Nieuw: vergelijk de kinderopvang

2 augustus 2012, 12:44

Interessante start-ups, websites, projecten, initiatieven… we kunnen er geen genoeg van krijgen. Toch hadden deze nog geen eigen plekje op Marketingfacts. Tot vandaag, want startups en andere leuk initatieven krijgen een eigen rubriek in een marketingfacts-jasje, onder de simpele doch retro naam: nieuw! We trappen deze serie af met VergelijkDeKinderopvang, een website waarop het mogelijk is om verschillende instellingen die gericht zijn op kinderopvang met elkaar te vergelijken. En dan nu het woord aan….Michiel Daalmans.

Michiel Daalmans..waar moeten we je van kennen?

Je kunt mij kennen van The Outsiders, mijn netwerkbureau van creatieve professionals in marketing, communicatie, design en development. Onze opzet als 'Gilde der ZZP'ers' maakt dat we elke opdracht soepel kunnen uitvoeren: alle kennis in huis, maar niet op de loonlijst. Dat maakt ons rijk aan mogelijkheden en efficiënt. Daarbij is een belangrijk onderdeel van ons DNA de pay-it-forward-filosofie: wie goed doet, goed ontmoet. En dat werkt: we zijn in september 2011 met 2 mensen gestart en een klein jaar later al gegroeid tot 14 man sterk. And counting. We werken inmiddels voor klanten als het Nederlands Debat Instituut, diverse communicatiebureaus en VergelijkDeKinderopvang.nl natuurlijk.

Wat is het idee van VergelijkDeKinderopvang?

VergelijkDeKinderopvang.nl maakt de kwaliteitsverschillen in de kinderopvang inzichtelijk en helpt ouders de juiste keuze te maken. We zijn de eerste onafhankelijke online zoekgids waar ouders kinderdagverblijven kunnen zoeken, vergelijken en beoordelen. We bieden daarbij een plek voor ouders om beoordelingen achter te laten of beoordelingen te lezen van andere ouders. Het oordeel van andere ouders is belangrijk voor de beeldvorming, want naast de basisgegevens, zoals prijs en openingstijden, is het prettig te weten hoe anderen het kinderdagverblijf ervaren. Op basis van 11 inhoudelijke vragen kunnen ouders hun mening over hun kinderdagverblijf geven. Hoe meer beoordelingen, hoe zuiverder het beeld; inmiddels zijn er al ruim 1.000 beoordelingen binnen. VergelijkDeKinderopvang.nl is het platform waar alle relevante informatie voor ouders samenkomt: het verhaal van het kinderdagverblijf, de ervaring van de ouder en het GGD-inspectierapport. Om een zo compleet mogelijk beeld te geven, streven we ernaar alle relevante keurmerken uit de branche ook te tonen.

Waarom ben je VergelijkDeKinderopvang.nl gestart?

Niet ik maar mijn collega Marijke Dekker is de oprichter van VergelijkDeKinderopvang.nl. De zoek-, vergelijk- en beoordelingssite is opgezet omdat de kinderopvangbranche voor ouders totaal niet transparant was. Het was niet mogelijk je als (aanstaande) ouder online op één site te oriënteren. Een plek waar alle relevante informatie samenkomt en vooral waar de ervaringen van andere ouders gedeeld en gelezen kunnen worden. Aangezien het online gebruik steeds groeit, past het in de online-wereld ook deze mogelijkheid aan te bieden. Daarom hebben we VergelijkDeKinderopvang.nl opgezet, met als doel deze markt transparanter te krijgen, kwaliteitsverschillen inzichtelijk te maken en daardoor ouders te helpen bij hun keuze.

Welke marketingfacts kun je ons geven?

