Edgar de Beule (Markteffect): “Traditioneel marktonderzoek zal steeds meer verdwijnen”
Met de recente oprichting van Sherloq en overname van DirectResearch timmert Markteffect Research Group flink aan de weg. Algemeen directeur Edgar de Beule: “We groeien richting de top vijf van Nederland en zijn nog niet klaar.”
Dit artikel verscheen eerder bij MarketingTribune.
Markteffect groeit gestaag. Waar komt die ambitie vandaan?
“Ondernemen zit ons in het bloed”, zegt Edgar de Beule, die het onderzoeksbureau twaalf jaar geleden samen met Hesam Fahimi oprichtte. “Al van jongs af aan ondernemen we op de niveaus van de jaren waarin we leven. Als kind uitte zich dat al in het oprichten van voetbal- en BMX-clubjes, altijd met een toen al professioneel karakter (lees: er moest wel geld verdiend worden om shirtjes te kunnen kopen voor het team).”
“Overgenomen worden? We gaan eerst deze koers nog een aantal jaren voortzetten en zelf organische groei verder stimuleren”
“De ambitie om onze Research Group te vergroten ligt ten grondslag aan een moment omstreeks drie, vier jaar geleden. We waren in de luwte van de grotere onderzoekbureaus bezig aan een flinke opmars. Jaar na jaar bleef zowel omzet als winst groeien (vier jaar op rij een FD Gazellen Award) en dat begon ook in de markt op te vallen. We werden benaderd door investeringsmaatschappijen en ook door een grote internationale onderzoeksgroep. Hesam en ik merkten dat het nog niet het juiste moment was om te worden overgenomen.
We hebben bij Markteffect een bizar hoge retentie van opdrachtgevers en een duidelijke koers die al jaren goed werkt. We hebben besloten eerst deze koers nog een aantal jaren voort te zetten en zelf te bekijken hoe we de organische groei verder kunnen stimuleren.”
Hoe hebben jullie dat vervolgens aangepakt?
“Dat begint bij goed luisteren naar onze eigen mensen, onze opdrachtgevers en kijken naar andere bureaus in de markt die het goed doen. We zagen daarbij dat wanneer je als bedrijf echt groot wordt (meer dan zestig à zeventig medewerkers), dit niet per se zorgt voor een cultuur waarin onze trouwe enthousiaste medewerkers de komende vijf jaar goed gedijen. Verandering in organisatie en overlegstructuur, verandering in processen, et cetera. Tel daarbij op dat zowel Hesam als ik vanuit de schoolbanken dit bureau zijn gestart en samen met ons managementteam geen inkijk hadden gehad in hoe het bij andere bureaus in zijn werk gaat.
In overleg met onze raad van advies besloten we dat het overnemen van een branchegenoot (DirectResearch) een logischere stap was om verdere groei te bewerkstelligen. Wij hadden daar de vrijheid onze ondernemende visie in te pluggen, de gesprekken met onze huisbank verliepen goed en zo kwam alles in een stroomversnelling en was de eerste overname een feit.”
“Onze ambitie is om het Markteffect-kunstje nog een keer te flikken”
“Daar kwam ook nog bij dat we ambitie hadden om het ‘Markteffect-kunstje’ nog een keer te flikken, maar dan op exponentiële wijze. Onze leerlessen uit het verleden bij het opstarten en uitbreiden van een bureau gecombineerd met het enthousiasme en de kennis van iemand uit het vak. Met het aantrekken van Hans de Jong als partner en directeur van onze start-up Sherloq vonden we een mix van twaalf jaar branche-ervaring en een compagnon die uit hetzelfde hout is gesneden als Hesam en ik. Prachtig, de fouten van weleer worden niet meer gemaakt en we maken mooie sprongen. Sherloq had als nieuwe naam in de markt wat opstarttijd nodig, maar groeit inmiddels als kool.”
Hoe liggen de nieuwe verhoudingen binnen jullie snelgroeiende bedrijf?
