Een op drie CMO’s vreest talentverlies aan concurrentie

20 december 2021, 10:00

Poule voor potentieel talent moet breder naar internationaal, oplossing ook gezien in herzien werkplekbeleid naar hybride

Een derde van de CMO’s in Europa ziet het verliezen van talent aan de concurrentie als een grote uitdaging. Investeren in employer branding zou hoog op de agenda moeten staan voor 2022, als dat niet al zo is. Potentiële kandidaten worden afgeschrikt door huidig werkplekbeleid, denkt 35%.

Het blijkt allemaal uit het onderzoek (van Linkedin onder 263 CMO’s via MarketingWeek). Nog eens 35% van de ondervraagde CMO’s zegt dat ze minder sollicitaties voor openstaande functies krijgen en 32% geeft aan het moeilijk te vinden om mensen met de juiste talenten te werven. Het past allemaal in het beeld van een krappe arbeidsmarkt, en aan het succesvol werven van de juiste mensen zal de invoering van verschillende lockdowns in Europese landen zeker niet bijdragen.

Krap krapper krapst en creativiteit op helling

Recent bleek al uit dit DDMA-onderzoek dat de grootste uitdaging voor data-driven marketing niet de techniek is, maar het vinden van de juiste mensen met de juiste skillset om chocola te maken van de verschillende datastromen. Ander onderzoek wees vorige maand trouwens nog uit dat CMO’s vrezen dat thuiswerken het creatieve marketingproces de nek omdraait, hoogst actueel verhaal weer in deze tijden.

Internationaal het net uitwerpen

Het gevolg van deze ontwikkelingen is, zo blijkt uit het onderzoek, dat marketeers breder gaan kijken: meer dan een kwart (26%) is op zoek gegaan naar talent in het buitenland, terwijl meer dan driekwart (76%) denkt dat het aanbieden van hybride werken de sleutel is tot het aantrekken van de beste sollicitanten. Dat zie je ook nog wel eens voorbij komen als je op Linkedin vacatures speurt: de standplaats waar je dan zou kunnen komen werken heet ‘remote’. Dat kan een groot voordeel als een gigantisch nadeel zijn voor potentiele werknemers lijkt me, want zwaar afhankelijk van de thuissituatie.

Werkplek schrikt af – Sterke employee experience belangrijk

Bijna driekwart van de CMO’s (73%) zegt dat investeren in hun employer brand de komende zes maanden een belangrijke prioriteit is. Dit komt deels doordat meer dan een derde (35%) toegeeft het gevoel te hebben dat potentiële kandidaten worden afgeschrikt door het huidige werkplekbeleid. Om niet alleen nu, maar ook in de toekomst de juiste kandidaten te vinden, is het aan te raden om te bouwen aan je werkgeversimago, schreef Marielle van Zanten van Marcommit hier afgelopen vrijdag. Dat is ook de conclusie van Tom Pepper van Linkedin:

“Bedrijven zullen moeten focussen op het opbouwen van een werknemerservaring die flexibiliteit en professionele ontwikkeling centraal stelt. CMO’s zullen moeten aantonen dat ze manieren kunnen vinden om werknemers te helpen hun creatieve vaardigheden continu te ontwikkelen in een hybride werkrealiteit.”

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!