Eenderde Europese internetters dagelijks online

Eenderde Europese internetters dagelijks online

Een op de drie Europese internetters is nu dagelijks online te vinden. Internet is inmiddels goed voor 10 procent van de mediaconsumptie. Dit zegt de European Interactive Advertising Association (bron: Emerce).

De European Interactive Advertising Association (EIAA) is een belangengroep van grote partijen op de Europese markt voor online reclame, zoals AdLink, MSN, Tiscali, Yahoo Europe en T-Online. Doel is om onderzoek te doen naar online reclame, maar de belangengroep wil ook het gebruik van standaarden stimuleren. Eind oktober kwam het samen met het IAB naar buiten met nieuwe standaarden voor bannerformaten.

In opdracht van EIAA heeft marktonderzoeker Millward Brown een studie verricht naar het intergebruik in Europa. De resultaten van het onderzoek worden vandaag gepresenteerd, maar The Guardian publiceerde gisteren al de belangrijkste conclusies op zijn site. Desondanks wilde EIAA het onderzoek nog niet vrijgeven.

Europese internetters besteden meer tijd aan internet dan aan tijdschriften, zo wordt geconstateerd in het onderzoek van de EIAA (aldus The Guardian). Van de tijd die Europeanen aan media spenderen bestaat 10 procent uit internetgebruik, het lezen van tijdschriften blijft steken op 8 procent. Kranten doen het nog iets beter met 13 procent mediaconsumptie.

Televisie slokt nog steeds de meeste aandacht op, 41 procent van de totale tijd die mensen aan media besteden. De ondervraagden gaven echter wel aan dat internetgebruik ten koste gaat van de tijd die ze aan televisiekijken besteden, een conclusie die ook uit andere onderzoeken naar voren is gekomen. Radio is goed voor 28 procent van de tijd die mensen aan media spenderen.

Een op de drie Europese internetgebruikers surft nu dagelijks over het web, aldus de onderzoekers. 56 procent van hen zoekt naar nieuws, 83 procent gebruikt internet voor het versturen van e-mail. Toch weerspiegelt dat zich nog niet in de reclamebestedingen, zo constateert Nigel Morris, directeur van online mediabureau Carat Interactive. “(...) bestedingen aan online reclame zijn momenteel goed voor 1,5 procent van de totale reclamebestedingen in Europa”, zegt hij. Hij adviseert marketeers die “effectief en effici?nt multimedia reclamecampagnes willen voeren”, dit in het achterhoofd te houden, cq hun inspanningen en bestedingen rond online marketing te verhogen.

Bron:
http://www.emerce.nl/


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 0 reacties op dit artikel

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.