Een heersend YouTube-kanaal krijgen? Zo doe je dat

14 oktober 2020, 06:00

Eind 2018 zijn we bij Obelink gestart met het gefaseerd doorvoeren van verbeteringen aan ons YouTube-kanaal. In januari van dit jaar hebben we de laatste visuele en tekstuele wijzigingen doorgevoerd. Nu het kampeerseizoen langzaam op een einde loopt is het tijd om de balans op te maken. Conclusie: de aanpassingen hebben een stijging van zo’n 130 procent in weergaven vanuit Google Search opgeleverd. In dit artikel leggen we uit hoe we tot dat resultaat zijn gekomen.

Obelink Vrijetijdsmarkt heeft een winkel van met 72.000 vierkante meter. Bij zoveel ruimte aan winkeloppervlak hoort ook een groot assortiment om de ruimte te vullen. Dat vraagt bij veel producten om extra uitleg en video is daar een perfect medium voor. Daarom focussen wij ons met ons YouTube-kanaal met name op helpcontent, gericht om kampeerders en outdoor-liefhebbers te informeren. Vindbaarheid speelt daarbij een belangrijke rol en niet zozeer entertainment-formats om wekelijks abonnees aan ons te binden. Onderstaande tijdlijn schetst globaal de verbeteringen die we hebben doorgevoerd.

Tijdlijn

  1. Eind 2018 gestart met vraaggestuurde video’s;
  2. Begin 2019 logo in de thumbnails toegevoegd;
  3. Halverwege 2019 playlists aangemaakt;
  4. Begin 2020 de nieuwe huisstijl doorgevoerd, inclusief geoptimaliseerde titles.

Eind 2018 gestart met vraaggestuurde video’s

Halverwege 2018 introduceerde Google de video-carousel. Met een prominentere rol voor video’s in de SERPs zakten organische resultaten waardoor we op andere manieren zichtbaar moesten zijn. Voor ons was dat de reden om vraaggestuurde video’s te ontwikkelen zodat we alsnog zichtbaar zijn bovenaan in de zoekresultaten. Denk bijvoorbeeld aan onderwerpen als ‘Hoe meet ik de omloopmaat van mijn caravan?’. Deze video is overigens recent in een nieuw jasje gestoken.

Begin 2019 logo in de thumbnails toegevoegd

Obelink is binnen de kampeerwereld een bekende speler. Om de CTR van onze video’s te verhogen hebben wij daarom sinds begin 2019 een logo toegevoegd aan onze thumbnails. We zagen naarmate het kampeerseizoen vorderde dat er een lichte stijging te zien was in de klikfrequentie voor vertoningen in YouTube-zoekopdrachten. Zodra het seizoen ten einde liep zien we ook weer een lichte daling:

Klikfrequentie voor vertoningen in YouTube zoekopdrachten 30-12-2018 / 31-12-2019

Halverwege 2019 playlists aangemaakt

Nadat we ruim voldoende video’s hadden gepubliceerd konden we ze eindelijk in playlists verwerken. Playlists werden daarbij onderverdeeld in categorieën die aansluiten bij de kijker zoals bijvoorbeeld: ‘Vraag het de specialist | Slaapmatten & Luchtbedden. Met behulp van specialistische playlists konden we kijkers gemakkelijker informatie tonen die zij nodig hebben. Bijkomend voordeel is dat ze langer op ons kanaal aanwezig zijn waardoor wij op onze beurt weer beter vindbaar zijn. Win-win.

Begin 2020 de nieuwe huisstijl doorgevoerd, inclusief verbeterde titles

De grootste wijzigingen zijn begin dit jaar doorgevoerd. Niet alleen werd het hele design van ons YouTube-account gewijzigd, ook hebben we video-titles aangepast op basis van zoekwoorden onderzoek.

Productkennis meer projecteren

De focus kwam bij het herinrichten van het kanaal meer op de kennis van onze specialisten te liggen. Een onderdeel dat aansluit bij onze visie en waarmee we ons juist weten te onderscheiden van algemene webwinkels. Dat lieten we ook terugkomen in de kanaaltrailer die we nu tonen aan niet-abonnees.

