Eday 2007: Sep Kamvar, Google personalisation

13 september 2007, 06:40

e.day is zojuist van start gegaan met de eerste echte keynote spreker, Sep Kamvar van Google. Bij Google is hij verantwoordelijk voor de bouw van personalisatie producten. De personalized search en Google’s meest snel groeiende product: iGoogle.

“Putting the user in charge” is de het uitgangspunt van zijn keynote. Wat zijn nu de basiswaarden waaraan een personificatie systeem moet voldoen om de gebruiker zodanig te respecteren dat hij jou gaat vertrouwen?

  1. optioneel: de keuze om het te gebruiken moet geheel bij de gebruiker liggen
  2. pause: wanneer het wordt gebruikt moet er de mogelijkheid zijn om het tijdelijk te pauzeren
  3. remove: het moet mogelijk zijn om delen van persoonlijke historie weg te halen
  4. delete: het moet mogelijk zijn om al je historie volledig te verwijderen
  5. overdraagbaar: alle dat moet meegenomen kunnen worden naar een andere aanbieder

Totale focus op controle van de user over zijn gegevens. Er wordt nu verder ingegaan om het feit dat met iGoogle een distributieplatform is neergezet waarbij de gebruiker zelf kan bepalen wat hij wil zien / gebruiken, maar dat de “gadget developer” ook zelf kan toevoegen wat hij wil. De verdere stappen in personalisatie is een continue communicatie tussen gadget developers en Google medewerkers. Volgens hem zit voor de “normale” Google eindgebruiker hier de grote winst. Door het goed managen van deze communicatie wordt de dienstverlening steeds beter. Google stelt haar homepage open voor commerciële content van derden (waar ze zelf niet aan verdienen), mits de gebruiker het wil.

Er komt een mooi voorbeeld voorbij van personalisatie met iGoogle: voeg een nieuw tabblad toe. Geef het de naam “recommendations” en voeg toe. Op basis van verleden krijg je nu een gepersonaliseerde pagina met aanbevelingen vanuit andere Google diensten zoals groups, news en video. Ziet er goed uit en zeker het proberen waard.

Nog een mooie slotgedachte. Niet jij, maar je sociale netwerk gaat in de toekomst jouw personalisatie uitvoeren.

Ton Wesseling
Conversion optimization & experimentation specialist bij @ Ton Wesseling

Ik begon met het bouwen van websites in de jaren 90, werd een webanalist & conversie verbeteraar in 2002, begon met A/B-testen in 2004 en werd een CRO freelancer in 2006. Sinds 2006 heb ik meer dan 50 organisaties geholpen met hun conversie optimalisatie werk en uitdagingen. Mijn ervaring strekt zich uit van travel tot retail en van uitgevers tot overheidsorganisaties. Ik heb gewerkt met lokale en internationale klanten, met het MKB en met grote organisaties. In de loop der jaren ben ik conversiebureaus (o.a. Online Dialogue), conversie gerelateerde websites (o.a. Webanalisten.nl) en tools (o.a. ABtestguide), conversietrainingen (o.a. A/B-testing mastery course) en conversie evenementen (o.a. Conversion Hotel en de Experimentation Culture Awards) gestart. Mijn grootste liefde voor het conversie- en experimenteerwerk is echter nooit veranderd in iets anders dan het werk zelf (en anderen er enthousiast over maken). Deze mentaliteit weerhoudt me er ook van om als conversieprofessor te eindigen die al meer dan 10 jaar niet het eigenlijke CRO-werk meer heeft gedaan...

Categorie
Tags

7 Reacties

    nikao

    jammer dat die laatste statement een slotgedachte is. Lijkt me juist een onderwerp waar je flink over kunt discussieren…


    13 september 2007 om 07:07
    Ramon Eijkemans

    Hmm, dus je netwerk doet als het ware suggesties voor je, zo zouden we het dan kunnen zien. Maar hoe ‘je sociale netwerk’ vorm gegeven wordt, is weer afhankelijk van de input die de individuele leden leveren. Dus hoe kan een netwerk dan persoonlijk zijn, dat is een contradictio in terminis. Ik zie allerlei filosofische bergen opdoemen die ik niet kan beklimmen ;p


    13 september 2007 om 07:34
    daviddeboer

    Heb net tabblad recommendations toegevoegd aan IGoogle. Krijg een zestal recommendations voorgeschoteld, maar daarvan spreekt geen enkel voorstel mij aan. In zie geen verband tussen de eerder-door-mij-gebruikte-zoektermen (die worden aangegeven) met de daarvan afgeleide recommendation. Zou blij zijn met passende recommendations. Deze recommendation-service dient zeker nog te verbeteren.


    13 september 2007 om 07:38
    Gijsbregt

    Tot dusver is Eday een beetje een sof. Google en Yahoo waren slechts beschrijvingen van de huidige situatie en dan nog geheel zonder passie ook. Mozilla (nu bezig) is een cursus in open source programmeren. En bijna niets over video in het programma.


    13 september 2007 om 08:00
    Ronald ter Voert

    @gijsbrecht: ik verwacht tegenwoordig geen ‘scoops’ of bijzondere visies meer op congressen/bijeenkomsten. Door interactieve communicatie is dat allang tot (bv. jou) doorgedrongen middels tools als twitter, blogs, etc. Netwerken is op een event voor mij key. Mensen die weinig online lezen en soms andere bijeenkomsten bezoeken zullen mogelijk wel ‘amused’ zijn met de presentaties.

    Maar, wie weet wordt het nog een inspiratievolle middag 😉


    13 september 2007 om 08:13
    media

    Heb het ochtendprogramma gemist (maar volgens velen heb ik daar weinig aan gemist). In het middagprogramma heb ik presentatie Biz Stone en executive-sessie Interimic gevolgd. Biz Stone was leuk maar weinig inhoudelijk; dat kan hij beter. Executive-sessie Imterimic was goed. Rolf Skyberg van ebay (kruising tussen Laurence Lessig en Dick Hardt) en Neil McIntosh van Guardian hadden beiden een interessante presentatie. Had bij die laatste af en toe wat moeite mijn gedachten er bij te houden. Merk dat ik toch wel begeleidende sheets nodig heb als spreker wat lang van stof is 😉 After diner met Biz Stone, Mark Fletcher en een groot aantal twitteraars was erg gezellig. Kortom, prima dag!


    13 september 2007 om 20:54

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!