Sociale media op de basisschool: Hoe zet je sociale media met succes in op school?

28 juni 2012, 09:26

Gratis ebook biedt basisscholen en leraren praktische gids voor de inzet van social media

Hoe ga je om met je online privacy? Hoe kun je social media waardevol gebruiken? Vragen die een stuk eenvoudiger in te vullen zijn als je beschikt over stukje basiskennis. Daarom goede zaak dat Stichting Mijn Kind Online komt met boek 'Sociale Media op de Basisschool', dat 28 juni verschijnt. In het boek geven vraag 21 mensen uit het basisonderwijs (19 Nederlanders, 2 Vlamingen) aan de hand van praktijkvoorbeelden antwoord op de vraag hoe social media te gebruiken is in het basisonderwijs.

Scholen hebben maar te doen met de opkomst van social media en mobiele apparaten. Kinderen beschikken over mobiele telefoons en zijn veelgebruikers van sociale media. Nederlandse kinderen zijn koploper in Europa: 70 procent van de kinderen tussen 9 en 12 jaar heeft een profiel op een sociaal netwerk. Bij 13- tot 16-jarigen is dat al 87 procent.

Mediawijsheid

Ouders praten niet langer alleen op het schoolplein over school, maar ook op sociale media, soms ook negatief, zichtbaar voor iedereen. “Het gebruik van sociale media vraagt om specifieke sociale mediavaardigheden, ook bij kinderen”, zo zeggen de initiatiefnemers Stichting Mijn Kind Online en KPN. Hoe meer mogelijkheden het web biedt, hoe belangrijker het wordt dat kinderen 'mediawijs' zijn. “Kinderen zijn handig en snel, maar willen ze het maximale uit sociale media halen, dan gaat dat niet vanzelf. Dat moeten ze leren. Ze hebben ouders nodig, met wie ze goede gesprekken voeren, door wie ze worden aangemoedigd”, aldus directeur Remco Pijpers. “Daarnaast hebben kinderen baat bij een schoolwaar het niet alleen maar gaat over wat er níet mag op internet.

Over het boek

Het boek dient ter inspiratie voor basisscholen en leerkrachten om social media meer te omarmen en hier op een veilige en onbezorgde manier beter gebruik van te maken. Bijvoorbeeld hoe wiki’s, apps, YouTube en QR-codes een les leuker en leerzamer kunnen maken maar ook hoe er met de hele klas een eigen videoclip kan worden opgenomen.

Het boek bevat verhalen over inspirerende leerkrachten, directeuren en één klassenouder. Ze zijn bijna allemaal gevonden via Twitter. Ze geven antwoord op de volgende vragen:

  • Hoe combineer je wereldoriëntatie met sociale media?

  • Hoe zet je sociale media in voor een goed doel?

  • Hoe kunnen wiki's je helpen bij je onderwijs?

  • Hoe maak je de les spannender met QR-codes?

  • Hoe maak je leerlingen mediawijs met een klassenblog?

  • Hoe kun je apps benutten in de klas?

  • Hoe vergroot je de ouderbetrokkenheid via sociale media?

  • Hoe maak je een videoclip met de klas?

  • Hoe krijg je zieke kinderen via sociale media bij de les?

  • Hoe stimuleer je creativiteit met sociale media?

  • Hoe kun je Twitter in de klas gebruiken?

  • Een geschiedenisles 2.0, hoe doe je dat?

  • Hoe help je verlegen leerlingen met sociale media?

  • Hyven met je groep, hoe doe je dat?

  • Hoe laat je kinderen verhalen maken met podcasts?

  • Hoe leer je kinderen in diverse landen samenwerken?

  • Hoe zet je een week zonder (beeld)schermen op?

  • Hoe maak je je collega's enthousiast voor sociale media?

  • Hoe kun je kennis delen met collega’s via YouTube?

  • Hoe profileer je je school via Facebook?

  • Hoe stimuleer je kennisdeling in het SBO via LinkedIn?

Daarnaast zijn in het boek twee bijzondere onderdelen opgenomen:

  • Een stappenplan om sociale media op school in te voeren.

  • Het sociale media ABC met 26 x 2 tools en lestips.

Het boek “Sociale Media op de Basisschool” is gratis voor iedereen beschikbaar via www.boeksocialemedia.nl.

Danny Oosterveer
Data-gedreven digital marketeer bij Datasexual

Data-gedreven digital marketeer. Resident bij Amdax en Woonduurzaam. Daarnaast vertel ik vaak als spreker over data-gedreven marketing. Auteur van het boek Data-bedreven marketing. Eén van de twee Groene Nerds.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!