Zo vergroot jij je e-mail-database met kwalitatieve opt-ins

12 juni 2018, 09:46

Elke mailbox leek de laatste weken te ontploffen vol mails met als onderwerp: “Jouw privacy is belangrijk voor ons.” In de meeste gevallen was het versturen van deze mails geheel onnodig, want het is niet verplicht. Het gevolg? Geslonken e-maildatabases, minder bereik en dus ook minder omzet vanuit het kanaal. Een aantal tips om je database weer te vergroten met kwalitatieve nieuwsbrief-inschrijvers.

Kwaliteit boven kwantiteit

Een grote database klinkt erg verleidelijk. Mooi om een buitenstaander te vertellen hoe veel inschrijvers je hebt, maar het zegt natuurlijk niets over de kwaliteit van je base. Een nieuwsbriefinschrijver is alleen interessant als hij of zij daadwerkelijk je mails wil ontvangen en deze opent. Met de komst van de AVG is het goed dat bedrijven kritischer naar hun databases kijken, want iemand die meer dan twee jaar geen mails van je heeft geopend, is ook geen interessante opt-in. Ook met het verzamelen van nieuwe inschrijvers adviseer ik om kwaliteit altijd boven kwantiteit te stellen. Probeer mensen te bereiken die oprecht geïnteresseerd zijn in je product of dienst. Voorkom bijvoorbeeld gelukszoekers via dubieuze winacties, want die ben je snel kwijt of ze openen je mails niet meer. Dit is nadelig voor je e-mail-reputatie, wat tot gevolg heeft dat je e-mails minder goed worden afgeleverd in de inbox van de ontvangers.

Hou jij je aan de regels?

Waarschijnlijk geheel ten overvloede: een inschrijving voor een nieuwsbrief is altijd optioneel en wordt gegeven middels een actieve handeling van de inschrijver, het mag geen vooraf aangevinkte checkbox zijn, je verwijst naar de privacy-policy, enzovoort, enzovoort. Kortom: je houdt je netjes aan de regelgeving.

Tips voor het vergroten van je e-maildatabase

Dan nu over naar het vergroten van je e-maildatabase. Er blijven natuurlijk nog genoeg manieren over om de juiste doelgroep te bereiken en deze te overtuigen zich in te schrijven. Voor deze blogpost is er een uitsplitsing gemaakt tussen online en offline methodes en een aantal tips die voor beide op kunnen gaan.

Online

  • De makkelijkste en meest voor de hand liggende tip: plaats een inschrijfwidget op je website. Dit kan bijvoorbeeld in de footer zijn. Het zal niet de methode zijn waaruit je de meeste opt-ins haalt, maar ze zijn wel heel waardevol. Iemand komt namelijk als bezoeker op je website én neemt de moeite zich in te schrijven voor je nieuwsbrief. Je kunt testen of je nóg meer inschrijvers kunt stimuleren wanneer je een incentive (bijvoorbeeld een korting) weg geeft.
  • Maak gebruik van een pop-up, waarin je bezoekers van je website of blog vraagt om zich in te schrijven. Doe dit bijvoorbeeld nadat iemand langer dan vijf minuten op je site is. Dan weet je dat hij of zij echt geïnteresseerd is.
  • Zet een inschrijfformulier op je blogpagina. Wanneer iemand een blog van je heeft gelezen, dan kan het best zijn dat hij of zij meer van dit soort content wil zien. Dan is het een perfect moment om te vragen of iemand zich wil inschrijven.
  • Bied content aan zoals een whitepaper of e-book. Zorg dat de content zó goed is dat iemand het graag wil aanvragen. Mensen zijn geneigd om iets terug te geven (een e-mailadres) in ruil voor iets anders (gratis goede content).
  • Op een website staan vaak meerdere formulieren. In een formulier kun je natuurlijk vragen om een opt-in, bijvoorbeeld bij het inschrijven voor een event of een contactformulier. Een klachtenformulier leent zich hier weer minder goed voor.
  • Zet je andere online marketingkanalen in, zoals SEA, native advertising en social media. Je kunt heel direct vragen of iemand zich wil inschrijven of je verwijst naar de whitepaper die je aanbiedt.
  • Heb je een chatbot? Deze kan natuurlijk nieuwsbriefinschrijvers verzamelen. Je kunt aan het einde van een conversatie de chatbot laten vragen of iemand zich wil inschrijven voor de nieuwsbrief. Hier kun je ook weer een incentive aan koppelen.
  • In de e-mailhandtekening van je werknemers kun je goed verwijzen naar je inschrijfpagina en bereik je veel relevante contacten, leads en klanten.
  • Als laatste een gevoelige: winacties. Hiermee kun je snel veel inschrijvers verzamelen. Wees hierbij heel kritisch op hoe je dit inzet, want de kwaliteit van deze opt-ins kan laag zijn. Met een actie waarbij je je aankoopbedrag terug kan verdienen (alleen voor klanten), heb je inschrijvers van een hogere kwaliteit, dan wanneer je een openbare winactie op Facebook plaatst (voor iedereen).

