Eindejaarstip: teken bij en haal je diploma

5 november 2019, 10:00

Je positie als marketeer was zelden zo sterk

Oktober en november zijn traditioneel de maanden waarin de marketingplannen wordt ingeleverd, budgetten worden bevochten en de eerste lijstjes marketingtrends verschijnen. De vooruitzichten voor marketing als vak, als afdeling en voor marketingprofessionals zijn goed. Mijn pleidooi voor marketeers in loondienst: Regel het nú. Laat je werkgever betalen voor je opleiding. In ruil voor nog wat trouwe dienstjaren.

Nog een paar weken en de donkere dagen voor Kerst breken aan, maar voor de meeste organisaties valt het nogal mee met die duisternis. De groei neemt wat af, maar de economie staat er goed voor en marketing floreert op verschillende niveaus. De zon schijnt, het dak lijkt het voorlopig te houden, we kunnen ons in alle rust opmaken voor twentytwenty. Maar níet voordat we het jaarlijkse ritueel doormaken van het beroemde of beruchte voortgangs-, functionerings-, eindejaars- of gewoon ‘goede’ gesprek. Aan welke kant van de tafel je ook zit; de balans wordt opgemaakt.

“Meestal is sprake van investeren in onze mensen”

In september van dit jaar voerde Team NIMA een onderzoek uit onder mensen die in de afgelopen jaren een NIMA-Diploma hebben gehaald, tweederde van de 234 respondenten deed dat zelfs dit of vorig jaar. Slechts een kwart van hen bleek zélf op te draaien voor de studiekosten. In veel gevallen, zo weten we, gaat dat via een soort informele of formele deal. Jij als werknemer gaat je diploma halen, in ruil daarvoor blijf je nog een aantal jaar aan boord. Voor de goede orde: zelf afrekenen en daarna weer een deel via de belasting terugontvangen kan óók, maar als het om NIMA A, B,C gaat, is er meestal dus sprake van ‘investeren in onze mensen’. Dachten we wel, maar wisten we niet. Vandaar dat onderzoek. Veruit de meest gehoorde reden om te gaan studeren was trouwens gewoon ‘vakontwikkeling’. Meer dan driekwart gaf dat aan. Het ‘vergroten van kansen bij sollicitatie’ werd ook door eenderde genoemd. Maar dat is een bijkomend voordeel. Het blijkt zelden de hoofdreden.

Nog wat stats uit het onderzoek: Meer dan de helft zegt nog binnen een jaar door te willen met NIMA-Diploma’s halen. Dus van A naar B, of van B naar C. Bijna 90 procent van de respondenten heeft met het behalen van haar of zijn diploma haar of zijn ‘persoonlijke doel’ bereikt. Whatever that was. Opnieuw bijna 90 procent zou de opleiding aanbevelen aan anderen. Dat mag je met recht superpromotors noemen.

Hinderlijke wolk

Vorige week sprak ik bij de boeklancering van ‘Aandacht‘ een directeur van een goed en bekend marktonderzoeksbureau dat een heerlijke tijd doormaakt. Prachtig jaar gedraaid, goede omzet, mooie ontwikkeling, goede vooruitzichten. Enige hinderlijke wolk die steeds weer voor de zon schuift: mensen. Voor sommige bedrijven is het om horendol van te worden: Máánden ben je op zoek naar een specialist. Eindelijk vind je er één of twee en – hop – ze vertrekken. Je kunt er een hele masterclass ‘omgaan met millennials’ tegenaan gooien, maar personeel heeft alle reden om te jobhoppen zolang dat zelf niet is gebonden aan hypotheken of gezinnen. En ook als het dat wel is, trouwens. De vraag in sommige marketingsectoren is zó enorm, dat er plannen voor worden uitgesteld. Werkgevers hebben er dus alle belang bij om goede mensen te binden. Door hen een opleiding aan te bieden. Bijvoorbeeld.

“Veel lager wordt het werkloosheidscijfer niet”

Maar dat eindjaargesprek dus. Altijd lachen. Bijna alle Nederlanders in dienstverband hebben er één, al verloopt die niet altijd even formeel en in bijna alle gesprekken is de leidinggevende aan het leeglopen, waarna de beoordeelde nog wat terugschiet met argumenten vóór een substantiële salarisverhoging of tégen een aanstaande overplaatsing. In het beste geval worden er nog wat meetbare KPI’s aan verbonden of een flexibel vergoedingsplan vastgesteld, en dat was ‘m. Vrolijk kerstfeest. Voor een leidinggevende die het trouwens eens geheel anders zou willen aanvliegen, raad ik het boekje ‘Mensenhandel’ van Marnix Geus aan. Hi-la-risch. En leerzaam.

