Emerce Update over performanced based marketing
Terwijl ik zelf op een ander seminar mijn verhaal hield over o.a. de online afrekenmodellen zoals CPM (cost per mille), CPC (cost per click), CPL (cost per lead) en CPS (cost per sale), stond Jorij Abrahams (manager e-commerce bij TUI Nederland) op de planken in de Rode Hoed met een vergelijkbaar verhaal. Abrahams was één van de sprekers van de Emerce Update over performanced based marketing. Onder leiding van dagvoorzitter Michiel Frackers kwamen de volgende onderwerpen aan bod:
- Inleiding performanced based marketing (Karel Kolb)
- Afrekenmodellen vergeleken (Jorij Abrahams, TUI)
- Hoe omgaan met affiliatenetwerken (Martijn Jansen, eBay/Marktplaats)
- Standpunt van een affiliatepartner (Kees Verpalen, Beslist.nl)
- Slotdebat
De foto’s zijn inmiddels hier te bekijken. Ik neem aan dat evenals tijdens de vorige updates de video’s en presentaties later via minutes.emerce.nl zijn te downloaden.
Is er iemand wel aanwezig geweest die zijn/haar mening kan geven over de sessie van vanmiddag?
Een zeer interessante middag!
Diverse partijen kwamen aan het woord over hun ervaringen over affiliate marketing. Met name TUI had een goed verhaal. Helaas was er soms te weinig tijd om bepaalde cases goed te behandelen.
Wat mij opviel is dat partijen als ZANOX nog steeds kans zien om in een overvolle markt als nederland hun kans schoon te zien om actief te worden.
Een interessante middag, mee eens. Ook veel bekende gezichten in het wereldje en leuk dat iedereen er was. Wel miste ik de diepgang.
Misschien is het lastig voor individuele sprekers om presentaties op elkaar af te stemmen, want ik denk dat na de heldere inleiding van Karel Kolb de zaal wel begreep wat CPM en CPS was. Daardoor was er redelijk wat herhaling over de beginselen van Affiliate Marketing waardoor de ruimte/tijd ontbrak voor een heftigere discussie over de markt.
Verwachtte veel van het afsluitende panel maar daar ontbrak het volgens mij aan diversiteit (alle panelleden waren eigenaren van affiliateprogramma’s op Marc Duindam van Google na). Het was leuker geweest om daar ook iemand in te zetten van een mediabureau, een affiliate zelf en misschien iemand van een CPM partij (Webads?). Nu zaten er wel affiliate en iemand van een mediabureau op de 1e rij om ‘mee te doen’ aan de discussie maar daar kwam het niet echt kwam.
Ondanks deze punten van kritiek vond ik het toch een geslaagde middag.
Er valt nog veel te winnen voor de mediabureau-branche. Afgelopen week werd er ook al vanuit de ‘narrowcasting’-hoek gevraagd om een betere aansluiting met die bureaus. Typisch blijft dat juist de mensen die er iets aan kunnen veranderen eigenlijk nooit aanwezig zijn bij dergelijke bijeenkomsten. Tuurlijk is tijd en drukte een beperkende factor, maar je maakt mij niet wijs dat er een paar mediabureua’s en advereerders om de hoek van de Rode Hoed werken en best even langs kunnen komen, net als ik.
Beste Stijn,
Wij (AdLINK) waren wel uitgenodigt maar we begrepen dat het hier in eerste instantie om een paneldiscussie tussen Affiliates ging (wat ook wel bleek op het podium, self fulfilling proficy?)
Omdat AdLINK niet in Nederland actief is op de affilitatemarkt hebben we besloten niet deel te nemen aan het panel. Wellicht volgende keer.
groet
JWB
De presentaties van Kees Verpalen (Beslist.nl) en ondergetekende staan inmiddels hier: http://www.emerce.nl/informatie.jsp?rubriek=1018458. Op hetzelfde adres staat ook wat videomateriaal.
@Stijn, leuk om te horen dat mijn inleiding helder was. Dat kon ik van mijn keel helaas niet zeggen gisteren. De hoestsnoepjes van AH deden gelukkig goed hun werk.
Inderdaad een intressante middag. Ik vond de presentaties heel verhelderend. Michiel Frackers deed het ook leuk. Hij zorgde goed voor de interactie tussen het publiek en de sprekers.
De paneldiscussie vond ik het meest intressant, omdat hier wat meer werd ingegaan om de nu lopende issues. Hier gingen ze wel dieper in op bepaalde onderwerpen.
Tip voor de volgende keer: zorg dat er meer nieuwe adverteerders/ webmasters komen.
Of organiseer een bijeenkomst voor iedereen die meer wilt weten over de zaken die spelen in de markt (meer diepgang). Ik denk persoonlijk dat hier wel belangstelling voor is.
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!