Offline

  • Heb je een fysieke winkel? Vraag dan actief om een opt-in en e-mailadres bij het afrekenen. Hierbij kan het verschil maken hoe je het vraagt, want ”Wil je ingeschreven worden voor de nieuwsbrief?” klinkt minder aantrekkelijk dan “We horen heel graag wat je van je aankoop vindt, mogen we je over een paar dagen een mail sturen zodat je een beoordeling kunt achterlaten? We sturen je dan ook direct onze nieuwsbrief met leuke acties, trends, onderhoudstips, et cetera.”
  • Een andere optie is om een tablet met een inschrijfformulier neer te zetten in je winkel, event of beursstand. Je kunt mensen stimuleren zich in te schrijven door er bijvoorbeeld een incentive aan te koppelen.
  • Werk met een loyaliteitssysteem of spaarpas en geef extra punten wanneer iemand zich inschrijft voor je nieuwsbrief.
  • Net als de online winacties, kun je dit offline ook inzetten om nieuwsbrief-inschrijvers te verzamelen.

Algemeen

  • Besteed zorg een aandacht aan de manier hoe je aan iemand vraagt zich in te schrijven. “Wil je op de hoogte blijven van ons laatste nieuws?” klinkt niet heel concreet en uitnodigend. Probeer met deze teksten te experimenteren. Wanneer je de doelgroep echt aanspreekt met de juiste content, heeft dit een positieve invloed op het aantal aanmelders.
  • Je mag een klant waarmee je een betaalrelatie hebt mailen tot hij of zij zich uitschrijft. Dit mag alleen over soortelijke producten of diensten en tijdens het verzamelen moet je het recht van verzet bieden, wat betekent dat iemand zich kan afmelden. Geeft iemand dus aan dat hij of zij niks van je wil ontvangen, dan mag je niks sturen; ook al is het een klant. Koppel aan deze methode een goede welkomstcampagne, zodat de klant snapt waarom hij een inschrijving heeft en goed geïnformeerd wordt wat hij kan verwachten.
  • Een mooie stimulans om iemand te laten inschrijven is door exclusieve content aan te bieden. Denk hierbij een speciale acties die je alleen in je nieuwsbrief vindt.
  • Bij (high involvement) producten kun je de klant stimuleren om zijn of haar product te registreren in ruil voor onderhoudstips, extra garantie, cashback enzovoort. Natuurlijk per e-mail!

Vergeet de inhoud niet

Als je vol gaat inzetten op het vergroten van je e-mail database, moet je ook steengoede e-mails aanbieden. Alleen door relevante e-mails met waardevolle content, behoud je je inschrijvers. Wanneer je niet voldoet aan zijn of haar behoeftes, raak je de inschrijver kwijt. Zaak is dan ook om te achterhalen wat deze behoeftes zijn en hierop actie te ondernemen. Hierbij begint het met een ijzersterke strategie. Als je je eigen doelen voor e-mailmarketing in kaart hebt en de behoeftes van de ontvangers, ben je in staat om e-mailmarketing optimaal in te zetten.

Een goede eerste indruk

Ben je enthousiast geworden en ga je direct aan de slag met het vergroten van je database? Ga dan ook voor een onuitwisbare eerste indruk en richt een goede welkomstflow in. Benieuwd hoe je deze campagne inricht? Lees mijn blogpost over tips bij het opzetten van een goede welkomstcampagne en het bericht over hoe 20 e-commerce-partijen hun welkomstproces hebben ingericht.

Heb jij mooie cases of ideeën om e-maildatabases te vergroten met kwalitatieve opt-ins? Deel ze dan hieronder!

Jasmijn Hemersma
E-mail & Marketing Automation Specialist bij Kramp

Jasmijn is een e-mail- en marketing automation professional met ruim 12 jaar ervaring. Ze heeft succesvolle campagnes opgezet voor bedrijven zoals Drukwerkdeal.nl, Adwise, Kees Smit Tuinmeubelen, HP, Electro World en Beter Bed. In 2016 was ze genomineerd als DDMA E-mail Professional van het Jaar en is sinds 2023 jurylid van de awards tijdens hetzelfde evenement (EMAS). Ze deelt graag haar kennis door blogs te schrijven. Momenteel is ze verantwoordelijk voor vernieuwingsprojecten in marketing automation bij Kramp, een toonaangevend bedrijf dat actief is in 26 landen.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!