We hebben sinds de live-gang in mei jl. al 20.000 unieke bezoekers mogen verwelkomen en zien het gemiddelde aantal bezoekers gestaag groeien. Daarbij komen de beoordelingen inmiddels ook goed op gang. In augustus hopen we de 1250 beoordelingen te bereiken. Ons verdienmodel zit aan de kant van de aanbieder, waarbij de basisgegevens gratis te beheren zijn, maar de extra features op ons platform zijn betaald. Denk daarbij aan het invoegen van de huisstijl of het gebruik maken van een beschikbaarheidskalender. We zijn daarmee een belangrijke aanvulling van de corporate websites en een interessant surrogaat voor de eigen website voor de kleinere kinderdagverblijven. Dat gaat tot nu toe erg goed. De eerste 1000 kinderdagverblijven beheren al hun eigen locaties en ook kinderdagverblijven die gebruik willen maken van de extra mogelijkheden hebben zich gemeld. Niet gek natuurlijk, want waar kun je je beter profileren dan op de plek waar je doelgroep zich oriënteert?

Waar staat VergelijkDeKinderopvang.nl over een jaar?

We zijn nog maar net onderweg, maar zien dat nu al veel kinderdagverblijven zich aansluiten bij ons platform. Dat geeft goede hoop dat over een jaar 75% van de kinderdagverblijven zijn eigen gegevens beheert. We blijven natuurlijk flink doorsleutelen aan het platform; zo zien we nog veel ruimte voor verbetering in het inzichtelijk maken van de beoordelingen en willen we nog meer informatie gaan bundelen op de pagina. Daarbij verwachten we volgend jaar alle relevante keurmerken in onze database te hebben staan en streven we ernaar het GGD-inspectierapport voor ouders inzichtelijker te maken. We hebben een grote ambitie dus.

Afbeelding: Juhan Sonin (cc)

Paul van der Torre
Online Marketeer bij PeevdTee

Als allround online marketeer houd ik me bezig met de online zichtbaarheid van ZZP'ers en MKB bedrijven. Denk hierbij aan het ontwikkelen van websites, het schrijven van SEO teksten en de uitvoering van social media marketing.

Categorie
Tags

10 Reacties

    daalmans

    Gaat niet om de vorm of het principe, maar om de inhoud jongens. We hebben 1 jaar lang duizenden KDV’s gebeld om waardevolle informatie boven te krijgen over prijs, openingstijden, etc. Iets wat anderen nog niet voor elkaar kregen. Daarom heeft dit platform écht waarde. En inmiddels hebben al 1000 kinderdagverblijven de eigen locatie in beheer. Daarmee zijn we al redelijk ingebed in de branche. Ten aanzien van de vorm ben ik het met je eens. Daar zijn we dan ook druk mee bezig, want het oog wil ook wat. Dat komt in de volgende release aan bod! 🙂


    3 augustus 2012 om 08:31
    Sylvia Vranken

    Vorm is ondergeschikt aan inhoud! Het gaat niet om de verpakking maar om de inhoud. Zelf in Limburg heeft vergelijkdekinderopvang al bekendheid, dus het werkt!


    3 augustus 2012 om 08:37
    Robin van Dongen

    Kortom, de volledigheid is het revolutionaire aan deze uitvoering. Begrijp me niet verkeerd, het gaat mij niet zozeer om vorm of inhoud. Het viel me alleen op dat het als iets “nieuws/exclusiefs” word neergezet, en dat is het (op de volledigheid na dan) niet. Daarbij, kun je je afvragen of je prijs/kwaliteit kunt aflezen aan openingstijden en uurprijzen. Waarderingen door mensen die daadwerkelijk ervaring met een opvang hebben zullen hier toch veel meer waarde hebben.

    Dhr. Daalmans gaat direct in de aanval (zo lijkt het) met argumenten als “We hebben duizenden KDV’s gebeld over openingstijden/prijzen e.d.” Terwijl juist die informatie me op een vergelijkingssite voor dagopvang niet zo spannend is. Daar zit ’t ‘m grote verschil denk ik niet zo in.


    3 augustus 2012 om 08:52
    Ans Nijhuis

    Veel lof voor dit vernieuwend initiatief, waarbij ouders eindelijk een stem krijgen. De mening van ouders telt. Uit ervaring weet ik hoe moeilijk het is de werkelijke ervaringen van ouders on line te vinden.


