Elvis in je huiskamer, nepmensen en de Eisenhower-matrixtool

30 november 2020, 14:00

Wat is nu echt het effect voor bedrijven en organisaties als het gaat om customer service en customer experiencel? En wat is de kracht en toekomst van tekst, audio? Je leest het allemaal (en meer!) in deze nieuwe week van Koot.

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.

#1 Fake People

Een van de bedreigingen van de toekomst: profielfoto’s van mensen die niet bestaan. Voor de portretrechten is dit natuurlijk een heerlijke besparing. Maar er is ook een flink aantal nadelen. The New York Times publiceerde een goed artikel dat inzicht geeft in de huidige status. Maar eigenlijk nog mooier is de manier waarop ze dit in beeld hebben gebracht. Alleen al het bezoeken van deze pagina is prachtig en geeft een idee van de huidige status en kwaliteit. Je kunt ook zelf nog even aan wat knoppen draaien om de impact en de effecten te kunnen zien.

#2 The Service Factory of the Future

Over de toekomst gesproken. The Boston Consulting Groep heeft een strak verhaal over de toekomst. Leuk dat er allemaal nieuwe ontwikkelingen zijn, maar wat is nu echt het effect voor bedrijven en organisaties als het gaat om customer service en customer experience? Wat betekent dit voor de service delivery, de digitale technologie en minstens zo belangrijk: voor de mensen en de organisatie? Ik geloof al langer in de kanteling van de klant-leverancierrelatie. Dit verhaal geeft nog maar eens aan waarom dat gaat gebeuren en welke elementen daarin een rol spelen. Mocht je al een idee hebben bij de veelgebruikte uitspraak ‘we zetten de klant centraal’ dan begrijp je pas echt wat het betekent als je dit verhaal hebt gelezen.

#3 De audiorevolutie in media

In deze wekelijkse updates wordt er veel aandacht besteed aan de opkomende toepassingen voor audio. Bert Kok heeft in dit verhaal op Media Perspectives deze trend aardig op een rijtje gezet met verwijzingen naar data en voorbeelden. “Het was onvermijdelijk dat de techwereld het aangeboren verlangen van mensen naar audiocommunicatie zou ontdekken en omarmen. Hoewel de gouden eeuw van de radio waarschijnlijk nooit meer terug zal komen, is het heel goed mogelijk dat de gouden eeuw van audio de volgende stap zal zijn in communicatietechnologie”.

#4 BBC Voice Newsreader

Om te demonstreren welk niveau de technologie inmiddels heeft bereikt, is er de introductie van de synthetic voice newsreader van de BBC. De serie ‘The Life Project is nu ook te beluisteren via een speciaal door de BBC gebouwde tekst-naar-spraaktool. Deze tool is in samenwerking met Microsoft gebouwd en laat een zeer menselijk klinkende stem horen die duidelijk bedoeld is om het gevoel van de ‘echte’ BBC-nieuwspresentatoren van de radio- en televisie-uitzendingen op te roepen. En de kwaliteit is inderdaad geweldig. Belangrijk dus om te bedenken wat dit voor jouw organisatie/merk zou kunnen betekenen.

#5 Snap Spotlight

Het blijft maar doorgaan. De carrousel van kopiëren laat iedere week een nieuwe variant zien. Deze week is het Snapchat dat probeert het succes van TikTok te implementeren met de introductie van Spotlight. Om het project wat steun in de rug te geven ligt er één miljoen dollar klaar voor de makers van de meest succesvolle video’s. Of dat allemaal gaat lukken, is niet helemaal zeker volgens deze post van Casey Newton.

#6 Gaming

Niet alleen audio is een enorme groeimarkt, ook in de wereld van gaming gebeurt er van alles. Even een korte update van de meest belangrijke zaken. We zijn inmiddels bekend met het fenomeen van virtuele optredens van artiesten en dj’s in games. Denk aan het optreden van Travis Scott in Fortnite. Inmiddels hebben Lil Nas X en de game Roblox dat oude record gebroken met een aantal van 33 miljoen bezoekers. Hoe vaak moet je dan Ahoy’ uitverkopen? Het geeft maar weer eens aan hoe werelden in elkaar kunnen overvloeien. Wil je weten hoe dat eruitziet? Klik dan hier. Visual Capitalist heeft een mooie analyse gemaakt van vijftig jaar ontwikkeling in de gamewereld. En als we een kleine blik werpen in de toekomst, komen we terecht in de wereld van cloud gaming. Hier de analyse van Wunderman Thompson.

#7 PORTL

Stel je eens voor dat je in je woonkamer zit en naar Elvis wilt luisteren. Maar dan niet alleen een soundfile of video maar je wilt hem ook zien! Dan ga je naar je twee meter lange PORTL en kiest een nummer. Elvis verschijnt in het hokje – levensgroot – en begint te zingen!

PORTL is straks een prima alternatief voor Zoom

Dat is de droom van PORTL, een bedrijf dat in het komende decennium (uiteindelijk betaalbare) hologrammen naar je huis wil brengen. Nu nog voor zo’n kleine 60.000 dollar maar over een tijdje vast heel betaalbaar. Overigens is dit natuurlijk straks een prima alternatief voor Zoom.

#8 De Eisenhower-matrix

Met een overvolle actielijst is het altijd weer de vraag waar je mee moet beginnen. Een heerlijk hulpmiddel daarvoor is alom bekende Eisenhower-matrix. Ben je even vergeten wat dat ook alweer was, dan is hier nog een eenvoudige video. Maar ook binnen de kwadranten is er sprake van een hiërarchie. En hoe breng je dat in kaart op een handige en leuke manier? Daarvoor is er nu de ‘Baller todo’-tool. Speel en bepaal de rangorde. Lekker simpel maar zeer effectief.

#9 Tekst

Op advies van Om Malik: “To tell the story of the complexity of this world, we need to find ways to tell stories in the simplest of fashions. I found this lecture on the craft of writing really insightful, even after years of being a writer”,

Echt een geweldige lecture. Writing. Schrijven dus. En dan hebben we het over tekst en wat tekst kan doen. Hoe je daarmee om gaat. Zeker als communicatieprofessional. Ga maar lekker zitten, geniet van de dynamiek van Larry McEnerney (University of Chicago Writing Program), luister naar het geluid van het krijt op het schoolbord maar bovenal, laaf jezelf met deze heerlijke inzichten.

#10 The Future of Text

En als we het dan toch over tekst hebben, dan is dit een mooie finale. Een gratis e-book van 500 pagina’s met tientallen auteurs die hun visie geven over het gebruik, de rol, de functie en vorm van tekst in de toekomst. The Future of Text. Wat een prachtig project en heerlijke tekststof. Onder de regie van Frode Alexander Hegland. Wat een klus moet dat geweest zijn.

Tot over 2 weken.

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!