Emily Jacometti (Flavour): “Je kunt wezenlijke problemen oplossen met games”
In een compleet roze kantoor heeft ze vijftien mannen aan het werk, Emily Jacometti (30) is medeoprichter van de prijswinnende gamewebsite Flavour.
“Ik merk dat ons bedrijf volwassener wordt”, zegt Jacometti over een game die ze maakte voor kinderen in ontwikkelingslanden. “We kijken nu ook goed of iets werkt en effect heeft.” Via een spel leren kinderen in Sudan rekenen, een van de hoogtepunten in Jacometti’s bestaan als ondernemer. “De pilot draait met 600 kinderen, maar er zijn daar 2,3 miljoen kinderen die geen toegang hebben tot onderwijs.”
Flavour werkt samen met verschillende bedrijven om ervoor te zorgen dat de kinderen ook toegang krijgen tot hardware. “Ik vind het zo leuk dat je wezenlijke problemen en processen kunt oplossen met games.” Met gamification raakt iedereen betrokken bij een proces, weet de onderneemster. “Voor een bedrijf hebben we bijvoorbeeld een game gemaakt over compliance. Door er een competitie van te maken wordt iets saais iets interessants.”
Leuk
Een game moet volgens Jacometti leuk zijn. “Dat is een intrinsieke motivatie. Er zijn elementen die mensen motiveren, zoals feedback over eigen kunnen, competitie of sociale interactie. Dat zijn lessen uit gaming die we toepassen op de organisatie.”
Het voordeel van gamification is volgens Jacometti bovendien dat alles meetbaar is en bedrijven kunnen zien waar de hiaten in de kennis zitten. De doelgroep voor games verandert volgens Jacometti. “Vroeger waren het alleen jonge jongens, nu zijn dat veel meer mensen.”
Garage
Flavour is begonnen in de spreekwoordelijke garage met een koffiezetapparaat, maar heeft inmiddels een mooi pand in Amsterdam. “Een raad van adviseurs adviseert ons over de bedrijfsvoering: hoe zet je de volgende stap en kom je op een hoger niveau.”
Flavour is volgens Jacometti van een reactief naar een actief bedrijf gegaan. “We gaan uit van onze kracht en zoeken daar passende klanten bij.”
Gamification is al bij de top 2.000 bedrijven van de wereld geïmplementeerd, weet de onderneemster. “Het wordt steeds breder bekend, het gaat naar een hoger niveau”, zegt ze. “Je kunt maar 8 minuten naar iemand luisteren, maar wel uren gamen.”
“Je kunt maar 8 minuten naar iemand luisteren, maar wel uren gamen.”
Als je werkelijk in dit soort onzin gelooft, waarom ga je dan in godsnaam een interview van 20 minuten geven.
Irritant gewauwel.