Elevator pitch op Twitter: neem een voorbeeld aan Katy Perry

15 november 2014, 09:00

In 140 tekens klanten aan je binden? Het lijkt op het doen van een constante elevator pitch, maar dan via Twitter. Popster Katy Perry is hier sinds eind januari heer en meester in. Ze heeft met 54 miljoen volgers de meeste Twittervolgers ooit. De zangeres gebruikt het om fan engagement te vergroten, iets waar marketingafdelingen dit medium ook voor kunnen inzetten. Tevens geeft het Twitter-account inzicht in de fans. Via data-analytics kan de zangers bijvoorbeeld zien wie haar volgt, wat ze interessant vinden en welke mening zij hebben. En dan zijn die 140 tekens enorm waardevol. Want ineens is het een manier om van volgers loyale klanten te maken en dus een tool om meer omzet te behalen.

Het aantal volgers geeft op Twitter de mate van populariteit en prestige aan. Slechts 0,06 procent van de Twitter-accounts heeft meer dan twintigduizend leden. Hoe bemachtigde Katy Perry die toppositie? Wetenschappers onderzochten dit via een longitudinale studie. Zij verzamelden gedurende vijftien maanden van 507 Twitter-accounts een half miljoen berichten.

“Don’t be self-indulgent”

“Don’t be self-indulgent”. Oftewel: wees niet op jezelf gericht. Het is een bekende uitspraak van Katy Perry, wat het onderzoek ondersteunt. Alleen maar zenden correleert aan een afnemende ledengroei. Juist anderen benoemen, reageren op berichten en retweeten lijkt een positief effect te hebben op het ledenaantal. Katy Perry zet minimaal een keer per dag iemand anders in the spotlight door te retweeten of door een belangrijke influencer te feliciteren. Het onderzoek benadrukt daarnaast dat het niet verstandig is om in een negatieve bui statusupdates te posten. Twitter-koningin Katy Perry staat dan ook bekend om haar positieve tweets.

Persoonlijke identiteit

Beroemdheden domineren het sociale medium. Het is dus ook voorspelbaar dat de Amerikaanse zangeres een streepje voor heeft op onbekenden. Maar ondanks dat wint ze wel de strijd van haar collega’s. Actief twitteren (minimaal vier keer per dag, vaak met foto) en het feit dat mensen haar tweets ervaren alsof ze afkomstig zijn van haar en niet van een computer of socialmediateam maakt het verschil. Die geloofwaardigheid van haar tweets komt mede tot stand door een goed ingevuld profiel, blijkt uit het onderzoek.

Berichtgeving moet wel aansluiten bij het ingevulde profiel. Consistente berichtgeving geeft anderen een duidelijk beeld van de Twitteraar. Organisaties die Twitteren moeten dus ook stilstaan bij welke identiteit zij willen aannemen. Een eenduidige tone of voice in hun communicatie-uitingen is daarom aan te bevelen. Of stel één iemand aan als absolute woordvoerder.

Ze bijten niet

Twitteraccounts zijn dus net mensen. Praat met die mensen zoals een gesprek in de realiteit zou gaan. Ga de dialoog aan, wees eerlijk en trouw aan de identiteit en vergroot zo het aantal volgers. Daarmee vergaart een organisatie data. Data waarmee zij hun fans beter leren kennen, data die leidt tot sales leads en data die marketing kan gebruiken om campagnes beter vorm te geven.

Mirjam Wamsteeker
Hoofd Marketing & Communicatie bij T-Systems Nederland

Mirjam is sinds maart 2010 als Head of Marketing and Communications verantwoordelijk voor de markt-intelligence van de gehele ICT-markt, productontwikkeling, marketingstrategieën, direct mailing en positionering van T-Systems in Nederland. Ze werkt al geruimte tijd bij de ICT-dienstverlener. In haar vorige functie - Marketing & Business Development Manager - ontwikkelde Mirjam tussen 2002 en 2010 de marketingstrategie, en werkte aan de uitvoering van deze strategie in zowel de telecommunicatie- als IT-takken van de organisatie.

Categorie
Tags

2 Reacties

    ChaneLLodik

    Duidelijk artikel, maar zoals je zelf al zegt: het is voorspelbaar dat de Amerikaanse zangeres een streepje voor heeft op onbekenden.

    Wat mij juist interessant lijkt om te zien, is hoe een onbekende – met dezelfde methode – zoveel loyale volgers bij mekaar sprokkelt.

    In de praktijk heeft een celebrity die zijn Twitter laat beheren door een marketingcommunicatie team alsnog meer volgers dan een onbekende.


    15 november 2014 om 09:05
    Danieljal

    Choose several noteworthy areas to analyze. <>] Analysis your critical reading notes and identify several observations that you just can expand on in greater detail.

    For a critical overview, you will usually focus on how effective an author’s appeals at pathos, logos, or ethos were being. You could potentially focus on a person area if it appears stronger than the others, otherwise you could appearance at two or three appeal sorts as they apply to the particular main idea chosen on the do the job.

    Alternatively, you can actually examine the author’s overall ability at making his or her point. Your analysis can examine how clearly the author’s research was performed, how cohesive the do the job is as a whole, how the author’s use of structure and organization impacted the function, and other similar matters that stand out to you.

    Divide every major point into a separate paragraph. No matter which areas you choose to write down about, just about every major thought should be given its individual paragraph. For additional complex ideas, you may demand to expand your discussion into several paragraphs.


    6 oktober 2017 om 19:02

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!