Erik van Engelen (Eneco) bracht nuchterheid in energiemarkt

3 april 2018, 13:00

Hij was negen jaar verantwoordelijk voor Eneco’s consumentenafdeling. Nu vindt Erik van Engelen het tijd om iets anders te gaan doen. “Eigenlijk kruipt mijn bloed nu waar het niet gaan kan. Ik heb er zin in om zo’n transformatie als die ik heb mogen doen bij Eneco, ergens anders te gaan doen.”

In gesprek met 7 Ditches blikt Van Engelen terug op zijn werk bij de energiemaatschappij. “Er wordt wel eens neerbuigend gedaan over de energiemarkt. Uiteindelijk is het topsport, want je moet alle parameters van je marketingmix en daarbuiten goed hebben staan. Zelfs dan ben je nog niet zeker dat mensen bij je blijven. Het is een hele lastige markt.”

Eneco zette betrekkelijk vroeg in op duurzame energie, in plaats van te focussen op alleen lage prijzen. “Als je echt gelooft in duurzaamheid, dan kun je niet meegaan met bewegingen op de korte termijn, zoals prijs.”

Chaostheorie bestrijden

Toen het bedrijf rigoureus overschakelde op agile werken, voerde Van Engelen veel gesprekken om naar eigen zeggen ‘de nuchterheid terug te brengen’: “Dan zie je mensen die het systeem belangrijker maken dan de bedoeling erachter. Er is een mogelijk betere en snellere manier van samenwerking. Die probeer je op te zoeken. Als er chaostheorie was bij ons, dan was dat omdat mensen zeggen: ja, maar dat kan toch niet meer, zo doen we het niet meer. Dat zijn momenten waarop je time-outs moet inzetten en met z’n allen even de rust terugbrengen.”

“Als je echt gelooft in duurzaamheid, dan kun je niet meegaan met bewegingen op korte termijn zoals prijs”

Dappere keuzes maken

Verandering is de drijfveer van Van Engelen. “Je kunt mij bij het allermooiste merk neerzetten, maar als daar intrinsiek te weinig veranderingszin is of er hoeft niet veel veranderd te worden, dan gaat mijn hart er minder van kloppen.” Van Engelen tipt bedrijven in transitie om een heldere koers te varen en nuance te vinden: “Vermijd congressen, als het kan, of probeer die congressen op te zoeken waar je de nuance krijgt. Je krijgt allemaal hele prachtige zwart/wit-uitspraken en als ik één ding geleerd heb: het is niet zwart/wit, maar je moet wel hele dappere keuzes durven maken.”

Erik van Engelen besloot begin 2018 als directeur Consumenten te vertrekken bij Eneco. Na negen jaar energietransitie kreeg hij zin in een nieuwe uitdaging. Hij ging op zoek naar een ondernemende en eindverantwoordelijke rol in een snel veranderende B2C-omgeving. Een positie in een dynamische omgeving, waarin hij net zoveel impact kan maken als bij Eneco, met als kernwoorden: digitalisering, innovatie en duurzaamheid.

Ronnie Overgoor
Directeur/eigenaar bij 7DTV

Als genomineerd dagvoorzitter van het jaar behoort Ronnie tot de top van Nederland. Met zijn energiek enthousiasme, aanstekelijke humor, scherpte en ontspannen interactie scoort Ronnie consequent zeer hoge ogen op congressen, evenementen en award uitreikingen. Daarnaast is Ronnie een interviewer met een eigen stijl. Hij is voorbereid, nieuwsgierig en switcht razendsnel tussen serieuze vragen en scherpe humor. Hij houdt van open en echte gesprekken, waarbij hij degene die hij interviewt altijd in zijn of haar waarde laat. Scherp, maar altijd met respect als vangrail. Ronnie heeft meer dan tien jaar ervaring in het interview vak, op het podium voor live publiek als ook voor de tv camera’s van bijvoorbeeld 7DTV.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!