. Is bovenstaand onderzoek gebaseerd op e-mailmarketing naar eigen klanten of zijn er ook ingekochte adressenbestanden meegenomen?


    11 april 2013 om 09:20
    DannyOosterveer

    Hi Merel,

    Onder de respondenten bevinden zich in-house marketeers, ESPs en bureaus. Er hebben totaal 1.329 mensen aan het onderzoek meegewerkt. Er is enige bias naar e-mailmarketing van eigen klanten, omdat Adestra (mede organisator van het onderzoek) het naar eigen klanten heeft gestuurd. Econsultancy heeft de uitnodiging van het onderzoek ook verspreid via al haar kanalen, daar zal geen bias in zitten.

    Wat cijfers over de respondenten die mee hebben gedaan staan in het rapport als volgt vermeld:

    – 70% of survey respondents were client-side, compared to 30% on the supply-side.

    – 48% of client-side respondents classified themselves as working for a company with 100 or fewer employees.

    – On the client-side, the best represented sectors were retail (14%), publishing (11%), services (9%), travel/entertainment/leisure (8%) and financial services (8%).

    – In terms of target audience, 87% stated they targeted B2B companies, and 47% said they targeted B2C. 9% stated they target B2E (business-to-employee).

    – The majority of respondents came from the UK, making up 63% of companies and 53% of agencies.

    – 50% of all respondents said that their company turnover was over £10 million.


    11 april 2013 om 09:26
    Merel

    Bedankt voor je reactie.

    Wat is jou / jullie eigen ervaring met externe / ingekochte adressen?


    11 april 2013 om 09:36
    DannyOosterveer

    Als je je aan mij richt; geen idee, nooit gedaan. Voor Marketingfacts zie ik meer heil in welgemeende opt-in.


    11 april 2013 om 18:18
    Merel

    Anderen ervaring met het inzetten van externe adressen voor hun klanten? Wij hebben diverse klanten die zelf een klein klantenbestand hebben, de reden waarom we er voor kiezen adressen in te kopen om het bereik te vergroten. De laatste tijd zien we echter dat de resultaten tegenvallen

    Iemand tips?


    12 april 2013 om 06:32
    Annelies Verhelst

    Het meest verbazingwekkende vind ik nog dat dus blijkbaar die marketeers echt de kosten en opbrengsten van e-mailmarketing méten, uberhaupt. Ik had verwacht dat het overgrote deel niet eens al die kosten en baten ervan inzichtelijk heeft en gewoon maar hóópt dat het helpt. Is er enig inzicht in óf die genoemde percentage echt hun campagnes van begin tot einde doormeten? Want ik zie wel een cijfertje over hoeveel sales eruit is gekomen bij enkele marketeers, maar geldt dit voor alle 66%?

    Of ik begrijp het gewoon niet, dat kan ook. Cijferbrij enzo.


    12 april 2013 om 08:47
    DannyOosterveer

    Helaas niet. Het rapport bestaat uit ‘reported behaviour’, of ze daadwerkelijk allemaal doen wat ze zeggen, dat kunnen we daarom niet met zekerheid zeggen.

    De sales cijfers zijn het aandeel van e-mailmarketing in sales van de bedrijven die zeggen dat ze dat aandeel kunnen bepalen. Betekent niet per definitie die 66%…


    12 april 2013 om 08:59
    Annelies Verhelst

    Check. Zal wel lager liggen dus. Nja, interessant allemaal in elk geval.


    12 april 2013 om 09:05
    DannyOosterveer

    Denk het wel.

    Vond het zelf wel een bijzonder resultaat dat elk jaar het overgrote deel zegt dat de budgetten groeien, maar als je nu terugkijkt op de budgetcijfers dat zeker niet het geval is geweest. Intentie of hoe je het wilt noemen verschil dus nogal van wat er daadwerkelijk gaat gebeuren.


    12 april 2013 om 09:08
    Annelies Verhelst

    Das een beetje marketing-eigen he…in december kun je nog budget willen voor vanalles, in januari weet je dat je de helft moet schrappen…


    12 april 2013 om 09:13
    DannyOosterveer

    True…


    12 april 2013 om 11:10

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!