Marketingfacts gestart met personalisatie

21 november 2007, 04:44

Vanaf begin deze week krijgt de bezoeker van Marketingfacts bij iedere blogpost vijf gerelateerde berichten aangeboden. Deze contextual targeting luidt de eerste fase in om dit weblog te personaliseren. In de tweede fase is het de bedoeling dat op basis van een real-time opgebouwd profiel iedere bezoeker persoonlijk relevante content krijgt gepresenteerd. Hierbij wordt gebruik gemaakt van opt-in / opt-out zoals destijds werd geopperd.

Hoe werkt het?

Alle blogposts, meer dan 13.000, zijn geïndexeerd. Er is voor gekozen om de vijf gerelateerde berichten direct onder de post te plaatsen. Daarnaast is de tab om een overzicht te krijgen van meer berichten van desbetreffende blogger:

De vijf gerelateerde berichten zijn die berichten die de hoogste relevantiescore behalen bij de gepresenteerde post. Vanzelfsprekend is de inhoud van die gerelateerde berichten één van de belangrijkste elementen van die score. Maar er is meer. Ook de lengte van een bericht, de ouderdom van een bericht, of het aantal reacties op een bericht kunnen elementen zijn die de relevantiescore bepalen. Deze elementen worden de komende periode gefinetuned.

Zodra een posting door een blogger is geschreven en opgeslagen, dan wordt deze meteen in het systeem meegenomen. Dit betekent dat vanaf de eerste weergave van het bericht aan een bezoeker er vijf gerelateerde berichten bij staan.

Belangrijke reden voor Marketingfacts om te beginnen met contextual targeting is het feit dat oudere postings in de vergetelheid raken en niet meer worden gelezen. Dit terwijl ze in de juiste context nog lang niet aan relevantie hebben verloren. Natuurlijk zijn we benieuwd of deze opzet zal slagen. Nieuwsgierig zijn we natuurlijk ook naar jullie reacties en bevindingen.

Categorie
Tags

30 Reacties

    media

    Mark, ik heb de afgelopen dagen al met bewondering gekeken naar de gerelateerde berichten die werden getoond. Ziet er erg goed uit en ben net als jij benieuwd naar de reacties van de anderen!


    21 november 2007 om 05:29
    Rob Boeyink

    @Gerben

    Bedankt voor je tips. De technische aspecten speel ik door naar mensen die er meer verstand van hebben dan ik 🙂

    Wat betreft jou opmerking over vacatures; op dit moment houden we totaal geen rekening met topics en wordt er breed gezocht. Omdat het woord vacature niet voorkomt in de tekst weegt dit ook niet mee bij het zoeken.

    Je hebt wel gelijk dat het logischer is dat je bij specifieke topics, zoals in dit geval vacatures. Misschien kunnen we het topic meenemen bij het zoeken. Ik ga dit eens voorleggen bij onze specialisten.


    21 november 2007 om 06:20
    Willem  

    Maken jullie gebruik van een eigen script wat de mannen van onstuimig gemaakt hebben, of is het een script van een ExpressionEngine partij?


    21 november 2007 om 06:34
    Gerben

    He rob,

    Er staat bij alle vacatures toch in de titel Vac:. Dus lijkt mij genoeg herkenning in dat geval?

    Maareh..laat de techneuten hun licht er maar over schijnen. We volgen het nauwlettend.


    21 november 2007 om 06:35
    Rob Boeyink

    Hoi Gerben,

    Ik heb even gekeken wat er allemaal wordt geïndexeerd. De titel wordt op dit moment niet meegenomen. Hier kunnen we dus ook wat mee gaan verbeteren.


    21 november 2007 om 06:50
    chi666

    Erg interessante dienst, zo krijgen we een long tail van MF berichten. Nog meer eer uit je bloggerswerk: Klasse!


    21 november 2007 om 06:54
    Johan van der Wijk

    Personalisatie; geweldig hoe je deze nieuwe functie hebt beschreven, écht een marketing praatje 🙂

    Het lijstje gerelateerde berichten vind ik niet echt personalisatie, aangezien deze wordt opgebouwd op basis van het getoonde bericht en niet op basis van de voorkeuren van de bezoeker.