Kopersmarkt

Nu leven we dus in economisch goede tijden en ik ben allesbehalve een doorgestudeerd macro-econoom, maar je leest zonder twijfel ook nieuwssites, dus we weten ongeveer waar het komend jaar heen gaat. Kan vriezen, kan dooien, maar veel lager wordt het werkloosheidscijfer niet en de rente om te investeren trouwens ook niet, dus zonder te willen doemdenken bestaat de kans dat het volgend jaar – zeg eind 2020 – minder is. Handelsoorlog, geopolitiek, Brexit en belemmeringen als gevolg van klimaatbeleid: we zullen het ermee moeten stellen en dat geldt vanzelfsprekend ook voor welke werkgever dan ook. Wordt je zelf als bedrijf niet geraakt, wordt je afnemer het misschien wel. Minder als in: voorzichtiger, terughoudender en vooral minder flexibel. Mocht je dus denken: kijk ik volgend jaar nog wel eens naar, this is wel een beetje the moment. De arbeidsmarkt is een kopersmarkt. Jij bepaalt. Je positie als werknemer was zelden zo sterk. Het is niet zeker of dat over een jaar nog zo is.

“Wie werkt aan permanente educatie, bijscholing, omscholing, verdieping, heeft onze zegen”

Wij van NIMA bevelen geregeld een ‘diploma van NIMA aan’, maar dat is toch minder WC-eend dan je misschien denkt. Want nog even voor de formaliteit: NIMA is een beroepsvereniging. Ons belang is dat het goed gaat met marketeers (en ondernemers die veel aan marketing doen). Dus of je nou een mega-MBA oppakt op een gezaghebbende Business School of een snelle cursus ‘propositie engineering‘: Wie werkt aan permanente educatie, bijscholing, omscholing, verdieping, heeft onze zegen. Waar we dan wél op hameren is dat je het goed doet. Herkenbaar voor werkgevers en werknemers, dus bij voorkeur bij een gerespecteerd opleidingscentrum of – instituut. Ga je echt voor een ‘graad’ in marketing, communicatie of sales, dan willen we wel graag dat je die opleiding afsluit met een NIMA-diploma. Want daar staat dan de hele beroepsvereniging achter. Ook omdat ándere opleiders hun niveau bij NIMA laten certificeren. Zo haal je bij verschillende hbo’s vanzelf een NIMA B.

Zin en lef

Over dat dak repareren gesproken: Ooit, lang geleden, werkte ik een tijdje op de marketingafdeling van een Doe Het Zelf-retailer. Laagconjunctuur. Leerzame tijd. Een van de meest opmerkelijke insights die ik daar opdeed, was dat uit onderzoek bleek dat Nederlanders voor niet minder dan vijf miljard (!) aan voorgenomen, nooit uitgevoerde doe-het-zelfklussen op de plank hadden liggen zónder dat geld daarbij een doorslaggevende rol speelde. Je bedenkt het niet, maar als je erover nadenkt is het niet zo gek. Een ‘DHZ-projectje’ vergt wat psychologische voorbereiding. Zin en lef zijn dan belangrijker dan rationele argumenten. Grootste marcom-uitdaging was dus niet zozeer om te blijven hameren op de lage prijzen voor boormachines en tuinschotten – wat wel gebeurde trouwens – maar op de klus die al jaren op de plank lag (‘wanneer ga je nou ein-de-lijk de badkamer eens waterdicht maken?’). Alle ballen op inspiratie dus. Vandaar Eigen Huis en Tuin…

Zo ligt het ook een beetje met een stevige marketingopleiding. Duizenden marketeers hebben ‘m op de plank liggen. Weten we. Aan ons de schone taak om die in beweging te krijgen. Ook hier: zin en lef. Dat is al jaren zo. Maar dat van die werkgevers die bereid zijn de knip te trekken… Ik zou ‘m eens aan de binnenkant van m’n ogen bekijken. Bel NIMA desnoods. Enorm project, maar ach, de zon schijnt.

luuk ros
Manager Merk & Media van NIMA bij NIMA

Binnen het Nederlands Instituut voor Marketing verantwoordelijk voor de het merkmanagement van NIMA, content (die we al dan niet in samenwerkingen met leden en derden publiceren) en verbindingsofficier richting pers en stakeholders. Ik was van 2018 tot 2024 Hoofdredacteur van Marketingfacts. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, DaimlerChrysler/debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune, Marketingfacts) en inmiddels dus bij de beroepsvereniging voor professionals in marketing. Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie
Tags

2 Reacties

    Mulhern

    Promovendi zijn vaak degenen die niets te verliezen hadden (geen kansen op een goedbetaalde baan na hun opleiding). In feite is een proefschrift een kenmerk van een wetenschappelijke kijk op de student, maar niet alle studenten doen hun eigen onderzoek, sommige professoren leggen hun eigen mening en nieuwe wetenschappelijke tendensen op.


    18 september 2020 om 05:37

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!