Herkenbaar kleurgebruik

Naast een prominente rol voor specialisten hebben we onze huisstijl-kleuren toegepast in thumbnails waardoor we beter opvallen in de YouTube-zoekresultaten. Ook hebben we het onderwerp van de video in de thumbnail geplaatst waardoor het voor de kijker sneller zichtbaar is waar de video over gaat.

Los van de zoekresultaten zorgt het herkenbare kleurgebruik ook voor een betere zichtbaarheid in de aanbevolen video’s:

We zien in 2020 dan ook een significante stijging in het aantal vertoningen vanuit de ‘Aanbevolen video’s’ ten opzichte van 2019.

Vertoningen van aanbevolen video’s 30-12-2018 / 29-08-2020

Optimaliseren van video-titles

Tot slot hebben we nog een laatste contentwijziging doorgevoerd. Om beter vindbaar te zijn in zowel YouTube- als Google-zoekresultaten hebben we video-titles aangepast met behulp van zoekwoordonderzoek. Ook hebben we de descriptions uitgebreid en geoptimaliseerd. Nu staat het zoekwoordonderzoek voor YouTube nog min of meer in de kinderschoenen, vandaar dat we onder andere bestaande keyword tools hebben gebruikt om met relevante zoekwoorden en zoekvolumes te komen. We beperken ons in onze werkwijze echter niet uitsluitend tot online data. We gebruiken namelijk ook de kennis van afdelingen in fysieke megastore en de klantenservice om te achterhalen welke video’s voor welke categorie de meeste prioriteit hebben.

Vertoningen van YouTube-zoekopdrachten 30-12-2018 / 29-08-2020

Uitbreiding naar Duitsland

Vanwege de ondertiteling die we altijd hebben toegepast in video’s waren veel video’s al goed vindbaar voor onze Duitse klanten, maar in maart 2020 ons Duitse YouTube-kanaal. Duitsers zijn gewend dat anderstalige video’s vaak worden nagesynchroniseerd dus kozen we voor deze beproefde strategie. Door middel van nasynchronisatie proberen we daar een inhaalslag te maken voor de video’s die in Nederland het best bekeken worden. We hebben zelfs onze eerste live-uitzending in het Duits opgenomen. Hoewel we beseffen dat het taaltechnisch niet altijd 100 procent klopt, krijgen we positieve reacties van kijkers. Mocht je als bedrijf twijfelen om deze stap te maken dan kunnen we het zeker aanbevelen.

Veel bedrijven durven niet te investeren in video omdat het een tijdrovend middel is en de effecten op omzet lastig meetbaar zijn. Toch zijn we ervan overtuigd dat videocontent een vast onderdeel moet zijn van je middelenmix. Video speelt in onze visie: ‘de specialist in kamperen’ niet voor niets een belangrijke rol. Het is dan ook waardevol om te zien dat onze aanpassingen het gewenste effect hebben.

Piet Penninx
Freelance Content & SEO specialist bij Precies Piet

Iemand die zorgt voor meer naamsbekendheid? Die helpt bij het helder informeren van klanten of juist meer mensen naar je website of YouTube kanaal haalt? Dat is Precies Piet. Ik focus me op (online) vindbaarheid van jouw verhalen zonder de inzet van advertenties. Dat doe ik al sinds 2012 voor uiteenlopende organisaties. Eén ding kan ik je verzekeren, ik houd het simpel en praat in normale mensentaal.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Jan

    Mooi om te zien dat je met relatief behapbare ingrepen en verbeteringen de rol als specialist écht kunt invullen.

    Overigens denk ik dat video ook een goed verlengstuk kan zijn van je service afdeling. Sterker nog; je service medewerkers kunnen prima een maandelijks overzicht aanleveren met meest gestelde vragen en met de juiste begeleiding in een video uitleg brengen.


    15 oktober 2020 om 11:47

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!