    Je kunt dit natuurlijk wat oprekken door te zeggen dat het feit dat de bezoeker het bericht leest, hij ook is geïnteresseerd in de gerelateerde berichten maar dat is meer marketing dan wetenschap 🙂


    21 november 2007 om 06:58
    Phileas

    Weet iemand hoe de classificatie tot stand komt? Lijkt me stap 2 om over te gaan op echte personalisatie dmv classificatie bij het leespatroon van afgelopen 60 dagen, hetzij achter een sign-on, hetzij met een cookie. Supercool, kunnen we ook mooi advertenties bij zetten :-))


    21 november 2007 om 07:04
    Rob Boeyink

    @ Johan

    Zoals je in het bericht hebt kunnen lezen is dit de eerste stap van het totale proces. We hebben bewust gekozen om stap voor stap te implementeren.

    De volgende stap die we gaan neerzetten is het presenteren van artikels gebaseerd op basis van het gedrag. We gebruiken hier trouwens de zelfde technologie voor

    Ik ben trouwens wel benieuwd wat je vindt van deze eerste resultaten.


    21 november 2007 om 07:16
    Tibor

    @Johan van der Wijk:

    let wel: “In de tweede fase is het de bedoeling dat op basis van een real-time opgebouwd profiel iedere bezoeker persoonlijk relevante content krijgt gepresenteerd.”

    Klinkt mij toch als zeer veelbelovend hoor.


    21 november 2007 om 07:19
    Feeder

    Ik vind het een slimme zet. Meteen wat ´leermomenten´: in mijn stukje over Buurtlink is de eerste gerelateerde link het stuk zelf, en komen bovendien de 2 artikelen die ik zelf aanhaal (en dus in mijn ogen relevant zijn) niet in het lijstje voor. Dat is jammer maar is vast ´n kinderziekte.


    21 november 2007 om 07:19
    Rob Boeyink

    @ Phileas

    Stuur je gegevens even door naar rob @ asknow . nl dan neem ik even contact met je op om te praten over die advertenties.


    21 november 2007 om 07:29
    Ramon Rockx (AskNow)

    @Gerben:

    Wat betreft de vacatures: momenteel indexeren we enkel de blogs die onder marketingfacsts.nl/berichten vallen. Vacatures (marketingfacts/jobs) vallen buiten deze scope en worden daarom niet gerelateerd.

    Dat de Google cache de gerelateerde items niet weergeeft zal te maken hebben met het feit dat het stukje script dynamisch de gerelateerde items verwerkt in de pagina. Ik denk dat Google enkel de statische html van een pagina indexeert.

    @pctje

    Het is een script van AskNow dat door Onstuimig is geïntegreerd in de site van Marketingfacts. Door gebruik te maken van dit script is een complexe integratie met een CMS niet nodig, wat de implementatietijd van deze functionaliteit aanzienlijk kan verkorten.


    21 november 2007 om 07:30
    Elja

    Zelf werk ik voor mijn gerelateerde artikelen lijstje met opgeslagen keywords/tags bij een artikel. Dat werkt ook best aardig om relevante artikelen te tonen. Wellicht een aardige toevoeging.

    Bij dit artikel worden overigens geen gerelateerde artikelen getoond. Dan loopt het tonen van het ‘ask now’ logi niet helemaal lekker (onder IE7).


    21 november 2007 om 07:49
    Roy Huiskes

    Het is verstandig om deze links een nofollow te geven, ander lekt er nogal veel linkwaarde weg naar jullie redirect script en het zou voor indexatie vele malen beter zijn als jullie gebruik zouden maken van directe links, echter snap ik dat dat ws. niet kan omdat jullie zaken willen tellen en bijhouden om te verfijnen (mag ik hopen).


    21 november 2007 om 08:23
    ssmeding

    Ik neem aan dat het redirect script bijhoudt hoe vaak er op een link wordt geklikt? Heeft de verdeling van het aantal kliks per artikel ook invloed op de relevantiescore? Zodat linkjes waarop vaak wordt geklikt bijvoorbeeld hoger in de lijst van 5 komen, of dat links waarop (vrijwel) niet geklikt wordt niet langer worden getoond?

    @Roy: Aangezien het blokje d.m.v. javascript wordt ingevoegd is het toevoegen van nofollows niet echt nodig.

