Electronisch betalingsverkeer neemt nog steeds toe

28 mei 2004, 17:10

Uit het jaarverslag van De Nederlandsche Bank (DNB) blijkt dat het aantal elektronische betalingen in Nederland nog steeds toeneemt (+5,5%), al werden de hogere groeicijfers van voorgaande jaren niet gehaald. Vooral het chippen (+25,3%) en pinnen (+8,2%) dragen bij tot deze toename.

Opmerkelijk is de daling van het aantal creditcard betalingen (-4,3%) en de minimale toename van het aantal electronische overschrijvingen (o.a. internetbankieren) (+1,8%). Bijna een derde van alle betalingen in Nederland vindt inmiddels plaats middels electronische overschrijvingen (26,3%).

Kerncijfers Nederlands giraal betalingsverkeer

In 2003 zijn er bijna 1,2 miljard pintransacties uitgevoerd, een stijging van 8% ten opzichte van het voorafgaande jaar. Het chippen groeit gestaag, het aantal chipkniptransacties is in 2003 met ruim 25% gestegen tot iets meer dan 109 miljoen. Er wordt voornamelijk gechipt bij parkeerautomaten, in de catering en in vending (snoep, frisdrankautomaten).

Nog steeds wordt 85% van de toonbankbetalingen met contant geld afgerekend en dergelijke transacties zijn relatief duur ten opzichte van het pinnen en chippen. Dit komt naar voren uit een door DNB uitgevoerd onderzoek naar de kosten van de meest gangbare toonbankbetaalproducten: pinpas, contant geld, chipknip en creditcard. De totale maatschappelijke kosten in het toonbank-betalingsverkeer in Nederland beliepen in 2002 bijna EUR 3 miljard (0,65% bbp). Maatschappelijke kostenbesparingen kunnen worden gerealiseerd door vervanging van contante betalingen door betalingen met pinpas en chipknip.

Bij het ‘betalen op afstand’ wordt steeds meer gebruik gemaakt van overschrijvingen in elektronische vorm, zij het dat ook hier de groei afvlakt. Het qua verwerking dure formuliergebruik daalt, maar in 2003 werd nog altijd 14% van deze opdrachten via acceptgiro?s en overschrijvingsformulieren op papier aangeleverd.

Grotere effici?ntie in het betalingsverkeer kan worden bereikt door meer gebruik te maken van bestaande effici?nte betaalproducten en door productvernieuwing. Het m-banking initiatief van ??n van de grootbanken, waarbij circa 500.000 telefoons werden voorzien van wap-technologie waarmee betaalopdrachten hadden kunnen worden aangeleverd, is gestaakt, maar recent zijn er introducties van mobiel bankieren op basis van nieuwere technologie?n (i-mode).

Ook het internet wordt steeds meer van belang in het retailbetalingsverkeer omdat banken in toenemende mate faciliteiten en betaalproducten aanbieden via internet. Aardig in dit verband is om bovenstaande cijfers te vergelijken met de recent gepubliceerde cijfers uit het Thuiswinkel Markt Monitor van Blauw Research.

Bron:

Jaarverslag DNB 2003 (pdf)

Zie verder:

Retailbetalingsverkeer in Nederland: Feiten en Theorie (2003)

Financieel Gedrag Nederlandse Huishoudens (2003)

Maatschappelijk Overleg Betalingsverkeer (2004)

Marco Derksen
Partner bij Upstream

Oprichter/partner Upstream, Marketingfacts, Arnhem Direct, SportNext, TravelNext, RvT VPRO, Bestuur Luxor Live, social business, onderwijs, fotografie en vader!

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!