    3 augustus 2012 om 09:07
    daalmans

    Dank voor je reactie Robin. In onze beleving maakt het combineren van die waardevolle waarderingen met feitelijke informatie (voorheen moeilijk voorhanden) het een waardevolle bron voor oriënterende ouders. En er waren inderdaad al wel wat initatieven en bronnen, maar die zijn vaak eenzijdig en missen waardevolle informatie zoals openingstijden, prijs, aantal kinderen en de soort. Toch niet onbelangrijk lijkt me. Vergelijkdekinderopvang.nl brengt die informatie voor het eerst samen en deed iets wat zelfs de officiële Kinderopvangkaart nog niet lukte. Hoe dan ook; het is in ieder geval waardevol voor ouders, en daar gaat het uiteindelijk om 🙂


    3 augustus 2012 om 09:11
    Simone Hubers

    Als moeder en communicatieadviseur kijk ik met een gecombineerde blik naar de site.

    Ik vind het sowieso bijzonder dat de investering is gedaan om al deze bedrijven te bellen en te activeren. Dat zegt iets over de betrokkenheid van de makers in mijn beleving.

    UIteindelijk merk ik dat ik dan de inhoud toch het belangrijkste vind. De snelheid waarmee ik een overzicht krijg van de KDV’s in mijn buurt (het waren er meer dan ik dacht :-)), het overzicht en het gemak. Als later de GGD-rapportages toe kunnen worden gevoegd zou dat een grote toegevoegde waarde zijn om de prijs-kwaliteit goed te kunnen beoordelen, maar zoals aangegeven is dat work in progress. De site is (zeker met de groeimogelijkheden die aangegeven zijn door Michiel in het interview) een toegevoegde waarde om transparantie in de sector te krijgen.


    3 augustus 2012 om 09:29
    Robin van Dongen

    Helemaal mee eens!


    3 augustus 2012 om 09:32
    Lisette van Druten

    Ik ben een werkende moeder en ik woon in Amsterdam.

    Ik heb drie kinderen waarvan alleen de oudste nog op een kinderdagverblijf zit. Ik had gewild in de tijd dat wij ons aan het oriënteren waren dat deze website er was! Ik heb me rot gezocht naar informatie maar vooral naar ervaringen van anderen. Vervolgens hebben mijn vriend en ik een fietsroute afgelegd door Amsterdam. Er waren in die tijd super lange wachtlijsten dus we hadden ook weinig te kiezen maar ik wilde in ieder geval eerst zelf zien hoe een kinderdagverblijf er van buiten uitzag. Dat zegt namelijk ook veel. Uiteindelijk hebben mijn vriend en ik de ouders aangesproken en gevraagd wat zij van het kinderdagverblijf vonden. Zo vergaarde we informatie. Ontzettend tijdrovend en onhandig. Ik ben super blijf met deze website en ik ga het ook met al mijn vriendinnen delen. Je wilt namelijk de ervaringen van andere ouders horen/lezen! Ik ben grote voorstander van transparantie. Wat heeft deze branche toch jarenlang een macht gehad. Laten zij nu maar eens de ouder optimaal bedienen. Ik ga dit promoten!


    3 augustus 2012 om 12:18
    Uktuktuk

    Mooi initiatief. Het is bij dit soort dingen altijd de vraag of je landelijk start, of gebiedsgericht insteekt. Uktuktuk steekt gebiedsgericht in. Samen met de ouders in een stad alle adresjes, dus niet alleen kinderdagopvang, in kaart brengen en voorzien van recensies. Daarna de volgende stad (in dit geval Amsterdam, waarna de overige G4-steden). Allebei hebben ze hun voor- en nadelen. Ikzelf merk, als moeder van 1,5 (ben momenteel zwanger) dat ik vooral naar ouders in mijn eigen stad luister en dan het liefst nog naar de ‘ pears’, mijn eigen doelgroep. Vandaar dat uktuktuk gebiedsgericht insteekt. Ben benieuwd hoe dit zich doorontwikkelt.


    4 september 2012 om 07:21
    Michiel Daalmans

    Ha team Uktuktuk, dank jullie! Jullie platform heeft ook een interessante benadering, waarbij we volgens mij complementair zijn aan elkaar en we elkaar dus goed kunnen versterken. Daarom gaan we jullie even bellen; een voor allen, allen voor iedereen? 🙂


    4 september 2012 om 09:57

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!