    Het zou denk ik mooier zijn om dit server-side te implementeren, zodat de werkelijke links wel in de HTML-code terechtkomen. Je zou in de href van de link de originele link kunnen plaatsen en d.m.v. een onclick het redirectscript deze laten overrulen. Zo behoudt je én je monitoring, én je voegt relevante links aan het artikel toe waar Google en consorten vast blij mee zijn.


    21 november 2007 om 10:52
    ssmeding

    En nog iets, ik zie de toegevoegde waarde van gerelateerde links, al heel veel blogs hadden dit dus MF kon natuurlijk niet langer achterblijven.

    Maar wat is hier nu eigenlijk precies zo gepersonaliseerd aan? Krijg ik andere linkjes te zien dan een willekeurige andere bezoeker? Op grond waarvan? Hoe zit dit precies?


    21 november 2007 om 10:55
    mark_ask

    @ Johan

    In de eerste fase van het personaliseren van Marketingfacts is er sprake van contextual targeting; de gerelateerde berichten zijn afhankelijk van de inhoud van een post. Het ‘echte’ behavioral targetten: content op basis van surfgedrag wordt uitgerold in de volgende fases.

    @ Ton zodra de gerelateerde berichten een ‘lang staartje’ krijgen dan laten we dat weten 😉

    Sowieso houden we je op de hoogte over wetenswaardigheden die het pesonaliseren van dit blog met zich meebrengt.


    21 november 2007 om 10:57
    Bram Koster

    Ik ben met Johan! Die “contextual targeting” heeft natuurlijk helemaal niets met personalisatie te maken. Dus is de titel van het stukje misleidend. Best apart op een blog waar iedereen het heeft over authenticiteit e.d. Zeker als je in gedachten houdt dat het publiek toch redelijk op de hoogte zou moeten zijn over dit soort ontwikkelingen.

    Het kan best zijn dat het intern wordt opgevat als een eerste stap op weg naar personalisatie, maar zet dat er dan boven.


    21 november 2007 om 19:34
    Roy Huiskes

    @sint, ik zie het. Ik had vanmiddag even snel in de bron gekeken en daar wordt inderdaad netjes HTML door de javascript neer gegooid. tsja…


    21 november 2007 om 22:10
    Roy Huiskes

    Overigens is het uberhaupt geen pretje om MF zonder javascript te bekijken!


    21 november 2007 om 22:12
    media

    Kijk, daar zitten toch een aantal nuttige tips bij waar de jongens van Asknow wat mee zouden moeten kunnen. Heren, dank!


    21 november 2007 om 22:25
    ssmeding

    De eerste alinea geeft duidelijk aan hoe deze eerste stap er één is op weg naar personalisatie, maar de titel sluit hier niet echt bij aan en is wat misleidend.

    Hopelijk kijkt men bij Asknow inderdaad naar de punten die door verschillende specialisten worden aangedragen. Personalisatie is typisch zo’n prachtige technische ontwikkeling waar ook weer “nadelen” aan kleven (en dan denk ik o.a. aan zoekmachines) waar je bij stil zult moeten staan om er voor te zorgen dat het op alle vlakken een vooruitgang oplevert.


    22 november 2007 om 07:51
    Rob Boeyink

    @ iedereen

    Bedankt voor de tips en het meedenken! We zullen ons voordeel hiermee doen.

    Wordt vervolgd…


    22 november 2007 om 10:40
    Erwin Sigterman

    We zijn nu dik een jaar verder.

    Hoe staat het met de ervaringen van AskNow op Marketingfacts.nl?

    Ben erg benieuwd!

    BT-fan.


    31 december 2008 om 14:22
    media

    @Erwin: hoe ervaar jij zelf de aangeboden (gerelateerde) berichten of let jij daar niet op? Staan onder ieder bericht op Marketingfacts!


    31 december 2008 om 14:42
    Erwin Sigterman

    Rob Boeyink heb ik begin dit jaar gesproken om de mogelijkheden te bespreken om AskNow te implementeren bij een klant van mij en hij vertelde me dat AskNow al door Marketingfacts gebruikt wordt. Ik moet eerlijk toegeven dat ik er steeds overheen lees.

    Gelukkig ben ik niet de gemiddelde bezoeker…

    Is bekend wat de bezoeker van Marketingfacts.nl hiervan vinden? Wordt hier onderzoek naar gedaan of is het zichtbaar in de webstatistieken?


    31 december 2008 om 16:25

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!