Een introductie tot Reddit-advertising

13 december 2019, 10:00

Wat zijn de advertentiemogelijkheden op Reddit en past dit in jouw marketingmix?

Reddit blijft groeien, zo werd vorige week bekend. Het forum streefde dit jaar concurrent Twitter voorbij met 430 miljoen actieve gebruikers (Redditors) wereldwijd. In Nederland lijkt socialmediaplatform Reddit nog steeds niet helemaal van de grond te komen. Toch is het de moeite van het inzetten waard. Wat kun je als marketeer met Reddit? Loont het om te adverteren op het platform?

Als we de cijfers met Twitter vergelijken, dan zien we dat op Twitter 2,5 miljoen gebruikers van de 330 miljoen gebruikers zich in Nederland bevinden (minder dan 1 procent). Reddit is niet open over de cijfers per land. Het overzicht van Statista suggereert minder dan 3 procent Nederlandse gebruikers. Als we naar de grootste Nederlandse subreddit kijken (/r/thenetherlands, default subreddit bij aanmelding) zien we 272.000 subscribers, beduidend minder dan Twitter.

Niet alleen aan de cijfers is te zien dat Reddit in Nederland nog niet al te populair is, ook aan het feit dat we ons geroepen voelen om toch toe te lichten wat Reddit is (in tegenstelling tot Twitter). Reddit is een socialmediaplatform (of: forum) waar foto/video content, links of tekst posts gedeeld kunnen worden. Gebruikers met een account kunnen hierop reageren, en een upvote of downvote geven op zowel posts als reacties. Het puntensysteem kan vergeleken worden met Dumpert. Het forum is over het algemeen minder gemaakt voor het delen van vakantiefoto’s met vrienden, maar meer gericht op het discussiëren over onderwerpen die je interesseren.

“Het is makkelijk je doelgroep te vinden op basis van interesse, maar soms zie je door de bomen het bos niet meer”

Het is voor iedere gebruiker mogelijk om subreddits aan te maken voor wat hij/zij interessant vindt, die allemaal eigen moderators en richtlijnen bevatten. Zo bestaan er nu meer dan achthonderdduizend actieve subreddits. Subreddits kunnen grote, algemene onderwerpen beslaan zoals /r/politics of /r/news, maar ook de meest niche interesses of passies krijgen hun eigen hoekje van het internet. Het is dus aan de ene kant erg gemakkelijk je doelgroep te vinden op basis van interesse, aan de andere kant bestaan er ook zoveel subreddits dat je door de bomen het bos niet meer ziet. Zo is er een subreddit toegewijd aan boterhammen die vastgemaakt zijn aan bomen, aan stoelen onder water of vogels met armen.

Reddit in je marketingmix?

Vanzelfsprekend is het mogelijk om te adverteren op Reddit. Hiervoor kun je RedditAds gebruiken. Net als op andere socialmediaplatforms kun je tekst, foto’s en video’s inzetten voor je advertising. Daarnaast is het mogelijk om te targeten op basis van demografie, geografie en natuurlijk interesse. Pink Marketing zette Reddit voor meerdere klanten in. Gemiddeld zagen we dat de CTR’s op Reddit lager liggen dan op andere socialmediaplatforms. Omdat de concurrentie op het platform (nog) niet al te hoog is, is het mogelijk om voor een CPM onder de 2 euro in te kopen.

Naast het inzetten van RedditAds kan je natuurlijk ook proberen om content organisch te verspreiden op het platform. Er zijn meerdere succesverhalen te vinden van kleine bedrijven die groot zijn geworden nadat ze op de voorpagina van het platform hebben gestaan. Sommige grote merken kiezen er ook voor om zelf subreddits te monitoren en zo Reddit te gebruiken voor community management, zoals Xbox of Nintendo. Een mooie manier om in contact te blijven met je doelgroep!

“De doelgroep op Reddit is zich erg bewust van advertising en kritisch richting bedrijven”

Een andere (mogelijk) effectieve manier om je merk onder de aandacht te brengen is via een ‘Ask me Anything’ (AMA), in essentie een interview via Reddit. Iedereen kan dit opzetten, maar ook hiervoor geldt: als je het doet, doe het dan goed! Een slechte AMA kan ook negatieve effecten hebben. Check bijvoorbeeld de desastreuze AMA door de CEO van Nissan of de meest beruchte AMA op Reddit: Woody Harrelson over zijn film ‘Rampart‘.

Dit is dan ook waar adverteren via Reddit afwijkt van de ‘social media advertising norm’; de inhoud van de advertenties. De doelgroep is erg bewust van advertising en kritisch richting bedrijven. Een misstap kan een bedrijf flinke schade opleveren. Ter illustratie, toen bekend werd dat Reddit gefinancierd wordt door het Chinese bedrijf Tencent (150 miljoen dollar investering) reageerden Redditors door deze foto de meest populaire post (meeste upvotes) van 2019 te maken. Het is belangrijk om meer mens- dan salesgericht te zijn in je communicatie op Reddit. Een kort bezoek aan de populaire subreddit /r/HailCorporate geeft een goed beeld van Reddit’s houding richting bedrijven die zich te commercieel gedragen.

Tips voor Reddit-inzet

Dus, voor je Reddit inzet, is het goed om te bedenken wat jouw merk het forum te bieden heeft. Kijk daarnaast kritisch of de tone of voice en de aangeboden content binnen het platform past. Mocht je er wel voor kiezen om te adverteren op Reddit (organisch of niet), onderstaand een paar tips om je op gang te helpen!

  • Wees eerlijk, transparant en authentiek
  • Promoot het liefst content waar de lezer inhoudelijk iets aan heeft
  • Stem de gekozen taal af op de gebruiker. 80 Procent van de content wordt in het Engels geschreven. Wil je alleen Nederlanders bereiken? Door je advertentie in het Nederlands te schrijven zul je meer opvallen.
  • Vermijd hashtags (ze werken toch niet)
  • Speel in op populaire trends
  • Schakel comments uit, in veel gevallen is dit vragen om problemen. Of zoek juist de engagement met Redditors op een ludieke manier op.

“Promoot content waar de lezer inhoudelijk iets aan heeft”

Via Reddit kun je een mooie en betrokken doelgroep bereiken. Ga jij Reddit inzetten in 2020?

Ilse Noordhof
Online marketeer bij Pink Marketing

Ik ben alweer een aantal jaren werkzaam als online marketeer bij Pink Marketing. Begonnen op search maar inmiddels verantwoordelijk voor de kwaliteit van de dienstverlening van Pink en innovatie op het gebied van video, display en data!

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!