“Markteffect zien we als flagship, sterk in customer journeys, communicatie en marketing-onderzoek en vernieuwende (online) technieken op het gebied van kwalitatief onderzoek. Direct Research is onze online kwantitatieve specialist, bekend als zeer hoogwaardig: jarenlang lid van de Research Keurmerk Groep, alle ISO’s op onderzoekvlak en klanttevredenheidsscore van 9+. Sherloq is onze specialist in het bereiken van alle mogelijke doelgroepen binnen marktonderzoek, het opzetten van slimme monitors en het ondersteunen op onderdelen van het research-traject. Met Sherloq merken we dat we echt een fijne oplossing in huis hebben voor opdrachtgevers die met een vraagstuk zitten dat ze op korte termijn en tegen een scherp budget willen hebben opgelost. Daarmee is de Markteffect Research Group-familie voorlopig compleet.”
Voorlopig…?
“Ik zeg bewust voorlopig, want met de installatie van een nieuwe (zeer ervaren) directie bij Markteffect, de positionering van de verschillende labels en een fantastisch research- en consultantsteam zien we ook dat Hesam en ik de handen vrij krijgen om de komende zes tot negen maanden verder te bouwen aan gave nieuwe initiatieven. Ik kan er nog niet al te veel over loslaten, maar we voeren op dit moment gesprekken in Nederland en daarbuiten en onze ambitie is om onze Research Group de komende periode verder op te schalen.”
“Traditioneel marktonderzoek zal richting 2030 steeds meer verdwijnen”
Hoe staat marktonderzoek er anno 2019 voor?
“De marktonderzoekwereld is een heerlijk dynamische branche met een uiteenlopend veld aan spelers met eigen specialismen. Veel marktonderzoekbureaus (en opdrachtgevers!) zoeken naar de juiste toepasbaarheid van ontwikkelingen als Big Data, AI, neuro-onderzoek enzovoort, binnen hun eigen dienstverlening. We verwachten dat richting 2030 het traditionele marktonderzoek steeds meer zal verdwijnen.
Hesam en ik zijn op de achtergrond ook bewust bezig de samenwerking te zoeken met techbedrijven die met ontwikkelingen bezig zijn die ook binnen marktonderzoek van meerwaarde kunnen zijn. De marktonderzoekbranche is toch wat traditioneler. Wij omarmen samenwerkingen met partijen die ons helpen verder op te schalen en op die manier ook onderscheidenheid binnen onze research-labels weten te creëren.”
Wat zie je als de belangrijkste ontwikkeling in het marketingvak waarvan marketeers in de nabije toekomst enorm hun voordeel mee gaan doen?
“Data is key. Elke organisatie worstelt met enorme bergen aan data en de vraag hoe ze zulke data op de juiste wijze kunnen implementeren in de organisatie zodat er voordelen optreden. Een eerste stap daarbij is om na te denken hoe je denkt dat je bedrijf of merk toekomstbesteding wordt en eruit zal zien over vijf à tien jaar. Welke soorten functies heb je dan nodig binnen je organisatie? Welke systemen kunnen je daarbij helpen? Welke partners moeten meedenken in zo’n strategisch proces?
Data zal daarin een belangrijke rol vervullen. We zien nu nog regelmatig dat organisaties gebruik maken van systemen die niet goed werken, te weinig meerwaarde hebben of te ingewikkeld zijn. Dan creëer je weerstand ten aanzien van nieuwe technologieën, en dat is zonde. Omarm juist zulke nieuwe ontwikkelingen, maar geef het dan ook de aandacht die het verdient.”
“Denk goed na over dingen die er werkelijk toe doen en besteed daar ook de juiste aandacht aan”
Tot slot: welke gouden tip zou je vakgenoten willen meegeven?
“Ik heb altijd veel respect voor gedisciplineerde topsporters die zich comfortabel kunnen gaan voelen bij het doen van dingen die niet comfortabel zijn. Het sluit goed aan bij de gedachte dat ze goed nadenken over dingen die er werkelijk toe doen en daar ook de juiste aandacht aan besteden. Thrive now, regret nothing later.”