Early-adoptermodel is verouderd

5 december 2005, 19:12

Het Early-adoptermodel uit 1962 is aangepast naar de snelheid van nu. Integratie van digitale techniek zorgde ervoor dat de adoptiecurve sneller wordt doorlopen en dat er een grotere kloof is ontstaan met de achterblijvers. Van de vijf marktsegmenten uit het adoptiemodel zijn er vier over en die hebben nieuwe namen gekregen. Sprinters (voorheen Innovators 2,5% en Early adopters 13,5%) zijn met 23% een nieuw marktsegment. Sprinters zijn tussen de 16 en 34 jaar oude intellectuelen uit de Randstad. Ze zijn vergroeid met ICT, geloven sterk in toegevoegde waarde en genieten van hun digitale levensstijl.

De Voorlopers (voorheen Early majority 34%) zouden met 23% Sprinters willen zijn, maar zijn voorzichtiger met hun aankopen. Ze zijn 35+, relatief laag opgeleid en hebben een lager inkomen. De Volgers (voorheen Late majority 34%) zijn met 29% praktisch ingesteld. Deze 35+-ers beperken zich tot noodzakelijkheden en stappen laat in. De Achterblijvers (voorheen Laggards 16%) zijn met 23% een brede groep van 50+ die buiten de Randstad woont. Ze snappen digitale ontwikkelingen niet.

Bron:

http://www.eyesite.nl/

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!