Eline Leising (CaffeInk) droomt van een bioraffinaderij voor koffie

14 april 2020, 13:00

Drie Eiffeltorens per dag aan koffiedikgewicht klaar voor verduurzaming

Nederland produceert jaarlijks zo’n 120.000 ton koffiedrab. Het meeste daarvan wordt verbrand, en dat is zonde. Je kunt het namelijk gebruiken om nieuwe producten mee te maken, met de olie en kleurstoffen in die koffiedrab. CaffeInk laat zien hoe.

“We drogen het koffiedik, waarna we er de olie, die naar koffie ruikt, uithalen. Dis is donkerder dan olijfolie en goed toe te passen in cosmetica en zeep. En dan heb je ook nog de kleurstoffen”, aldus CaffeInk-medeoprichter Eline Leising.

Ton subsidie

Het idee ontstond vijf jaar geleden tijdens een Summer School die als doel had studenten te laten nadenken over duurzaamheid en ondernemen. “Die cursus duurde vijf weken, dat was echt intens. Met een team werkten we een idee uit. We pitchen dit idee en wonnen de prijs voor de beste pitch en beste idee.” Vijf jaar later is het idee verder uitgewerkt. Dankzij een ton subsidie van de provincie Noord-Holland kon CaffeInk veel testen doen waaruit bleek dat het de procedure ook in praktijk werkt.

Het draait natuurlijk om de koffiedrab en die is via drie kanalen te krijgen. De grote Nederlandse koffieproducenten die bij het maken van oploskoffie grote hoeveelheden drab produceren. Daarnaast heb je grote bedrijven en kantoren die ook veel afval hebben. Het derde kanaal zijn de individuele koffiezaken. CafeInk richt zich in eerste instantie op de eerste twee partijen. “We hebben ook proeven gedaan met de cups maar was ingewikkeld. Die cups blijven vaak lang liggen waardoor ze gaan schimmelen. Dus wij hebben liever filterkoffie of koffie uit van die mooie espresso apparaten. Zaak is wel dat we de drab gewoon vrij snel moeten hebben.”

“We moeten de drab wel snel hebben”

De olie die eruit gehaald wordt is een waardevol product. De kleurstoffen kunnen dat ook zijn maar het zal voor CafeInk lastig zijn om de conservatieve verfmarkt binnen te dringen. “We weten zeker dat de olie een grote marktwaarde heeft. Wat betreft de kleurstoffen hangt het af van met welke partij je werkt. We zullen niet zo snel tussen de grote corporates komen. Maar er zijn ook kleinere bedrijfjes die heel graag willen verduurzamen en nu al naar ons toekomen met de vraag of ze al kunnen afnemen.

Fast fashion kan eigenlijk niet meer

Om de textielmarkt de waarde van de verf te laten inzien heeft CafeInk diverse stalen gemaakt. “Het gaat natuurlijk altijd om bruine kleuren in verschillende gradaties. De textielwereld staat onder druk: fast fashion kan feitelijk niet meer. En bij kleuring komt ook veel chemicaliën en andere troep kijken.”

Leising: “Doordat wij drie ‘stromen’ hebben: olie, kleurstoffen en het residu denken we dat we voldoende flexibiliteit hebben om levensvatbaar te worden. ” Ze is ervan overtuigd dat het idee voldoende potentie heeft om ook internationaal uit te rollen. In heel Europa, maar met name Scandinavië wordt veel koffie gedronken. Daar denkt men ook goed na over duurzaamheid. “Koffie is de meest gedronken drank ter wereld. Het is de op één na meest verhandelde grondstof te wereld. Olie is nummer één, maar daarna komt koffie. Dit betekent dat er wereldwijd veel koffie wordt gedronken, uiteraard op veel verschillende manieren, maar het koffiedik is overal. Wij hebben berekent dat er per dag aan gewicht drie Eiffeltorens aan koffiedik wordt geproduceerd. Dus die markt is enorm. Het circulaire concept is nog jong en we gaan het zeker verder uitbreiden. De rest van Europa, met name de noordelijke landen, zijn zeker interessant.”

“De koffiemarkt vindt ons wel, nu de afzetmarkt nog”

Diverse subsidieaanvragen

Om verdere stappen te kunnen zetten is meer geld nodig. Op dit moment lopen diverse subsidieaanvragen. Er is zeker drie ton nodig om de demo verder te ontwikkelen, maar ook geld om salarissen te kunnen betalen. “Over een jaar hebben we in ieder geval een mooie demoproceslijn waar we dus een aantal installaties hebben waarmee we grondstoffen uit koffiedik kunnen winnen. De koffiemarkt vindt ons wel. Daar zie ik geen problemen, maar met de afzet zijn we nu vol mee bezig. Die markt is cruciaal. Er zijn daar verschillende spelers, we willen met de frontrunners aan de slag. Het zou mooi zijn wanneer dat volgend jaar al het geval is, we mooie partnerships hebben. Er staat dan in ieder geval een koffiefabriekje maar over een jaar of vijf moet er echt een fabriek staan. Een bioraffinaderij voor koffie. Dat is echt onze droom.”

Kijk hier naar het hele interview:

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!